הממשלה אישרה: אלי כהן שר הכלכלה, איוב קרא שר בלי תיק

בניסיון להרגיע את המתחים בסיעת "כולנו", מינה כחלון את ח"כ רחל עזריה ליו"ר ועדת הרפורמות במקומו של כהן ולתפקיד מנהלת מטה המפלגה – רמז אפשרי להיערכות לבחירות

אלי כהן / צילום: תמר מצפי
אלי כהן / צילום: תמר מצפי

הממשלה אישרה היום (א') פה-אחד בישיבתה השבועית את מינויו של ח"כ איוב קרא (ליכוד) לשר בלי תיק ואת מינויו של ח"כ אלי כהן (כולנו) לתפקיד שר הכלכלה. המינויים אמורים להעניק לממשלה יציבות רבה יותר ולמנוע זעזועים בשתי המפלגות.

כהן (44) שימש עד היום כיו"ר ועדת הרפורמות, שהוקמה במסגרת ההסכם הקואליציוני עם סיעת כולנו בראשות שר האוצר משה כחלון, שביקש לעקוף באמצעותה את ועדת הכספים כדי להעביר רפורמות מרכזיות אותן הוא מוביל. לאחר התפטרותו של אבי גבאי, השר להגנת הסביבה ואחד ממייסדיה של המפלגה, העדיף כחלון שכהן ישמש כשר השיכון במקומו של יואב גלנט, גם הוא חבר כולנו, שיעבור מצידו למשרד הכלכלה. עם זאת, היחסים הקרירים בין גלנט לכחלון כבר מראשית הקמת הממשלה ובהמשך העברת תחום התעסוקה ממשרד הכלכלה למשרד הרווחה, מנעו את המהלך ההוא.

כהן הוא רו"ח בהכשרתו ששימש בעבר בתפקידים בכירים בחברת הדירוג S&P ובהכשרת היישוב. הוא נחשב בעבר ליד ימינו ואיש סודו של בעל השליטה בחברה, עופר נמרודי, וזכה ממנו ערב הנפקת חברת הבת "הכשרה אנרגיה" בשנת 2010 למניות ללא תמורה, ששוויון נסק לאחר כשנה לכדי 33 מיליון שקל - לפחות "על נייר".

 

המינוי של כהן מלווה גם בהרגעת הגזרה הפנים-מפלגתית בכולנו ובכלל זו של ח"כ רחל עזריה, שמונתה כעת להחליף את כהן בראשות ועדת הרפורמות. לעזריה הובטח בעבר רוטציה בראשות ועדת העבודה והרווחה, אולם חבר סיעתה ויו"ר הוועדה אלי אלאלוף הבהיר לכחלון כי אין לו כוונה לוותר על התפקיד. כחלון החליט לקרב אליו את עזריה באמצעות צעד נוסף: מינויה לתפקיד "מנהלת מטה המפלגה". במסגרת התפקיד, אמורה עזריה לנהל את עבודת השטח של חברי הסיעה - מהלך שיש בו גם כדי לאותת על היערכות של "כולנו" לתרחיש של בחירות מוקדמות על רקע חקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו. סבב המינויים בכולנו לווה גם בהודעות חיזוק ושבח בזכות המפלגה, על ידי עזריה, גלנט וח"כ רועי פולקמן.

מינוי של איוב קרא לשר, אף שמדובר בשר ללא תיק, הצליח להשביע את רצונו לאחר שנים בהן הצהיר באופן פומבי על דרישתו לשבת סביב שולחן הממשלה. בבחירות האחרונות טען קרא כי הוא מחזיק בידו הבטחה מנתניהו להתמנות לשר, אולם בערב השבעת הכנסת עזב את המשכן כשהתברר לו שההבטחה נותרה באוויר. בהמשך מונה קרא לסגן השר לשיתוף פעולה אזורי במעמד של שר, אולם רק לפני שבועיים כל סמכויות המשרד עברו לשר צחי הנגבי. יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אמר על כך: "מינוי של שרים מיותרים מסיבות פוליטיות זו שחיתות שלטונית. שר בלי תיק הוא אדם שבאופן רשמי אין לו שום עבודה".