מי (לא) נתן את ההוראה?

היעדר הכרה בוותק מקצועי של עובדים שעשו הסבה להוראה

במסגרת "יום המורה", שחל לאחרונה, התגאה משרד החינוך בגידול החד במספרם של בעלי קריירה מקצועית קודמת שעשו הסבה להוראה. על פי הנתונים שפרסם המשרד, כ-60 אחוזים מכלל הסטודנטים להוראה הם בעלי קריירה מקצועית ותארים קודמים, שבחרו להקדיש את עצמם לחינוך דור העתיד.

במשרד החינוך מיהרו לטעון כי הגידול נובע מרפורמות השכר "אופק חדש" ו"עוז לתמורה", והתגאו במסלולים המואצים ובתוכניות הייעודיות להכשרה בהוראה שפיתח המשרד עבור היי-טקיסטים, בעלי תואר שני ואקדמאיים בעלי ניסיון. ואולם, כאשר אותם סטודנטים נלהבים יסיימו את הלימודים, הם צפויים לנחול אכזבה מרה. חלקם הגדול ייתקל בכתף קרה ממשרד החינוך, בדמות אי הכרה בוותק שצברו בעבודותיהם הקודמות, וכתוצאה מכך - בשכר נמוך משמעותית מאשר זה שקיבלו קודם.

מדי שנה עושים כ-240 ישראלים הסבה להוראה אחרי שנים של עבודה וניסיון במקצועות אחרים. מי שמלמד במקצוע שבו עסק קודם יקבל הכרה בוותק, אולם מדובר במקרים נדירים יחסית שכן ברוב המקרים אין זיקה ישירה בין העיסוק הקודם לתחום ההוראה. הרוב המכריע של מבצעי ההסבה מגלים שהם מקבלים משכורת של מורה מתחיל, שמגיעה לכ-6,000 שקל ברוטו.

במצב הקיים, משרד החינוך מאפשר להכיר בוותק באופן מלא או חלקי רק בגין עיסוק קודם בהוראה והדרכה וכן בתפקידים מסוימים בצה"ל. במסגרת "אופק חדש", כל שנת ותק מקנה למורה תוספת שכר שנעה בין 2% ל-7 שנות הוותק הראשונות לבין 1% לכל שנה נוספת. כלומר, הכרה בוותק עשויה להקנות תוספת לא מבוטלת.

לפני כשנה דנה בנושא ועדת החינוך של הכנסת, והיו"ר, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), הביע תמיהה על התנהלות משרד החינוך. "מצד אחד המשרד מעוניין בכוח אדם איכותי ממערכות אחרות כגון היי-טק, צבא ותעשיות, אבל מצד שני לא מכיר בוותק הקודם שלו", אמר. באותו דיון התבקשו משרדי החינוך והאוצר להגיש לוועדה תוך 30 יום כללים חדשים להכרה בוותק, אלא שמאז לא נעשה דבר.

אכן, חלק ניכר ממי שבוחרים בהסבה להוראה מגיעים לכך משיקולים ערכיים. העיסוק המרובה של התקשורת בנעשה בתחום החינוך, הדומיננטיות של שרי החינוך האחרונים והביקורת על חולשותיה של מערכת החינוך העצימו את ההכרה בחשיבותו של החינוך בעיצוב פני החברה הישראלית. אלא שתוך זמן קצר, חלק גדול מהם עלול לעזוב בשל התנאים הקשים. עם ערכים, כידוע, לא משלמים במכולת.

אם משרד החינוך אכן מעוניין לשפר את פני מערכת החינוך, לקדם כניסת אנשים איכותיים למקצוע ההוראה ולמנוע את עזיבתם תוך זמן קצר, מצופה שיפעל במהירות רבה יותר להרחבת הכללים הקיימים. במצב הקיים אנשים מוכשרים שעשו הסבה להוראה, חלקם בעשור הרביעי או החמישי לחייהם, משתכרים רק קצת מעל שכר המינימום. את המצב הזה יש לשנות ובהקדם.

עו"ד ברוה עומדת בראש משרד הדס ברוה, המתמחה במשפט מינהלי ודיני חינוך