"הגלובליזציה תיבת פנדורה, אבל לא היא הגורם לבעיות העולם"

נשיא סין שי ג'ינפינג נאם היום בכנס דאבוס והזהיר כי הגישות הפופוליסטיות יובילו למלחמה ולעוני

שי ג’ינגפינג היום בדאבוס / צילום: רויטרס
שי ג’ינגפינג היום בדאבוס / צילום: רויטרס

הגלובליזציה הפכה ל"תיבת פנדורה" בעיני רבים, אבל לא היא הגורם לבעיות העולם, כך אמר היום (ג') נשיא סין שי ג'ינפינג בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. שי הוא הנשיא הסיני הראשון שהגיע לדיוני הפורום בשווייץ.

שי תקף את הרטוריקה נגד הגלובליזציה שהובילה לניצחונו בבחירות בארה"ב של דונלד טראמפ ולהצבעת הברקזיט בבריטניה, ואמר בפני אולם גדוש אורחים בדאבוס: "נכון שהגלובליזציה הכלכלית יצרה בעיות חדשות, אבל זו לא הצדקה לבטל אותה לחלוטין".

"במקום זאת, אנחנו צריכים להסתגל אליה ולהנחות אותה, כדי להתגונן מההשלכות השליליות שלה ולספק את פירותיה לכל המדינות", אמר שי.

די במפתיע, שי ניצל את דאבוס כדי לקדם גלובליזציה שמכילה את כולם, והזהיר שהגישות הפופוליסטיות יובילו למלחמה ולעוני. הוא גם הזהיר שמלחמות סחר לא יועילו לאף אחד, והצהיר "לא יהיה מנצח במלחמת סחר עולמית".

"מגננה כלכלית היא כמו להסתגר בחדר אטום חשוך. הרוחות והגשם אמנם יישארו בחוץ, אבל כך גם האור והאוויר", אמר שי.

בנאומו ציטט מנהיג סין את צ'רלס דיקנס, ואמר שאנחנו חיים כעת בעולם של ניגודים. הוא הוסיף שהגלובליזציה הפכה ל"תיבת פנדורה" בעיני אנשים רבים, ובכך רמז לתנועות הפופוליסטיות שצצו בשנה האחרונה ברחבי העולם המערבי.

שי השווה את הכלכלה העולמית ל"אוקיינוס גדול שאי אפשר לברוח ממנו", והוסיף שכל ניסיון להתנתק ממנה יהיה פשוט בלתי אפשרי. "הדבר הנכון לעשות הוא לנצל כל הזדמנות ולעמוד יחד באתגרים ולנתב את המסלול הנכון לגלובליזציה", אמר.

הוא העלה רעיונות לשיפור, כמו אימוץ מדיניות חדשה וקידום רפורמות מבניות, קרא לפיתוח מודלים חדשים של צמיחה ולמחוקקים לפתח "משילות הוגנת ושוויונית".

שי נאם בפני ראשי הקהילה העסקית העולמית ומנהיגים פוליטיים בדאבוס שלושה ימים לפני השבעת הנשיא הנבחר דונלד טראמפ לתפקידו. קמפיין טראמפ בשנה שעברה כלל התמקדות במגננה כלכלית ודברי ביקורת רבים על סין, שגרמו לרבים לחשוש ממלחמת סחר בין שתי המעצמות בשנים הקרובות.

מרטין סורל: "האליטה של דאבוס לא חזתה את הברקזיט ואת טראמפ כי היא חיה בבועה"

האליטה העסקית בעולם הופתעה מהברקזיט ומניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות מפני שהיא חיה ב"בועת דאבוס" ו"מנותקת", אמר הבוקר סר מרטין סורל, מנכ"ל WPP, אחת מסוכנויות הפרסום הגדולות בעולם.

בראיון לערוץ CNBC בשולי פורום דאבוס הודה סורל שהוא צפה שבריטניה תישאר באיחוד האירופי, ושהילארי קלינטון תנצח בבחירות בארה"ב. הוא הודה שהתחזיות שלו היו "קצת משאלת לב", והסביר למה העולם, ובייחוד קהילת העסקים, טעו כמוהו.

"כולנו מדברים כאן בבועה הזו בדאבוס, וזה נכון גם לגבי לונדון והליברלים בחוף המזרחי והמערבי של ארה"ב", אמר סורל, והוסיף כי רבים שהגיעו לפורום הכלכלי העולמי "מנותקים באופן ברור מהמציאות".

"במונחי העסקים שלהם, הרגולציה וההתערבות, אני מניח שרוב התעשיות העדיפו כיוון רפובליקאי יותר. זו שאלה של למה הסקרים טעו עד כדי כך. התשובה היא שאיש לא סיפר להם את האמת", אמר סורל.

הוא הוסיף שהוא צופה שמדיניות טראמפ של הוצאה על תשתיות, הפחתת מס והחזרת רווחי חברות מחו"ל תהיה טובה לכלכלת ארה"ב בעוד שנתיים-שלוש, אך במקביל הזהיר מפני סביבת הצמיחה הנמוכה.

"אנחנו בעולם של חוסר ודאות, צמיחה נמוכה, כוח תמחור נמוך מאוד מפני שהאינפלציה נמוכה מאוד. זו בהחלט תהיה בעיה לקראת הבחירות הבאות לנשיאות בארה"ב", אמר סורל.

מהמרים על טכנולוגיה

בפאנל אחר בפורום דאבוס הדגיש ג'ון קריין, מנכ"ל דויטשה בנק, את השינוי הדרמטי שצפוי במערכת הבנקאית בחמש השנים הבאות, ואמר שהטכנולוגיה תלא תפקיד מפתח בתקופה זו של שינוי.

"אנחנו מהמרים על טכנולוגיה", אמר קריין בפאנל בהנחיית בלומברג. "אנחנו לא בטוחים אם האופי הבסיסי של המוצרים ישתנה בהרבה, אם כי הרגולציה נוטה להשפיע על זה. אנחנו לא חושבים שהדרישות של הלקוחות והמוסדות העמיתים שלנו ישתנו בהרבה. מה שישתנה הוא מנגנון ההעברה".

הפאנל - שכלל גם את הפרופסור לכלכלה קנת רוגוף ואת דיוויד רובינסטיין, ממייסדי קבוצת ההשקעות קרלייל, דן בעליית הטכנולוגיה הפיננסית - פינטק - והשמיע תחזיות שהמטבעות הווירטואליים יוכלו לשמש את הבנקים המרכזיים בעולם.

קריין אמר שטכנולוגיה תסייע לבנקים ו"תעזור לנו להגן על עצמנו". "אנחנו יכולים להשתמש בטכנולוגיה כדי לשפר את הבקרה שלנו, לשפר את היעילות שלנו ולשפר את השירות ללקוח", הוא הוסיף.

קריין אמר גם שמחירי נכסים יירדו אם הבנק המרכזי האירופי יפסיק את תוכנית קניית האג"ח שלו, אך במקביל השמיע גם ביקורת על האפקט של ההקלה הכמותית בארה"ב בשוק האג"ח. הוא אמר שהקניות שביצע הפדרל ריזרב האמריקאי שללו מהבנקים את היכולת ל"גילוי מחיר שוק נקי". כאשר מחירי אג"ח האוצר האמריקאי מתעוותים, כל המחירים מתעוותים ו"אין לנו הקצאת נכסים ראויה".

בנקים גדולים הם מורכבים מדי לניהול ראוי, ולא גדולים מכדי ליפול, הוסיף קריין. הבנקים העולמיים הגדולים "לא הפגינו שכל ישר בעבר", הוא אמר, והוסיף שדויטשה בנק כבר זהיר יותר כעת. "אנחנו משקיעים הרבה שכל ישר. אנחנו שואלים את עצמנו מה יכול להיות לא בסדר".