הערב ב-19:00: דונלד טראמפ יושבע לנשיא ה-45 של ארה"ב

בהפגנת המחאה הגדולה ביותר, "מצעד הנשים", צפויים להשתתף לפחות 200 אלף נשים וגברים ■  נאום הבכורה שלו כנשיא יהיה "פילוסופי"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ יושבע הערב (ו'), בשעה 7 לפי שעון ישראל, לנשיא ה-45 של ארה"ב, אירוע שרק מעטים חזו לפני הבחירות לנשיאות בנובמבר. כפי שלמדנו בשבועות שחלפו מאז, נשיאות טראמפ אינה מותירה אנשים אדישים. הפגנות בעד ונגד הנשיא החדש, שמתוכננות לסוף השבוע בוושינגטון - בהפגנת המחאה הגדולה ביותר, "מצעד הנשים", צפויים להשתתף לפחות 200 אלף נשים וגברים - יהיו מדד התחלתי לאופיה של קבלת הפנים שמכין לו הציבור האמריקאי.

אבל המבחן האמיתי הראשון של ממשל טראמפ לא היה הצלחה גדולה. סגן הנשיא המיועד, מייק פנס, התגאה אתמול, בנאום באחד מכנסי הניצחון של הנשיא הנכנס, כי צוות איוש הממשל החדש כבר קבע 27 מועמדים למשרות הבכירות ביותר - שרים וראשי סוכנויות ממשלתיות - שמחייבות אישור הסנט, וכי הצוות יחזיר למשרד האוצר 20% מהתקציב שקיבל לצורך האיוש.

אבל, כפי שמגלים "דה היל" ו"פוליטיקו", צוות טראמפ הצליח לאייש רק 4% ממשרות המפתח שהסנט חייב לאשר את נושאיהן, נוסף ל-3000 משרות אחרות שהנשיא חייב לאייש, על פי חוק. המשמעות: משרות בכירות, לרבות במשרדי החוץ, ההגנה והאוצר, לא יהיו מאוישות כאשר טראמפ ייכנס רשמית לתפקידו. וכך, הודיע אמש הדובר הנכנס של הבית הלבן, שון ספייסר, כי צוות הנשיא החדש ביקש מ-50 בכירים בממשל אובמה להישאר בתפקידם בשלב זה, "כדי להבטיח את המשכיות התפקוד הממשלתי".

אחד מהם הוא אדם ז'ובין, מאדריכלי ההסכם הגרעיני עם איראן, שמכהן כתת שר האוצר לענייני טרור ומודיעין פיננסי. ז'ובין, יהודי שומר מצוות, אמר בעבר, שהסכם הגרעין הוא "פריצת דרך דיפלומטית כבירה". טראמפ, לעומתו, אמר במהלך הפריימריס, כי ההסכם הזה הוא אחד מהגרועים בהיסטוריה של ארה"ב וכי הוא יקרע אותו לגזרים אם ייבחר לנשיא. (אחר כך הוא מיתן את עמדתו והודיע שברצונו "לבחון" את ההסכם). כמה מבכירי הממשל היוצא שהתבקשו להישאר בתפקיד סרבו. הם טענו, כי הבקשה הופנתה אליהם ברגע האחרון וכי יש להם תכניות אחרות.

בכל אופן, טראמפ לא נראה מודאג מבעיות האיוש של ממשלו העתידי. הוא הגיע אתמול לוושינגטון מניו-יורק במטוס של חיל האוויר האמריקאי - עדיין לא "אייר פורס וואן" - כשהוא מלווה במשפחתו הגדולה, והשיק שורת אירועים טקסיים וארוחות חגיגיות, ששיאה יהיה טקס ההשבעה היום. ספייסר אמר, כי נאום ההשבעה של הנשיא נכנס יהיה "מסמך פילוסופי" ולא רשימה מפורטת של מטרות שברצונו לממש בתקופת כהונתו.

"הנשיא הנבחר מוסיף לערוך את נוסח הנאום ולהכניס בו תוספות", אמר הדובר הנכנס. "זה יהיה נאום כן ואישי מאוד על החזון שלו לגבי הארץ הזו. הוא ידון בשאלה מה המשמעות של להיות אמריקאי ומה האתגרים שאנו נדרשים להתמודד עימם".

 

טראמפ אמר בראיון ל"טיימס" הלונדוני, כי יום העבודה הרשמי הראשון של ממשלו יהיה יום ב' הקרוב בגלל הטקסים, המסיבות והחגיגות האחרות שימלאו את סוף השבוע. אך הספין של ספייסר היה שונה: "אתם תראו פעילות גם ביום ו', גם בסוף השבוע, וכן בימים ב', ג', ד'. לא רק היום הראשון יהיה עמוס, אלא גם השבוע הראשון, החודש הראשון וכנראה גם תקופת הכהונה הראשונה". לפי כמה שמועות, יבקר טראמפ בשבת במטה CIA בווירג'יניה.

הוא השמיע את נאומו האחרון כנשיא עתידי במופע מוסיקלי ברחבה הגדולה למרגלות אנדרטת לינקולן, בקצה המערבי של השדירה הגדולה שמובילה לגבעת הקפיטול. הנאום לא היה שונה מנאומי הבחירות שלו. "אנו עומדים לאחד את ארצנו ונחזיר את אמריקה לגדולתה", הוא הכריז. "אנו נחזיר את אמריקה לגדולתה למען כל האזרחים, כל אחד ברחבי הארץ הזו... אני מבטיח לכם שאעבוד קשה... שנחזיר את מקומות העבודה... לא נתיר למדינות אחרות לגזול את מקומות העבודה שלנו",

טראמפ לא אמר זאת, אך החלק הבידורי לא בהק באור כוכבים. אלטון ג'ון, סלין דיון, להקת הרוק "קיס", כוכבת ברודוויי ג'ניפר הולידיי ובדרנים אחרים מהשורה הראשונה לא נענו להזמנת מטה טראמפ להופיע באירוע. בניגוד לשפע הכוכבים באירועי ההשבעה של ברק אובמה, הסתפק הקהל ברחבה של אנדרטת לינקולן בהופעות של זמרי הקאנטרי טובי קית ולי גרינווד ולהקת הרוק 3 Doors Down. אלפי הצופים לא נראו מאוכזבים. "אנו אוהבים אותך", זעקו כמה מהם לעבר הנשיא המיועד. "ואני אוהב אתכם", הוא השיב. האם טראמפ התאכזב מהעובדה שהקהל מנה אלפים, לא רבבות, כפי שציפו המארגנים? הוא לא הראה זאת.

קודם לכן, בארוחת צהריים לתורמים ותומכים שמוגדרים כאח"מים, במלון הפאר שלו בפנסילווניה אווניו, במרחק הליכה מהבית הלבן, הרשה טראמפ לעצמו לסטות מהדפוס הקבוע של התבטאויותיו על החזרת אמריקה לגדולתה. במקום זאת, הוא הפליג בשבחי הקבינט העתידי שלו: "האיי קיו (המצרפי) של (חברי) הקבינט שלנו הוא הגדול ביותר בהשוואה לכל קבינט אי-פעם". הוא צרף את עצמו למעגל הגאונים בהכריזו: "אנחנו נמצאים באולם נהדר. גאון אמיתי היה חייב לבנות את המקום הזה".

בעקבות זאת, ציין "ניו-יורק טיימס" ביובש כי בקבינטים של אובמה כיהנו, בתקופות שונות, חתן פרס נובל בפיזיקה כשר האנרגיה, נשיא הארווארד כראש מועצת היועצים הכלכליים של הבית הלבן, ונשיא פדראל ריזרב בניו-יורק כשר האוצר.