השגרירה הבאה של ארה"ב באו"ם: לא אמנע בהצבעות על ישראל

ניקי היילי, מושלת קרוליינה הדרומית, מתייצבת היום לשימוע בסנאט לאישור מועמדותה ■ "הכישלון העקבי והשערורייתי ביותר של האו"ם הוא ההטייה שלו נגד ישראל" ■ התרומה הפיננסית של וושינגטון לאו"ם תהיה תלויה ביחסו לישראל

דני דנון  שגריר ישראל באום / צילום: רויטרס
דני דנון שגריר ישראל באום / צילום: רויטרס

השגרירה המיועדת של ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, מאותתת שתמיכה חזקה ועקבית בישראל תהיה אחד מעמודי התווך של המדיניות האמריקאית כלפי הארגון ושהתרומה הפיננסית של וושינגטון לאו"ם תהיה תלויה ביחסו לישראל.

היילי, מושלת מדינת קרוליינה הדרומית, מתוכננת להתייצב היום (ד') לשימוע בוועדת החוץ של הסנאט לאישור מועמדתה. עדות בכתב - מסמך עקרונות מסכם של השגרירה העתידית - שכבר הוגשה לחברי הוועדה, מדגישה בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים שממשל טראמפ מתכנן להתייצב לימין ישראל בזירת האו"ם בכל מצב וללא סייג, וכפי שמרומז בכמה משפטים - לא כמו ממשל אובמה, שהימנעותו במושב מועצת הביטחון ב-23 בדצמבר סללה את הדרך לקבלת החלטה בגנות ההתנחלויות.

"אני לא מגיעה לניו-יורק כדי להימנע (בהצבעה) בשעה שהאו"ם מבקש ליצור אווירה בינלאומית שמעודדת חרמים על ישראל", נאמר במסמך. "לעולם לא אמנע כאשר האו"ם ינקוט פעולה כלשהי שתהיה מנוגדת ישירות לאינטרסים ולערכים של ארה"ב. הכישלון העקבי והשערורייתי ביותר של או"ם הוא ההטיה שלו נגד בעלת הברית הקרובה שלנו, ישראל", נאמר בעדות הכתובה של היילי.

וברמז שממשל טראמפ לא יהסס להשתמש בתרומה האמריקאית השנתית הגדולה לאו"ם כאמצעי לחץ לקביעת האג'נדה של הארגון, היא אמרה: "אנו תורמים 22% מתקציב האו"ם, הרבה יותר מאשר כל מדינה אחרת. אנו מדינה נדיבה. אך אנו חייבים לשאול את עצמנו איזו תועלת צומחת לנו מהתרומה הבלתי פרופורציונלית שלנו. האם אנו מקבלים תמורה בעד הכסף שלנו"?

"כל הערכה הוגנת... תעלה שלעתים קרובות (התנהלות) האו"ם אינה עולה בקנה אחד עם האינטרס הלאומי האמריקאי ועם האינטרסים של משלמי המיסים בארה"ב", היא הוסיפה בעדות.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושגריר ישראל באו"ם, דני דנון, מתחו ביקורת קשה על האו"ם ועל התנהלות ארה"ב כלפי ישראל בארגון פעמים רבות. כך, למשל, אמר נתניהו בעקבות הימנעות ארה"ב בהצבעה במועצת הביטחון בגנות ההתנחלויות: "חברים לא לוקחים חברים לאו"ם".

 

השגרירה היוצאת של ארה"ב באו"ם, סמנתה פאואר, נחשבה ידידת ישראל ושיתפה פעולה עם המשלחת הישראלית לאו"ם. בהודעה שפרסם דנון על לקראת מינויה של היילי נאמר: "המושלת היילי היא ידידת אמת ותיקה של ישראל ולוחמת ללא חת נגד תנועת BDS במדינה שלה וברחבי ארה"ב. אני יודע שאנו במשלחת הישראלית לאו"ם נוסיף לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם ידידינו במשלחת האמריקאית לקראת חיזוק העבותות המיוחדים והערכים המשותפים בין ישראל לארה"ב".

היילי אינה צפויה להיתקל במכושלים גדולים בדרך לאישורה, אם כי כמה מחוקקים דמוקרטים אמרו, כי הם חוששים מחוסר הניסיון שלה במדיניות חוץ.

קטעים מהעדות הכתובה של היילי בוועדת הסנאט הודלפו לעיתון "וושינגטון פוסט" ולסוכנות רויטרס.