התעניינות איטלקית בגז מלוויתן; מו"מ להקמת צינור

מנכ"ל משרד האנרגיה ייצא ביום שני לבריסל לפגישה, שאמורה לשמש הכנה לפגישת פסגה בין שרי האנרגיה של 4 המדינות, שעשויה להתקיים כבר בחודש הבא בישראל

יובל שטייניץ / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות
יובל שטייניץ / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

עליית מדרגה במגעים בין ישראל למדינות אירופיות בנושא הקמת צינור גז מלוויתן. ל"גלובס" נודע שמנכ"ל משרד האנרגיה, שאול מרידור, ייצא ביום שני הקרוב לבריסל לפגישה במטה הנציבות האירופית עם מקביליו מאיטליה, יוון וקפריסין. הפגישה אמורה לשמש הכנה לפגישת פסגה בין שרי האנרגיה של ארבע המדינות שעשויה להתקיים כבר בחודש הבא בישראל.

במקביל נודע ל"גלובס" כי מנכ"ל חברת החשמל האיטלקית Enel, פרנצ'סקו סטראצ'ה, נפגש לאחרונה עם שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ והביע עניין ברכישת גז ישראלי עבור לקוחות החברה באיטליה. הפגישה התקיימה במהלך כנס בנושא אנרגיה שנערך בסוף השבוע האחרון באבו דאבי. גורמים ישראלים אמרו ל"גלובס" כי האיטלקים מעוניינים בגז הישראלי כתחליף לגז שהם רוכשים מאזור הים הצפוני - שם יורדת תפוקת הגז בהדרגה. Enel, לשעבר חברת החשמל הלאומית של איטליה, הופרטה בשנות התשעים אך ממשלת איטליה מחזיקה בכרבע ממניותיה.

במוקד השיחות - הקמת צינור גז

במוקד השיחות בין המנכ"לים בבריסל יעמוד מיזם להקמת צינור גז ממאגר לוויתן לאיטליה דרך קפריסין ויוון. מדובר בצינור שיהיה הארוך מסוגו בעולם, כ-2,000 ק"מ, ויוכל לחבר את לוויתן הישראלי, אפרודיטה הקפריסאי ומאגרים נוספים לרומא ומשם ללקוחות נוספים באירופה. בשיחות בין גורמי ממשל ישראלים ואירופאים, הביעו האחרונים רצון כי חברת אדיסון תבצע את המיזם השאפתני. אדיסון, מחברות האנרגיה הוותיקות בעולם, נרכשה לפני כמה שנים על ידי EDF, חברת החשמל הלאומית של צרפת ופעילה בתחום האקספלורציה בישראל ובמצרים.

באוקטובר דיווח "גלובס" על ממצאי בדיקה ראשונית שעשתה חברת פוסידון, חברה בת של אדיסון בהזמנת נציבות האנרגיה של האיחוד האירופי. הבדיקה שערכה פוסידון העריכה כי עלות הקמתו של צינור גז ליוון תגיע ל-5.7 מיליארד דולר.

התוכנית הנוכחית מדברת על הנחת צינור ימי נוסף, באורך של כ-200 קילומטרים מיוון לדרום איטליה, באזור ברינדיזי - ומשם בדרך היבשה לרומא. מדובר על צינור שיוכל להעביר עד 12 מיליארד מ"ק (BCM) גז בשנה. הכוונה היא שהפרויקט יהיה כלכלי ויבוצע על ידי חברות עסקיות ללא מעורבות ממשלתית ישירה, אך בסיוע וגיבוי של האיחוד האירופי, בין היתר באמצעות מימון שיעניק הבנק האירופי לפיתוח תשתיות (EIB).

מומחי גז ששוחחו עם "גלובס" הטילו ספק בכדאיות הכלכלית של הפרויקט. להערכתם, שינוע הגז על פני מרחקים כאלה עשוי לייקר את מחירו ב-3 עד 4 דולרים ליחידת חום. מחיר הגז בצנרת באירופה עומד כיום על 5-6 דולרים ליחידת חום בממוצע. מחיר הגז הממוצע בשוק הגז האיטלקי עומד כיום על 6.5 דולרים ליחידת חום.

בשיחות שייערכו בתחילת השבוע בבריסל ידונו המנכ"לים במימון בדיקות הנדסיות וכלכליות מקיפות של המיזם, ולפי הערכות תתבקש גם ישראל להשתתף במימון בדיקות אלה, לצד שלוש המדינות האירופיות.

איטליה צרכה ב-2016 גז בכמות של 70.4 מיליארד מ"ק (BCM), גידול של 4.9% לעומת 2015. מקורות יבוא הגז של איטליה, נכון ל-2015, היו רוסיה (שסיפקה 24 BCM), הולנד (6 BCM), נורבגיה (7 BCM), אלג'יריה (6.6 BCM) ולוב (6.5 BCM). בנוסף צרכה איטליה גז נוזלי (LNG) מקטאר בהיקף של 5.8 BCM. ב-2016 שילשה אלג'יריה את כמות הגז שמכרה לאיטליה ל-18 BCM.

מקורות יבוא הגז של איטליה
 מקורות יבוא הגז של איטליה