אפל שוקלת לייצר את האייפון בהודו - אם תזכה להטבות

נציגי אפל ייפגשו השבוע עם פקידי ממשלה בניו-דלהי כדי לדון בסיכויים להקמת מפעלי ייצור בהודו בשנה הנוכחית ■ לפי הערכות, באפל יידרשו מהודו שורה של הטבות הכוללות פטור ל-15 שנה ממס יבוא על רכיבים וציוד

טים קוק, מנכ``ל אפל / צילום: רויטרס
טים קוק, מנכ``ל אפל / צילום: רויטרס

אפל מוכנה להתחיל לייצר אייפונים בהודו, אך מבקשת קודם כל סיוע משמעותי מממשלתו של נרנדרה מודי.

נציגי אפל  ייפגשו השבוע עם פקידי ממשלה בניו-דלהי לדון בסיכויים להקמת מפעלי ייצור בהודו בשנה הנוכחית.

אפל, החברה בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בעולם, מבקשת שורה ארוכה של הטבות פיננסיות מהודו, אחת המדינות העניות ביותר בעולם. הבקשות כוללות פטור ל-15 שנה ממס יבוא על רכיבים וציוד, לדברי מקור בעל ידע ישיר.

"היינו רוצים שאפל תפעל בהודו", אמר ראווי שנקר פרסאד, שר טכנולוגיית המידע, מבלי לחשוף את עמדת המיקוח של החברה.

אפל רוצה להרחיב את עסקיה בהודו, מכיוון שהמדינה בעלת 1.3 מיליארד התושבים הופכת לשוק הסמארטפונים מהיר הצמיחה ביותר, במקביל לקיפאון במכירות אפל בארה"ב ובסין. במאי 2016 ביקר המנכ"ל טים קוק בהודו לראשונה במסגרת מאמציו לשכנע את הממשלה להתיר לאפל לפתוח חנויות משל עצמה.

 

הודו מתעקשת שאפל, כמו כל קמעונאית אחרת בעלת מותג יחיד, תייצר בהודו 30% מהרכיבים שלה, למרות שהודו מגמישה תקנות אלה באופן שיאפשר לחברות טכנולוגיה להפעיל חנויות משל עצמן שלוש שנים לפני שהן עומדות בתנאי זה.

אך אפל רוצה יותר. היא שלחה רשימת בקשות לפני פגישת נציגיה ב-25 בינואר עם פקידים מכמה משרדי ממשלה בהודו, כולל משרד האלקטרוניקה והמסחר, לדברי המקור שביקש לשמור על עילום שם מכיוון שמדובר בעניין פרטי. אפל גם מבקשת פטור ממכסים על ציוד חדש ומשומש שיובא להודו. העיתון אינדיאן אקספרס דיווח שאפל רוצה פטור מלא ממכסים על חומרי גלם, רכיבים וציוד הוני. אפל לא תתעקש על היענות לכל הדרישות ברשימתה, לדברי המקור. אפל עצמה לא נענתה לפניות שבהן התבקשה להגיב.

החברה אינה מייצרת מכשירים בעצמה, אלא מקיימת שותפויות עם קבלני ייצור כדי לבצע משימות עתירות-הון כגון בניית מפעלים ושכירת עובדים. אחת ההפתעות בהודו היא שאפל מתכננת לכונן שותפות עם Wistron הטייוואנית במקום עם Hon Hai Precision Industry, שותפתה הרגילה לצורכי מיקור ייצור, לדברי המקור. הרכבת האייפונים תחל במפעלה הקיים של Wistron באחר מפרברי בנגלור, לדברי המקרו. יתכן שבמועד מאוחר יותר יורחב הייצור גם לספקיות אחרות, כולל Hon Hai, בהתאם לביקוש, לדברי המקור.

נציגי אפל ופקידים הודים כבר נפגשו כמה פעמים ואף החליפו ביניהם תכתובת נרחבת, אך הפגישה בשבוע הנוכחי תהיה קריטית. אם תיכנע הממשלה לדרישותיה של אפל, ייתכן שיהיה עליה להציע תמריצים דומים למותגים עולמיים אחרים, כגון סמסונג ושיאומי. "בעבר לא העניקה הממשלה ויתורים כאלה לאף חברה אחרת, ואין שום מקום לכך במדיניות", לדברי אנשול גופטה, מנהל מחקר בסניף גרטנר במומבאי. "מה שאפל מבקשת הוא מחוץ לכללים, אז יהיה מעניין לראות כיצד תתייחס לכך הממשלה".

הודו אינה המדינה היחידה שלוחצת על אפל להשיק פעילות ייצור מקומית. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר כי ברצונו לראות יותר אייפונים מיוצרים בשוק הבית של אפל, וזאת במסגרת מאמץ רחב יותר לאלץ חברות לקיים משרות ייצור קיימות או ליצור משרות יצור חדשות. Hon Hai אמרה שהיא בשלבי מו"מ ראשוניים להרחבת השקעתה בארה"ב.

ראש הממשלה מודי רוצה שחברות ייצרו בהודו במסגרת מדיניות "תוצרת הודו" שלו, שמטרתה להשיג את התועלות הכרוכות במפעלי ייצור ומקומות עבודה במגזר הייצור. ממשלו אינו רוצה שחברות טכנולוגיה ימכרו מוצרים וינצלו את בסיס הצרכנים האדיר של הודו מבלי לבצע השקעות הון משל עצמן.

למרות הצלחתה העולמית, אפל היא שחקנית קטנה בהודו, בעיקר מכיוון שמכשירי הטלפון שלה יקרים מדי עבור הצרכנים המקומיים. אפל מחזיקה בכ-2% מהשוק במדינה שבה צפויים כ-500 מיליון סמארטפונים להימכר בשנים הבאות. סמסונג והיצרנית המקומית Micromax Informatics מובילות את השוק בעיקר הודות למכשירים הזולים שלהן. מבחינתה של אפל, השקת מפעלי ייצור וחנויות קמעוניות בהודו תהפוך את המכשירים לזולים יותר ותתרום להמרצת הצמיחה. קוק אמר שאפל רק "מגרדת את פני השטח" בהודו.