"מלחמת סחר" ועוד סיכונים שעלולים להצית משבר עולמי

לפי סקר שערכו בבנק אוף אמריקה בקרב מנהלי השקעות וכלכלנים, מלחמת סחר שעלולה להיפתח בין ארה"ב לסין היא האיום המרכזי על הכלכלה הגלובלית ■ 24% ממשתתפי הסקר העריכו כי מדיניות שגויה של ארה"ב עלולה להכביד על הצמיחה העולמית

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ יושבע מחר (ו') באופן רשמי לנשיאות. המשקיעים ומנהלי ההשקעות מקווים שהוא יצליח להוציא לפועל חלק מהתוכניות הכלכליות עליהן הוא הצהיר בבחירות, שמכוונות להגביר את הצמיחה ולהעלות את האינפלציה. עם זאת, רבים בשוק מעריכים שבפני כלכלת ארה"ב והכלכלה הגלובלית ניצבים סיכונים לא מבוטלים.

בבנק אוף אמריקה-מריל לינץ' פרסמו השבוע תוצאות של סקר שערכו בקרב 176 מנהלי השקעות וכלכלנים בכירים. הסקר הראה כי המשקיעים מצפים לעלייה בקצב הצמיחה הגלובלי ובקצב האינפלציה. לצד זאת, מנהלי ההשקעות חוששים מ-3 סיכונים מרכזיים שעלולים לפגוע בכלכלה הגלובלית. 29% ממשתתפי הסקר סברו כי מלחמת סחר ומדיניות של פרוטקציוניזם הן האיום המרכזי על הכלכלה הגלובלית. 24% העריכו שמדיניות שגויה של ארה"ב עלולה להכביד על הכלכלה העולמית בעוד 15% סבורים כי פיחות חד שעלולה לבצע סין ביואן מהווה איום מהותי.

בכל הנוגע לאיום של מלחמת סחר, רבים ממשתתפי הסקר של בנק אוף אמריקה חוששים כי טראמפ יהיה זה שעלול לפתוח במלחמה שכזו. זאת מכיוון שהנשיא המיועד של ארה"ב הצהיר לאורך כל קמפיין הבחירות כי יפעל לפתוח מחדש הסכמי סחר מול סין ואף עלול להטיל מכסים על סחורות שארה"ב מייבאת מסין. נשיא סין שי ג'ינפין שיבח את הגלובליזציה השבוע בכנס דאבוס ואמר כי "אף אחד לא ירוויח ממלחמת סחר".