הפגנות ענק נגד טראמפ: מיליונים הפגינו ברחבי העולם

הפגנות ענק נגד הנשיא הנכנס בהשתתפות המונים שמוחים על התבטאויותיו ■ בוושיגנטון משתתפים מפורסמים רבים בהם מדונה שקיללה את טראמפ

השבעת דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
השבעת דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

כ-500 אלף בני אדם השתתפו הלילה (א') בצעדת הנשים נגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בוושינגטון, ומספר דומה של בני אדם הפגינו בלוס אנג'לס שבקליפורניה. מאות אלפים נוספים מוחים בערים נוספות ברחבי המדינה. לפי רשת CNN, בעולם כולו מוחים יותר מ-3 מיליון מפגינים.

ההפגנות נערכות במחאה על התבטאויותיו של טראמפ לאורך הקמפיין כלפי נשים, מהגרים ומוסלמים, והטענות נגדו להטרדה מינית. הפגנות דומות נערכות ביותר מ-600 מוקדים ברחבי העולם.

תחילה תכננו המארגנים בוושינגטון לצעוד לעבר הבית הלבן, אך בשל מספר המשתתפים הרב הוחלט בסופו של דבר שלא לקיים תהלוכה מאורגנת. גם מארגני ההפגנה בשיקגו, שאליה הגיעו 150 אלף איש, נאלצו לבטל את הצעדה המתוכננת בשל המספר הרב של האנשים. צעדות נערכות בערים רבות בכל 50 המדינות, ובניו-יורק צועדים המשתתפים לעבר "מגדלי טראמפ".

 

המארגנים מאמינים כי כ-3 מיליון בני אדם השתתפו בהפגנות ברחבי העולם. בתל-אביב מחו כ-150 בני אדם מול שגרירות ארצות-הברית, אך הפגנות גדולות הרבה יותר נערכו בערים גדולות רבות. בפריז אלפים הפגינו באזור מגדל אייפל, שרו והרימו כרזות, וכך גם בלונדון, בירת בריטניה. בסידני שבאוסטרליה מחו כ-5,000 נשים, גברים וילדים. צעדות והפגנות נגד הנשיא האמריקאי נערכו גם באיטליה, גרמניה, ספרד, הודו, קרואטיה וניו-זילנד.

לורה וכריסטינה הגיעו להפגנה בוושיגנטון במיוחד מלוס אנג'לס, כשהן מחופשות לפסל החירות. "ברגע שראינו את התוצאות, החלטנו שאנחנו צריכות לבוא הנה ולעמוד עבור מה שאנחנו מאמינות בו", אמרה לורה. חברתה הוסיפה: "אנחנו רוצות שהקול שלנו יישמע, שכולם יידעו שהוא לא זכה ברוב של סך כל הקולות. אנחנו רוצות שכולם ידעו שהעקרונות שלנו הם העקרונות האמיתיים של אמריקה".

כשהשתיים נשאלו לגבי הביקורת שנשמעה על המצעד, ולפיה היא עושה דה-לגיטימציה לנשיא הנבחר ולתהליך הדמוקרטי, השיבה לורה: "ראינו מספיק. אנחנו גדלנו בניו-יורק. הוא לא אדם חדש עבורנו, הוא תמיד היה ככה, אמן תרמית. האנשים שהוא בחר לקבינט שלו מעידים הרבה עליו ועל הכוונות שלו".

סאלי, שהגיעה מניו-יורק עם חברותיה שרה וביאטריס, אמרה כי החליטה להגיע כיוון ש"אנחנו לא יכולות לאבד את הזכויות שלנו כנשים ובכני אדם, זה הרבה יותר מדי חשוב. נאמר כל כך הרבה שהוא פוגעני ומפר את זכויותיהם של רבים בארצות-הברית, לא רק נשים. אני שמחה לראות פה כל כך הרבה אנשים עם כובעים ורודים, תומכים נשים באמהות, ברעיות, זו תנועה נהדרת". חברתה ביאטריס הוסיפה: "אנחנו לא יכולים לחזור אחורה. אנחנו פה להישאר ולהיאבק, נלך רק קדימה, לא נחזור אחורה".

מוזיקאים וסלבריטאים רבים שהביעו תמיכה ביריבתו הדמוקרטית של טראמפ, הילארי קלינטון, לאורך הקמפיין, השתתפו גם הם בהפגנה, ביניהם השחקנית סקרלט ג'והנסון ומדונה , שקראה מול ההמונים: "המהפכה מתחילה כאן", וקיללה את הנשיא הנכנס: "לך תזדיין". קלינטון עצמה כתבה בעמוד הטוויטר שלה: "תודה לכם שאתם מדברים וצועדים למען ערכינו. זה חשוב מאי פעם. אני מאמינה בכל לבי כי אנו תמיד חזקים כשאנו מאוחדים".