רציו פטרוליום בדרך לגיוס ראשוני של כ-100 מיליון שקל

שותפות החיפושים בחו"ל הבטיחה גיוס של 48 מיליון שקל, ולאחר השלב הציבורי יוקצו יחידות לקבוצת דלק ולשותפות האחות רציו ■ השותפות המונפקת עוסקת בחיפושי נפט וגז מחוץ למדינת ישראל, בפיתוחם ובהפקתם, בנכסים ימיים בעיקר

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

הנפקת ה-IPO הראשונה של שנת 2017 יצאה אתמול לדרך בהצלחה, כששותפות החיפושים רציו פטרוליום השלימה את השלב המוסדי, וגייסה 48 מיליון שקל בהנפקת יחידות השתתפות, שזכתה לביקושי יתר של כ-60 מיליון שקל. רציו פטרוליום היא "אחותה" של שותפות חיפושי הגז רציו (המחזיקה ב-15% ממאגר הגז לוויתן). השותפות המונפקת עוסקת בחיפושי נפט וגז מחוץ למדינת ישראל (בעלת זכויות חיפושים שונות במלטה, בגיאנה, באירלנד ובפיליפינים), בפיתוחם ובהפקתם, בנכסים ימיים בעיקר.

את ההנפקה מובילים לידר הנפקות ודיסקונט חיתום. השלב הציבורי ייערך ביום שני הקרוב, ובסך הכול צפויה השותפות לגייס כ-100 מיליון שקל. יחידות ההשתתפויות והאופציות של רציו פטרוליום יתחילו להיסחר בבורסה מספר ימים לאחר מכן.

למעשה, השלמת הגיוס המלא הובטחה אתמול, שכן יותר ממחצית מהגיוס הובטחה מראש על-ידי שלושה גורמים: קבוצת דלק של יצחק תשובה (השותפה עם רציו במאגר לוויתן), שהתחייבה לרכוש 17.5% מההנפקה בהנחה של 15% על המחיר שייקבע בשלב הציבורי; רציו, השותפות האחות, שתרכוש 20% מההנפקה בתנאים זהים לאלה של קבוצת דלק; נוסף על כך, למנהלים ונותני שירותים בשותפות יוקצו 12% מרציו פטרוליום. לאחר סיום השלב הציבורי יתברר מה יהיה היקף ההשקעה של קבוצת דלק ורציו.

חיפושי נפט וגז בגיאנה ובמלטה

מי ששולט ברציו פטרוליום (השותף הכללי) הם בעלי השליטה ברציו - משפחת לנדאו (40% מהשותף הכללי), משפחת רוטלוי (40%), הגיאולוג איתן אייזנברג (10%), שבלת נאמנויות (5%) ועו"ד אורית מרום אלבק (5%). מנכ"ל השותפות הוא איתי רפאל, הגיאולוג אייזנברג משמש כיועץ בכיר, מנהל החיפושים הוא ד"ר גל הרטמן וכיועץ משפטי חיצוני מכהן ריצ'ארד רוברטס.

שני הזיכיונות המשמעותיים של רציו פטרוליום הם לחיפושי נפט וגז בגיאנה, שנמצאת בצד הצפון מזרחי של דרום אמריקה, וזיכיון לחיפוש נפט וגז במלטה. בגיאנה התגלה לא מכבר שדה נפט משמעותי, ואקסון מוביל התחייבה לבצע עבור השותפות אקספלורציה בשדה של רציו, ובתמורה, אם יתגלה מרבץ נפט או גז, אקסון תפתח אותו. נוסף על כך, רציו פטרוליום נמצאת בהליכים לקבלת זכויות לחיפושי נפט וגז בפיליפינים, בסורינאם ובאזור נוסף בגיאנה. כמו כן, יש לה אופציה לקבלת רישיון חיפושים באירלנד.

לגבי הזיכיון במלטה (אזור 5) מציינים בשותפות, כי הוא בשטח של כ-8,800 מ"ר (שווה בערך ל-22 רישיונות בישראל), עומק הים בבלוק הוא 70-700 מטר ומדרום ומערב לבלוק קיימות תגליות, חלקן משמעותיות, של נפט וגז. במהלך הרבעון הרביעי של 2016 בוצע סקר סיסמי תלת-ממדי, ומבוצעות עבודות עיבוד נתונים ופענוח שלו. התקציב לכלל העבודות בזיכיון מלטה מוערך בשלב זה ב-3.5 מיליון דולר. לפי השותפות, פוטנציאל המשאבים בזיכיון זה עומד על 4.4 טריליון רגל מעוקבת (TCF) ו-965 מיליון חביות נפט.

לגבי גיאנה, מציינת רציו פטרוליום, כי כיום אין עדיין הפקת נפט או גז באזור, אולם ב-2015 גילתה אקסון מוביל את מאגר ליזה (LIZA) בשטח המים הכלכליים של גיאנה. בשבוע שעבר דיווחה אקסון מוביל על תגלית נפט משמעותית נוספת (שדה "PAYARA"), לאחר שקדחה באר לעומק 5,512 מטר (מתוכם כ-2 ק"מ במי הים), כ-16 ק"מ מצפון מערב לשדה ליזה. לפי ממצאי הקידוח התגלתה שכבת נפט איכותית באורך של 29 מטר בחולות שמתחת לים.

מאגר ליזה נמצא בעומק ים של 1,800 מטר. תוצאות הקידוחים שבוצעו במאגר מצביעות על תגלית בהיקף של 800 מיליון עד 1.4 מיליארד חביות נפט בנות הפקה. לרציו זכויות ב"בלוק B", הצמוד ל"ליזה" (השווה בשטחו לכ-34 רשיונות בישראל) ובשנה שעברה הצטרפה אקסון מוביל וחתמה על הסכם עם השותפות, שלפיו רציו תחזיק 25% מהזכויות בבלוק, ואקסון תחזיק 50% ותשמש כמפעילה. החברה האמריקאית תממן את חלקה של רציו בעלויות של שני קידוחים ראשוניים בבלוק.

דוח של המכון הגיאולוגי האמריקאי מצביע על כך שהאגן הימי של גיאנה מדורג כשני מבחינת הפוטנציאל הפרוספקטיבי שלו ביחס לאגנים לא מפותחים בעולם, והוא עשוי להכיל מעל ל-12.5 מיליארד חביות נפט.

סקר ב"בלוק B"

במהלך 2017 צפוי להתבצע סקר סיסמי תלת ממדי ב"בלוק B", בשטח של כ-4,000 קמ"ר, ובמהלך 2018 יבוצעו עבודות העיבוד והפענוח שלו. החלטה לגבי קידוח בבלוק צפויה להתקבל במהלך 2019.

לגבי אירלנד, ברציו פטרוליום מציינים, כי האגן הרלוונטי לפעילות החיפושים שלה באירלנד הוא דרום אגן פורקופיין, הממוקם כ-100 ק"מ דרומית-מערבית לאירלנד, בשולי האוקיינוס האטלנטי. בעוד ששולי האגן רדודים, עומק הים בחלקו הדרום-מערבי מגיע ליותר מ-3 ק"מ. שטחה של זכות אירלנד נמצא בדרום אגן פורקופיין, ומתפרס על שטח של 1,560 קמ"ר. עומקי הים באזור זה הם בין 1,800 ל-2,300 מטר.