ספירה לאחור: נותר חודש לאישור מכירת הפניקס לסינים

בסוף פברואר יורשו יאנגו הסינית וקבוצת דלק לבטל את העסקה, כ-5 חודשים לאחר שנחתמה ■ לא מן הנמנע כי הצדדים ימשיכו לקדם את העסקה

לקראת סוף אוגוסט חתמו קבוצת דלק, שנמצאת בשליטת יצחק תשובה, והחברה הסינית הפרטית Yango Investment על הסכם להעברת השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס לידי החברה הסינית. עתה, כ-5 חודשים לאחר מכן, עדיין לא ברור מה מצב העסקה והאם דורית סלינגר, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, תאשר אותה. זאת, כשלשני הצדדים נותר עוד חודש אחד בטרם מי מהם - ובעיקר הצד הרוכש - יורשה לבטל את העסקה בן רגע. עם זאת, הצדדים צפויים להמשיך בעסקה, אבל ללא הכרח ל"בלעדיות".

בעבר דיווחו הצדדים כי "התמורה על-פי ההסכם נקבעה על סך כ-1.95 מיליארד שקל" עבור מניות דלק בהפניקס (כ-52.3%), כשתמורה זו "תישא ריבית שנתית בשיעור של 4.75% מיום 1 בינואר 2017 ועד למועד הסגירה". התמורה בעסקה האמורה משקפת להפניקס  שווי חברה של כ-3.7 מיליארד שקל - כ-20% מעל מחיר השוק הנוכחי.

כמקובל בהסכמי מכירה מהותיים, גם הסכם זה כולל כמה תנאים מתלים, ובראשם קבלת היתר מהממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

על סמך הביטול של שורת עסקות שנחתמו למכירת שליטה בקבוצת ביטוח גדולה בישראל בשנים האחרונות - ובוודאי בתקופת כהונתה של סלינגר כממונה על הביטוח - הצדדים לעסקה קבעו כי אם לאחר שישה חודשים ממועד החתימה על ההסכם לא הושלמו התנאים לסגירה, לכל אחד מהצדדים להסכם קיימת הזכות להודיע לצד השני על ביטולו. לפי שעה, אין ודאות שסלינגר תאשר את העסקה, ושזו תושלם, והיא ממשיכה בבחינת הבקשה.

חוק הריכוזיות מחייב מכירה

קבוצת הביטוח הפניקס, המנוהלת על-ידי אייל לפידות, נמצאת בשליטת קבוצת דלק מאז 2006. ההסכם עם יאנגו הסינית הוא מהלך רביעי בתקופה של קצת יותר משנתיים למכירת השליטה בהפניקס לרוכש זר, לאחר ששלושת ניסיונות קודמים לא צלחו. ביולי 2014 נחתם מזכר הבנות בלתי מחייב בין קבוצת דלק למשפחת קושנר האמריקאית; כשנה לאחר מכן נחתם הסכם מחייב למכירת כל החזקות דלק במניות הפניקס לחברה הסינית פוסון; ובפברואר 2016 נחתם מכתב הבנות בלתי מחייב למכירתה לחברת הביטוח האמריקאית AmTrust.

דלק חייבת למכור את מניות השליטה בהפניקס בשל חוק הריכוזיות, אבל שם מעוניינים למכור את החברה בהקדם, כחלק משינוי אסטרטגי במיקוד העסקי - שיעבור לתחומי האנרגיה.