אובמה ל"בוחרים בישראל": תחשבו על כך שהזמן לפתרון אוזל

בפנייה לטראמפ הוא אומר: אל תשלוף מהשרוול בסוגיית המזה"ת ■ במסיבת העיתונאים האחרונה שלו בבית הלבן, חזר הנשיא היוצא על המוטו של מדיניותו כלפי הסכסוך: ישראל לא תוכל להמשיך להיות גם יהודית וגם דמוקרטית אם הרחבת ההתנחלויות תימשך

ברק אובמה בארגנטינה / צילום: רויטרס
ברק אובמה בארגנטינה / צילום: רויטרס

במסיבת העיתונאים האחרונה שלו בבית הלבן, קרא הערב (ד') הנשיא היוצא של ארה"ב, ברק אובמה, ל"בוחרים בישראל" להפנים את העובדה שהזמן לפתרון הסכסוך במזה"ת הולך ואוזל.

במה שעשוי להתפרש כקריאה לאזרחי ישראל לבחור בהנהגה שתחתור לשלום עם הפלסטינים, אמר אובמה שהבוחרים בישראל וברשות הפלסטינית צריכים להבין שהרגע ליישום פתרון של שתי מדינות הוא בר-חלוף. אנו מקווים שזה ישמש בסיס לדיון ציבורי בשתי המדינות. "זה לא יביא בהכרח לשלום אך לפחות הדיון הזה יביא להערכה רצינית יותר של החלופות.

הוא אמר, שלנשיא המיועד, דונלד טראמפ, יכולה להיות מדיניות משלו לגבי הסכסוך הישראלי-פלסטיני. לשגריר המיועד בישראל (דייוויד פרידמן) יש מדיניות ש"שונה מאוד משלי". הוא הוסיף: "זו זכותו של הנשיא החדש. זה מה שקורה אחרי בחירות".

בתשובה על שאלה לגבי הימנעות ארה"ב בהצבעת מועצת הביטחון על החלטה בגנות ההתנחלויות, אמר אובמה: "אני מוסיף להיות מודאג מהסכסוך הישראלי-פלסטיני, גם בגלל העובדה שהסטטוס-קוו אינו בר-קיימא מבחינת ישראל וגם מפני שהוא פוגע בפלסטינים ובאינטרסים של ארה"ב. כשהתחלתי לכהן, עשיתי כל מה שביכולתי לעודד מו"מ בין שני הצדדים. השקענו מאמצים רבים בכך. אך בסופו של דבר, בשנה שחלפה, הבנו שאיננו יכולים לאלץ את ישראל והפלסטינים לעשות שלום. אנו יכולים לעודדם, אף לא לאכוף עליהם מהלך כזה".

הוא אמר, שהפנייה ימינה במדיניות הישראלית והחלשת יכולתו של נשיא הרשות, מחמוד עבאס, לדחוף לקראת השלום, יחד עם חששות ישראל מכאוס באזור לאור מה שמתרחש בסוריה ופעילות דאעש הניעו את ארה"ב להימנע בהצבעה במועבי"ט: "לאור כל זאת רצינו לפחות לשמור על פתרון של שתי מדינות. אין חלופה אחרת. אמרתי זאת ישירות לרה"מ נתניהו, אמרתי זאת בישראל עצה ואמרתי זאת לפלסטינים".

 

ישראל לא תוכל להוסיף להיות גם יהודית וגם דמוקרטית ללא פתרון שמבוסס על שתי מדינות, הוסיף הנשיא היוצא. החלופה היא, שישראל תוסיף להחזיק בשטחים ותיהפך למדינה אחת שבה מיליון אנשים יהיו אזרחים מדרגה שניה, אם בכלל יהיה אפשר לכנות אותם אזרחים.

הוא המשיך: הרחבת ההתנחלויות יוצרת בשטח מציאות, שהופכת לבלתי אפשרי פתרון של שתי מדינות. וכך, ההחלטה של מועצת הביטחון היא איתות לישראל שהזמן אוזל, שהרגע ליישום הפתרון הוא בר חלוף.

אובמה אמר, כי אינו יודע כיצד יפעל טראמפ, אך בשיחותיו עם הנשיא הנכנס הוא ניסה לתת לו "הקשר". הוא אמר לטראמפ שעליו לשים לב למה שקורה בסכסוך הישראלי - פלסטיני מפני שמדובר בחומר נפיץ. לכל צעד אמריקאי עלולות להיות תוצאות מרחיקות לכת. "ראינו בעבר שצעדים חד-צדדיים פתאומיים, שנוגעים בנושאי ליבה או ברגישויות של אחד מהצדדים בסכסוך - צעדים כאלה יכולים להית נפיצים".

טראמפ רשאי לבחון את המדיניות האמריקאית באזור, הוסיף אובמה. זו זכותו. בפנותו לטראמפ הוא אמר: אם אתה מתכנן מפנה גדול, היה בטוח שעשית עבודה יסודית, חשוב על התוצאות הפוטנציאליות של כל שינוי משמעותי במדיניות. אינך יכול לשלוף מהשרוול. מדובר בנושאים נפיצים.

אובמה הבהיר, שאין בדעתו להחשות לאחר פרישתו מהנשיאות. הוא קרא לאזרחי ארה"ב להרים קול אם טראמפ ינקוט צעדים שיפגעו ב"נושאי ליבה", למשל ביטול אובמה-קייר בלי להציע חלופה, או גירוש ילדים ממקסיקו שהובאו לארה"ב כילדים ושאין להם מסמכי אזרחות.

הוא הצדיק את החלטתו להמתיק את עונשה של החיילת צ'לסי מנינג שנדונה ל-35 שנות מאסר בגין הדלפת מסמכים צבאים מסווגים לוויקיליקס. אובמה הדגיש שמדובר בהמתקת העונש, לא בחנינה, ולדעתו העונש שנגזר עליה כבד מדי.