"נתניהו לא ביקש מטראמפ מחויבות להעברת השגרירות לי-ם"

(עדכון) - הבית הלבן: לא התקבלה החלטה על העברת השגרירות מתל-אביב לירושלים ■ דובר הבית הלבן סירב לענות על שאלה האם בתום כהונתו של טראמפ השגרירות תהיה בירושלים

דונלד טראמפ, בחירות  / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ, בחירות / צילום: רויטרס

דובר הבית הלבן, ג'ון ספייסר, אמר אמש (ב'), כי ממשל טראמפ לא קיבל החלטה על העברת השגרירות האמריקאית בישראל מתל-אביב לירושלים. הדברים נמצאים בניגוד להצהרות חוזרות ונשנות של המועמד דונלד טראמפ בחודשים שחלפו, כי ארה"ב תעביר את השגרירות. הצהרות דומות השמיע בעבר דייוויד פרידמן, השגריר האמריקאי המיועד בישראל.

גורם ממשלתי ישראלי אמר אמש לסוכנות רויטרס, כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא ביקש מטראמפ, בשיחתם הטלפונית אמש (א'), שום מחויבות להעביר את השגרירות לירושלים או לקבוע לוח זמנים למהלך כזה. פקידים ישראליים אמרו, כי הנושא בקושי הוזכר במהלך השיחה שנמשכה 30 דקות. ההודעה הרשמית האמריקאית על השיחה לא אזכרה כלל את סוגיית השגרירות.

דיפלומטים שצוטטו בדיווח של רויטרס אמרו, שהם מבינים שנושא העברת השגרירות נדחף כלפי מטה במורד סולם הקדימויות של סדר היום האמריקאי - ישראלי, לפחות בשלב זה. "נראה שהסוגיה הזו מוסטת אחורה", אמר פקיד ישראלי לאחר דברי ספייסר, אמש.

יגאל פלמור, לשעבר דובר משרד-החוץ הישראלי, אמר, בציוץ בטוויטר, שדברי ספייסר על השגרירות האמריקאית בישראל הם בעצם עגה דיפלומטית שמשמעותה: "לא עכשיו". לדברי פלמור, הדובר האמריקאי התכוון לומר, "אל תתקשרו אלינו; אנחנו נתקשר אליכם". דובר של נתניהו נמנע מתגובה.

בתדרוך הפורמלי הראשון של ממשל טראמפ לכתבים, נשאל הדובר ספייסר כמה פעמים על העברת השגרירות. כאמור, הוא ציין, שהממשל לא קיבל החלטה בנושא וחזר על נוסח הצהרה של הבית הלבן מסוף השבוע: "אנו נמצאים בשלבים הראשוניים ביותר של הדיון בסוגיה זו".

הדובר ציין, שבסמכותו של הנשיא דונלד טראמפ להורות על העברת השגרירות בצו נשיאותי, אך הוא חזר שוב על כך, שמדובר בשלב מוקדם ביותר ושההתייעצויות (כנראה עם ישראל) - יימשכו. ספייסר סרב לענות על השאלה האם, כתום ארבע שנות כהונתו של טראמפ, השגרירות אכן תהיה בירושלים. "כפי שאמרתי, הדיונים נמצאים בשלב המוקדם ביותר", הוא אמר פעם נוספת.

העורכת לעניינים בינלאומיים של CNN ציינה בסוף השבוע, כי פקידים ישראליים אמרו לה, שנושא העברת השגרירות אינו נמצא כלל בראש סולם העדיפויות שלהם. מבחינתם, הנושא המרכזי הוא יכולת איראן להשיג נשק גרעיני.

חוק אמריקאי מ-1995 מחייב את הממשל להעביר את השגרירות מת"א לירושלים, אך מעניק לנשיא המכהן זכות שיקול לבדוק אם ההעברה עלולה לפגוע באינטרס הלאומי של ארה"ב. שני נשיאים - ביל קלינטון וברק אובמה - ניצלו את זכות השיקול הזו, ולא העבירו את השגרירות מחשש להצית תבערה פוליטית וביטחונית בישראל ובשכנותיה. אובמה ופקידים בממשלו אמרו לא אחת, כי העברת השגרירות לירושלים עלולה להצית התלקחות ולפגוע במו"מ פוטנציאלי בין הישראליים לפלסטינים.

בהודעה האמריקאית על הזמנת נתניהו, מסוף השבוע, נאמר כי טראמפ ורה"מ דנו ב"קידום וחיזוק היחסים המיוחדים בין ישראל לארה"ב, ובביטחון ויציבות במזה"ת". על פי נוסח ההודעה, הדגיש טראמפ את "החשיבות שמייחסת ארה"ב לשיתוף הפעולה עם ישראל בתחומי הצבא, המודיעין והביטחון", שת"פ שמשקף את "השותפות העמוקה והמחייבת בין שתי המדינות".

"הנשיא ורה"מ הסכימו להוסיף לקיים התייעצויות קרובות בשורת נושאים אזוריים, לרבות התייחסות לאיום שנשקף מאיראן", נאמר עוד בהודעה. "הנשיא חזר ואישר את מחויבותו חסרת התקדים לביטחון ישראל והטעים, כי מאבק בדאעש וארגוני טרור איסלמיים רדיקליים אחרים יהיה קדימות ראשונה במעלה מבחינת ממשלו".

 

הנשיא הדגיש עוד, כי שלום בין ישראל לפלסטינים יהיה ניתן להשיג רק באמצעות מו"מ ישיר בין שני הצדדים וכי ארה"ב תפעל בשת"פ הדוק עם ישראל כדי להתקדם לקראת השגתה של מטרה זו. הודעת הבית ציינה, שהביקור ייערך ב?תחילת פברואר", בעוד שבהודעת משרד רה"מ נאמר, שהחלטה על המועד המיועד של הביקור תיעשה בקרוב.