"הסיבה המרכזית לפריון הנמוך היא ניצול לא נכון של משאבים"

גובה התוצר לעובד בישראל הוא 57% בלבד מהתוצר לעובד בארה"ב ■ לטענת החוקרים, סבסוד השקעות בתעשייה לא יביא להגדלת הפריון

קריירה / צילום: thinkstock
קריירה / צילום: thinkstock

ניצול לא יעיל של המשאבים הוא הסיבה המרכזית לפריון הנמוך של העובד הישראלי - כך קובע הכלכלן הראשי באוצר בסקירה השבועית שמפרסם היום (א') האוצר.

גובה התוצר לעובד בישראל הוא 57% בלבד מגובה התוצר לעובד בארה"ב, בעוד שמבחינת שנות לימוד הנתונים זהים. במבט השוואתי של נתוני הפריון מדורגת ישראל במיקום בינוני, בין פורטוגל לצ'ילה ולארגנטינה.

המסקנה הזו של הכלכלן יואל נוה מנוגדת לדעה רווחת בקרב כלכלנים שלפיה יש לחפש את המקור לפריון הנמוך בתשומות, בדגש על כמות ההון לעובד. נוה מסביר כי חוסר היעילות הוא הגורם למיעוט בהשקעות בהון פיזי ולא להיפך. המשמעות היא שמדיניות ממשלתית צריכה להתמקד בחוסר היעילות ולא בעידוד השקעות הון.

להערכת הכלכלן, חוסר היעילות יכול לנבוע מפערים טכנולוגיים, מחוסר התאמה בין כישורי העובדים ויכולותיהם לבין המשרות שבהן הם מחזיקים, מיעילות נמוכה והיעדר תמריצים, מהוצאה ביטחונית גבוהה יחסית, מעודף רגולציה וביורוקרטיה, מחסמי יבוא וחסמים אחרים המונעים תחרות בסקטורים. הדוגמה שבוחר נוה להציג היא השקעות בתשתיות תחבורה.

נקודת המוצא של הכלכלנים זאב קריל ואסף גבע שכתבו את הסקירה היתה לבדוק את הפער המשמעותי במקורות שבין ישראל לארה"ב. לעומת זאת השוואת יחס ההון לתוצר (עצימות ההון) וההשקעה בהון אנושי הראתה כי גם בפרמטר הזה אין הבדל בין ישראל לארה"ב, אם כי מספר שנות הלימוד אינו מעיד בהכרח על איכות החינוך וההשכלה הנרכשת. מסקנת החוקרים היא כי סבסוד השקעות בתעשייה ובמגזרים דומים לא יביאו להגדלת הפריון. לעומת זאת השקעות במגזר הציבורי כמו תחבורה יצליחו לדעת החוקרים להשיג אפקט חיובי על הפריון.

"ייתכן שתשתיות תחבורה לא מפותחות מונעות מעובדים בעלי כישורים בתחום הפיננסי הגרים בפריפריה להגיע לעבודה במרכזים הפיננסיים המרוכזים בתל אביב. לכן השקעה בתשתיות תחבורה עשויה להגדיל את מלאי ההון אך חשוב מכך, לשפר את ההתאמה בין כישורי העובדים למשרות הקיימות במשק".