דנון במועבי"ט: החלטת המועצה – השראה לטרור הפלסטיני

מועבי"ט התכנסה שוב לדיון על הסכסוך הישראלי – פלסטיני, אך הפעם לא תתקבל החלטה ■ הנציג הפלסטיני: "ההחלטה אינה אנטי-ישראלית אלא אנטי התנחלויות, אנטי-אלימות ואנטי הפרת זכויות האדם"

דני דנון שגריר ישראל באום / צילום: אנטוניו גוטרש
דני דנון שגריר ישראל באום / צילום: אנטוניו גוטרש

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, מתח ביקורת חריפה על ההחלטה בגנות ההתנחלויות שקיבלה מועצת הביטחון ב-23 בדצמבר. הוא דיבר הערב (ג') במושב הראשון של מועבי"ט על הסכסוך הישראלי -פלסטיני לאחר קבלת אותה החלטה. ביקורתו הצטרפה לשורה ארוכה של מחאות וגינויים על ההחלטה שהשמיעו דוברים ישראלים, מרה"מ נתניהו ומטה.

בימים שחלפו רווחו חששות שמועבי"ט תקבל החלטה חדשה בגנות ההתנחלויות, אך החששות לא התממשו. שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, הבהיר ביום א' לנתניהו שלא מתוכננת יזמה כזו.

"בשבוע שעבר רצח טרוריסט פלסטיני ארבעה ישראלים ופצע עוד רבים אחרים כשדרס קבוצת חיילים שביקרו בירושלים", אמר דנון בנאומו. "אבו מאזן שתק. ארגוני טרור חגגו את הפיגוע הנתעב הזה יחד עם מועצת הביטחון וחילקו ממתקים בעזה".

הוא הזכיר לחברות המועצה את תגובתן הנלהבת לאחר שהצליחו להעביר את ההחלטה בהעדר וטו אמריקאי: "המועצה קיבלה את החלטה 2334 בתשואות סוערות לאחר ההצבעה והנציגים בחדר הזה מיהרו לשבח את הגינוי נגד ישראל; על שבחי הנציגים האלה סמכו ידם גם חמאס והג'יהאד האיסלמי, ארגוני טרור שמחויבים להשמדת ישראל".

דנון הציג את תצלומיהם של ארבעת קרבנות פיגוע הדריסה בירושלים ונקב בשמותיהם: שיר חג'ג', יעל יקותיאל, ארז אורבך ושירה צור. "הארבעה נרצחו ע"י פלסטיני שהאמין שהוא יכול להשתמש בטרור כדי לגרש את היהודים מירושלים. הוא לא יצליח", הכריז דנון.

"יום אחד לאחר ההצבעה במועבי"ט, הציג ארגון פתח', התנועה של מחמוד עבאס, איור על עמוד הפייסבוק הרשמי שלו, שבו נראה פגיון בדמות מפת ישראל צבוע בצבעי הדגל הפלסטיני", אמר דנון. "לא רק יהודה ושומרון אלא כל ישראל. מתחת לפגיון היתה שלולית דם. בכיתוב נאמר: 'תודה רבה' עם רשימה של כל חברות המועצה שהצביעו בעד החלטה המבישה הזו".

השגריר אמר, שההחלטה היתה פרס לפלסטינים, פרס ש"עודד אותם להמשיך לצעוד במסלול המסוכן שבו בחרו"... בשביל ישראל, 'שלום' אינו רק מכשיר שנוח להשתמש בו בפורומים בינלאומיים. שלום הוא חלק חיוני בכל התפילות שלנו. החלטת המועצה מדצמבר פגעה במאמצים להשיגו".

"ייתכן שמועבי"ט חשבה שההחלטה שקיבלה היא מסר של העולם לישראל, אבל בפועל שלחה המועצה מסר לפלסטינים, מסר שמודיע להם שהם צריכים להמשיך ולהפיץ שקרים", אמר דנון. לדבריו, הפעולות שנקטו הפלסטינים מראות שהסכסוך אינו נובע מההתנחלוית אלא מסירובם לקבל את ישראל בכל גבול שהוא".

 

שר-החוץ הפלסטיני אמר לאחר ההחלטה כי הפלסטינים אינם מוכנים להכיר במדינה יהודית, ציין דנון. בכך הוא הודה למעשה שהסכסוך לא נסוב סביב ההתנחלויות אלא סביב הסירוב הפלסטיני להכיר באופיה היהודי של ישראל.

ריאד מנסור, המשקיף הקבוע של הפלסטינים באו"ם, אמר אתמול במועבי"ט: "החלטה 2334 אינה אנטי-ישראלית אלא אנטי-התנחלויות, אנטי-אלימות ואנטי הפרת זכויות האדם".

"רצונה של המועצה ושל הקהיליה הבינלאומית בכללה להתייצב מאחורי ההחלטה וליישם את סעיפיה יראה האם יהיה אפשר להציל את פתרון שתי המדינות ואם שלום יהיה בכלל אפשרי", אמר מנסור.