בזק גובה מיליונים כדמי אחזקה על טלפונים מהמאה הקודמת

בזק: "החיוב הוא על שירות תיקונים למכשירים זמיר ועפרוני, לו הלקוח זכאי למשך כל התקופה בה הוא מחזיק בהם. הלקוחות מודעים לאפשרות להפסיק את השירות"

טלפון לחצנים / צילום: אייל פישר
טלפון לחצנים / צילום: אייל פישר

אם בבזק היו עומדים מאחורי ההתבטאויות שלהם בשנים האחרונות על כך שטובת הצרכנים עומדת בראש מעייניהם, סביר להניח כי החברה ביוזמתה הייתה מפסיקה את שערוריית דמי האחזקה על טלפוני הזמיר והעפרוני משנות ה-70.

על-פי מקורות בבזק, עד היום ממשיכים עשרות אלפי לקוחות של החברה לשלם דמי אחזקה על טלפונים כאלה, שכלל לא נמצאים ברשותם או שבקו חיים מזמן.

אם הייתה בבזק טיפת הגינות, היא הייתה מפסיקה זאת ומחזירה ללקוחותיה חלק מהכספים שגבתה מהם באופן לא הגון. ואם היה משרד תקשורת ראוי בישראל, שבמקום לעבוד כמחלקה בבזק היה דואג לבצע עבודת פיקוח ראויה, הוא היה מתייצב לימין הלקוחות ותובע מהחברה להחזיר חלק ניכר מהכספים שגבתה.

הסיפור הוא פשוט: בזק ממשיכה לגבות סכום של 3.69 שקלים בחודש (כולל מע"מ) כדמי אחזקה עבור טלפונים קוויים מהדגמים זמיר ועפרוני, טלפונים שבזק מכרה החל בשנות ה-70 של המאה הקודמת.

המשמעות מבחינה כספית היא אדירה: יש להניח כי בזק הרוויחה על גב לקוחותיה מאות מיליוני שקלים לאורך השנים כתוצאה מחוסר תשומת-לבם של הלקוחות לפרטי החשבונית שלהם.

מקורות בחטיבת הלוגיסטיקה בבזק מציינים כי כמעט לא מגיעים מכשירים לתיקון, והחברה מסרבת להציג נתונים על מספר הפניות בנושא.

דבר אחד ברור: עשרות אלפי מנויים ממשיכים לשלם את דמי האחזקה החודשיים, אף שברוב המקרים המכשירים כבר מזמן אינם פעילים. באתר בזק מצוין כי על-פי הסדר תביעה ייצוגית, אפשר להפסיק את תשלום דמי התחזוקה בשיחה למוקד החברה.

החמור בפרשה הזו הוא העובדה שבזק ממשיכה במופגן להמשיך ולגבות את הכסף הזה, למרות שהסיפור כבר פורסם בעיתונות בעבר. הארכיון מראה כתבות בנושא עוד מראשית שנות ה-2000, וכבר אז נמתחה ביקורת על החברה שממשיכה בתרגיל. סביר גם להניח כי דמי האחזקה נגבים מאנשים מבוגרים, שרכשו את המכשירים מבזק לפני עשרות שנים ומן הסתם השליכו אותם מזמן.

השאלה היא מה יקרה עכשיו. האם משרד התקשורת יורה לבזק להפסיק ולהחזיר חלק מהכספים ללקוחות - או שיישב וישתוק כמו שהוא עושה בשנה וחצי האחרונה נוכח התנהלות של בזק בנושאים אחרים? ואולי בזק עצמה תיקח אחריות על המחדל ותפסיק ביוזמתה את גביית התשלומים? קשה להאמין.

בזק: חיוב שניתן לבטל

מבזק נמסר בתגובה: "החיוב המדובר מתבצע עבור שירות תיקונים לו הלקוח זכאי למשך כל התקופה בה הוא מחזיק במכשיר. כמו כן, חשוב לציין כי לקוחות פונים כל העת למרכזי השירות של בזק ומקבלים שירות עבור מכשירי הטלפון. החיוב עבור דמי התחזוקה מוצג באופן ברור בכל חשבון טלפון הנשלח ללקוח מדי חודש, ובאפשרותו לבטלו במידת הצורך. החברה דואגת ליידע את הלקוחות באפשרות להפסיק חיוב זה, והנושא אף זכה לפרסום בעיתונות היומית ובאתר בזק".