"האמריקאים מעריכים שסקטור הדשנים כבר עבר את התחתית"

גלעד אלפר, אקסלנס ברוקראז': "המשקיעים מעריכים שכעת נוצר הרבה יותר פוטנציאל לאפסייד חיובי מאשר סיכון לירידות, והם מחפשים מציאות"

מפעלי ים המלח / צילום: איל יצהר
מפעלי ים המלח / צילום: איל יצהר

מניות הדשנים בעולם, ביניהן גם כיל  הישראלית, נהנות מתחילת 2017 ממומנטום חיובי, ואתמול רשמו עליות חדות בסיום המסחר בוול סטריט. כנראה הסיבה העיקרית לכך היא המלצות חיוביות למניות הסקטור של אנליסטים המסקרים את התחום, לקראת פרסום התוצאות הכספיות של החברות לרבעון הרביעי ולשנת 2016 כולה.

מחירו הממוצע של האשלג רשם ירידה חדה בשנתיים האחרונות, אולם בחצי השנה האחרונה התאושש משפל של 215 דולר לטונה עד ל-243 דולר לטונה בשבועות האחרונים. האם אמצע 2016 הייתה נקודת המפנה של הסקטור, והשנים הקרובות יהיו טובות יותר לחברות ולמשקיעים? האנליסט צ'רלס נייברט מ-Cowen העלה אתמול את דירוג המלצתו על מניות הסקטור מ"שלילי" ל"ניטרלי" ואת דירוג ההמלצה למניות CF, פוטאש (סימול: POT) ומוזאיק (סימול: MOS) ל"תשואת שוק". את הדירוג למניית אגריום (AGU), המועדפת שלו, העלה האנליסט ל"תשואת יתר".

"חל שיפור בשניים משלושה גורמים מרכזיים המשפיעים על מניות הסקטור - ההיצע מול הביקוש לדשנים בעולם ומחירי הסחורות החקלאיות", כותב נייברט. "עם זאת, הגורם השלישי - מצבם הפיננסי של החקלאים - עדיין בעייתי וימשיך, כנראה להעיק על החברות בתחום.

"אנחנו מעריכים שבשנתיים הקרובות ימשיכו החקלאים להתמודד עם מחירים נמוכים יחסית בחלק מהגידולים, ולכן זה ישפיע על הביקוש לדשנים והסיכויים להתאוששות חזקה בתחום. עם זאת, ב-2018 צפויה התאוששות שתשפיע על הביקושים לדשנים", הוא כותב.

להמלצה של נייברט קדמו המלצות חיוביות של עוד אנליסטים על מניות הסקטור בשבוע שעבר. מניית פוטאש עלתה אתמול ב-5.2%, והשלימה עלייה של 10% ב-2017, מוזאיק קפצה אתמול ב-6% ומתחילת השנה עלתה ב-14% ומניית אגריום עלתה אתמול ב-4.9% ובסך הכל עלתה ב-9.7% ב-2017.

כיל, מקבוצת החברה לישראל, שמניותיה נסחרות בתל-אביב ובניו-יורק, עלתה אתמול בניו-יורק ב-4.9% והשלימה קפיצה של 15.5% מתחילת השנה. גלעד אלפר, אנליסט בכיר באקסלנס ברוקראז', אומר בשיחה ל"גלובס" כי "יש שני גורמים עיקריים - המשקיעים מעריכים שהסקטור הגיע לתחתית בשנה שעברה, ונוצר כעת הרבה יותר פוטנציאל לאפסייד חיובי מאשר סיכון לירידות. הגורם השני, וזו הנקודה המעניינת, היא שהמשקיעים האמריקאים מחפשים הזדמנויות, מציאות, בשוק שהוא בסך הכל יקר. יש מעבר של כספים מסקטורים יקרים יחסית לסקטורים זולים יחסית.

"בחמש השנים האחרונות מניית פוטאש נפלה ביותר מ-50% ומדד S&P 500 עלה בתקופה הזו ב-73%, אז קונים מה שנמצא על הרצפה, ומה שיחסית פחות מסוכן ויכול לספק הגנה מסוימת גם אם יגיעו ירידות בשוק. עם זאת, יש לזכור שעודף ההיצע המבני בשוק האשלג העולמי לא עומד להיעלם בשנתיים הקרובות, וזה ימשיך להעיק על מניות הסקטור".

- חולשת הדולר בשבועות האחרונים תורמת לעליות?

"כן, בהחלט. סקטור הסחורות בכלל, ומניות הדשנים בתוכו, מהווה גידור מול ירידה של הדולר, שיכולה להגיע מהרבה כיוונים. העליות האחרונות בסקטור באו גם על רקע שינוי הכיוון של הדולר, שלמעשה החל במסע התחזקות כבר לקראת סוף 2015, כשהפדרל ריזרב החליט לעבור להידוק מוניטרי הדרגתי. מאז שטראמפ נבחר הדולר המשיך בעלייה, אולם מתחילת 2017 שינה כיוון, והחל לרדת, וגם זה מספק רוח גבית למניות הדשנים".

מניית כיל
 מניית כיל