חוק "מוסר התשלומים": מערכת הבריאות תוחרג מהחוק

חוק מוסר התשלומים מחייב גופים ציבוריים לשלם לספקים תוך 45 ימים ממועד קבלת השירות/הסחורה ■ בין הגופים שביקשו להחריג עצמם מהחוק נמצאת מערכת הבריאות, שתמשיך לשלם לספקים באיחור

חשש בקרב חברות המספקות ציוד ושירותים למערכת הבריאות, בעקבות דרישה של משרד הבריאות להחרגתו מחוק שאמור לשפר את מוסר התשלומים במשק. על פי החוק שמקדם ח"כ רועי פולקמן (כולנו), ודיון בעניינו צפוי להתקיים מחר (ב') בוועדת הכלכלה של הכנסת, כל משרד ממשלתי וגוף ציבורי יהיו חייבים לשלם לספקים בתוך 45 יום מאז קבלת שירות או מוצר - אלא אם הוחרג מראש.

בנייר עמדה ששיגר איגוד לשכות המסחר לחברי ועדת הכלכלה נטען כי "מערכת הבריאות הזדרזה לבקש החרגה מהחוק ובימים אלה התברר לנו כי הוועדה נוטה לקבל את דרישתה". לטענת האיגוד, "כל העסקים שעובדים ישירות מול מערכת הבריאות חווים את אותן הבעיות שחווה המגזר העסקי מול המערכת הציבורית, שנוהגת בתנאי תשלום של 'שוטף פלוס 150' ויותר. במה שונה מערכת הבריאות ממערכות ציבוריות אחרות ומצדיקה התייחסות אחרת, גרועה יותר, לספקים?"

לדברי מנהלת תחום הבריאות באיגוד, חנה לאידרשניידר, בישראל פועלות כ-200 חברות קטנות ובינוניות המספקות שירותים שוטפים וציוד מתכלה לקופות חולים, למרפאות ולבתי חולים - ונאלצות "לחרוק שיניים" עד למועד קבלת התשלום: "מטה לחמן של רוב החברות האלה היא מערכת הבריאות ואין להן שוק מתחרה שהן יכולות לפנות אליו. זו חוצפה שמישהו מצפה שספק קטן יממן מוסדות רפואיים גדולים. הרי ברור שבית חולים גדול ישלם את משכורות עובדיו, חשבונות מים וחשמל בזמן, אז מדוע לספקים הוא לא ישלם בזמן? ספק של בית חולים גדול מאוד סיפר לי שהוא קיבל תשלום על סחורות שסיפק רק כעבור 210 יום".

לאידרשניידר מזהירה כי "החרגת מערכת הבריאות מהחוק מייצרת אפליה בין כל הספקים במדינה לבין אלה שפועלים אל מול מערכת הבריאות וספק אם מצב כזה יעמוד במבחן החוקיות. זה יחזק את הספקים הגדולים בעוד הספקים הקטנים נחלשים".

במסגרת הדיונים לקידום החוק, המדינה כבר החריגה את מגזר הקבלנים והושגו הסכמות כי תשלומים על עבודות אלה יועברו אליהם כעבור 75 יום. כך, הוחרגו מהחוק גם חברות ממשלתיות ותאגידים ציבוריים לתקופה של כשנתיים, שבמהלכן יגובשו נהלים שייטיבו את מוסר התשלומים מצדם.

לדברי יוזם החוק, ח"כ פולקמן, לפי המסתמן מערכת הבריאות תוחרג לפחות בינתיים מהחוק - שכן כיום מתקיים תהליך התחשבנות ממושך ומורכב בין משרד הבריאות לבין קופות החולים השונות: "בינתיים אני מעדיף להתקדם. החוק יוחל על מגזרים רבים, ועל אלה שהוא לא נוגע בהם כרגע הוא יוחל בהמשך. אני לא רוצה שיחולו עיכובים נוספים בקידום החוק".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "בתי החולים וקופות החולים מצויים בשנים האחרונות במצוקה תקציבית ותזרימית קשה, שהחריפה בשנה האחרונה והביאה את חלקם להזדקק למקדמות שוטפות מהממשלה כדי שיוכלו להמשיך ולשלם לספקיהן.

"בחלקים מרכזיים בהתחשבנות שנהוגה במערכת הבריאות, הסדרי התשלום נקבעו בחקיקה נפרדת. קביעה בחוק של מועדי תשלום מוקדמים מהחקיקה הנפרדת ומהנהוג במערכת, הגם שבראייה ארוכת טווח משרד הבריאות תומך בה, אינה אפשרית ללא הסדרה תקציבית ותזרימית.

"החוק הסמיך את שרי הבריאות והאוצר לקבוע הסדרים מתאימים למגזר הבריאות ובכוונת המשרד לקדם הסדרה זו בכפוף להסדרת המקורות".