קבלת פנים צוננת לטראמפ: ירידות בסיום המסחר בוול סטריט

ירידות בסיום המסחר באירופה לאחר החלטת הריבית ■ הנפט עלה לאחר שבוע חלש ■ התפרסמו נתוני מאקרו בארה"ב ■ IBM ואמריקן אקספרס ידווחו לאחר הנעילה

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

המסחר בוול סטריט התנהל היום (ה') במגמה שלילית שנמשכה לאורך כל שעות המסחר עד לסיום. עיני המשקיעים נשואות להשבעתו של נשיא ארה"ב הנבחר, דונלד טראמפ, אשר לכל אורך מסע הבחירות שלו ובחודשים שעברו מאז נבחר סיפק אין ספור שערוריות, התבטאויות וסגירת חשבונות, בעיקר באמצעות ציוצים בחשבון הטוויטר שלו. המסחר בבורסות אירופה מתנהל במגמה מעורבת עם נטייה לעליות קלות לאחר החלטת הריבית והמדיניות המוניטארית.

 

מאז נבחר טראמפ לנשיאות בנובמבר 2016, השווקים נהנו מראלי מתמשך שהיה מבוסס ברובו על התוכניות הכלכליות עליהן הוא הצהיר במהלך קמפיין הבחירות. כעת, רבים חוששים שמא הראלי קרוב לסיומו. החשש מתמקד בכך שטראמפ עלול לדחות את הרפורמות במערכת המיסוי והרגולציה ואת התוכנית להשקעת עתק בתשתיות. במקום זאת, לפי הערכות ולפי ההצהרות של טראמפ, הוא יתמקד בשינוי או ביטול ה"אובמהקר", רפורמת הבריאות שיזם הנשיא אובמה.

בינתיים, סקרים מראים כי טראמפ יהיה הנשיא הכי פחות פופולרי בהשוואה לנשיאים קודמים, בתחילת כהונתם, בעשרות השנים שחלפו. ל-32% מהאוכלוסיה דעה חיובית על טראמפ, ל-42% דעה שלילית, על פי סקר CBS. על פי סקר של "וול סטריט ג'רנל", שיעור בעלי הדעה החיובית על טראמפ הוא 38% בעוד ש-48% רואים אותו באור שלילי. סקר CNN מצא, כי ל-44% דעה חיובית, ל-53% דעה שלילית. על פי סקר של ABC ו"וושינגטון פוסט", ל-40% יש יחס חיובי לנשיא הנבחר, ל-53% - יחס שלילי. 52% אינם מרוצים מהדרך שבה מכין הנשיא הנבחר את המעבר לבית הלבן; 44% מרוצים, על פי הסקר של ה"ג'רנל". 

להשוואה: שיעור בעלי הדעה החיובית על ברק אובמה, בתחילת כהונתו, ב-2009, היה 67%. ל-64% היתה דעה חיובית על ביל קלינטון עם כניסתו לבית הלבן ב-2001. אפילו ג'ורג' בוש הבן, שזכה בנשיאות רק בהכרעת בית-המשפט העליון, ב-2001, זכה באהדת 50% מהתושבים.

בין 50 ל-60 מחוקקים דמוקרטים בבית-הנבחרים (מתוך סיעה בת 194 צירים דמוקרטים) מתכננים להחרים את טקס ההשבעה של טראמפ, מחר, במחאה על ציוצים פוגעניים של המיליארדר בגנותו של הציר הדמוקרטי ג'ון לואיס, שהיה אחד ממנהיגי התנועה לשוויון זכויות לשחורים בשנות ה-60.

שוק האג"ח נערך, אף הוא להשבעת דונלד טראמפ, ותשואות האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלו ב-4 נקודות והן נסחרו בתשואה של 2.48%.

 

יום עמוס בגזרת המאקרו: התפרסם מספר היתרי הבנייה לחודש ינואר, שעומד על 1.21 מיליון היתרים, בדומה לצפי שעמד על 1.22 מיליון היתרים. פורסם גם מספר תביעות האבטלה הראשוניות בשבוע האחרון, שעמד על 234 אלף תביעות - נמוך מהצפי - 252 אלף תביעות חדשות. מלאי חביות הנפט בארה"ב עלה ב-4.3 מיליון - הרבה מעבר לתחזיות המוקדמות, שצפו עלייה של 100 אלף חביות בלבד.

מניית נטפליקס רשמה עליות נאות לאחר שהחברה פרסמה אמש את דוחותיה, שהציגו רווח של 15 סנט למניה לעומת צפי האנליסטים שעמד על 13 סנט למניה. בנוסף, הציגה החברה צמיחה מרשימה במספר המנויים המשלמים: 7.05 מיליון כאלו הצטרפו לשירות ברבעון האחרון של השנה, לעומת צפי ל-5.2 מיליון מנויים חדשים.

מחירי הנפט  עלו לאחר שבוע של ירידות, על רקע הירידות בתפוקת הנפט העולמית עוד טרם ההקפאה המובטחת של מדינות קרטל אופ"ק.

אמריקן אקספרס  ו-IBM  ידווחו לאחר הנעילה.