טראמפ מתכנן קיצוץ המימון לגופי או"ם תומכי פלסטינים

במקביל: קיצוץ של לפחות 40% בתרומות ארה"ב לגופים בינלאומיים בכלל ■ נשיא ארה"ב יורה גם לבדוק השתתפות ארה"ב באמנה נגד אפליית נשים והאמנה לשמירת זכויות הילד

טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס
טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מתכנן קיצוצים משמעותיים במימון האמריקאי לגופי או"ם שמדיניותם או פעילותם חורגת מקווי המדיניות של ממשל טראמפ, לרבות גופי או"ם תומכי פלסטינים - כך גילה אמש (ד') "ניו-יורק טיימס".

לדברי העיתון, הממשל החדש מכין עתה את הנוסחים של שני צווים נשיאותיים שיכשירו את הקרקע לצמצום "דרסטי" במעורבות ארה"ב בפעילות גופים בינלאומיים וישיקו תהליך בחינה מחודשת של אמנות בינלאומיות מסוימות שעליהן היא חתומה. תהליך זה עלול להביא לפרישת וושינגטון לפחות מחלק מאמנות אלה.

נוסח הצו הראשון, שנושא את הכותרת "בדיקה וצמצום של המימון האמריקאי לגופים בינלאומיים", מחייב לבטל את התרומות שמושיטה ארה"ב לכל גוף של או"ם, או ארגון בינלאומי אחר שמתקיים בו אחד מהתנאים הבאים: הענקת חברות מלאה בו לרשות הפלסטינית או לאש"ף; תמיכה בהפלות או מתן תקציבים לביצוע הפלות; פעילות שעוקפת את הסנקציות נגד איראן וקוריאה הצפונית. (העצרת הכללית של או"ם העניקה לרשות הפלסטינית מעמד של "משקיפה", לא של מדינה חברה).

נוסח הצו קורא גם לבטל את המימון האמריקאי לארגון כלשהו שנמצא בשליטת מדינה תומכת טרור או נתון להשפעה חזקה שלה, או שהוא מואשם ברדיפת קבוצות חלשות או בכל הפרה שיטתית אחרת של זכויות האדם.

כן קורא הצו לקצץ "לפחות 40%" בתרומת ארה"ב לארגונים בינלאומיים בכלל, כלומר אפילו אלה שלא קוימו בהם הקריטריונים הנ"ל. ועדה מיוחדת תשים דגש מיוחד במימון האמריקאי לכוחות או"ם לשמירת או"ם, בית-הדין הגבוה לצדק בהאג (למרות שארה"ב אינה חברה בו ואינה מממנת אותו); סיוע לפיתוח ל"מדינות שמתנגדות לקווי מדיניות חשובים של ארה"ב"; וקרן האוכלוסיה של או"ם, שמקיימת תכניות לתכנון המשפחה ושירותים רפואיים לנשים.

לממשל אובמה היה יחס חם לארגונים בינלאומיים. הוא נשען על או"ם ליישום יזמות בינלאומיות, למשל הטלת סנקציות על איראן, אם כי הוא הטיל סנקציות על אונסק"ו, זרוע או"ם לחינוך, מדע ותרבות, לאחר שהמוסד הזה העניק לרשות הפלסטינית מעמד של חברה מלאה, כמדינה לכל דבר. טראמפ, לעומת זאת, הביע תמיד הסתייגויות מאו"ם ומתח עליו ביקורת, בעיקר בגין יחסו לישראל ודחיפת הסכם פריס למניעת התחממות כדור הארץ. במסע הבחירות שלו התחייב טראמפ להחיש פרישתה של ארה"ב מגופים בינלאומיים בכלל. יחסו לאו"ם עולה בקנה אחד עם זה של רפובליקאים לא מעטים, בעיקר אלה באגף הימני של המפלגה, שמאמינים בקונספירציה שאו"ם חותר לכרסום הריבונות האמריקאית ולכינון שלטון בינלאומי על ארה"ב. וכמובן, ישראל טוענת מזה שנים שהיא קרבן לאפליה מתמשכת של הארגון ושאין מדינה אחרת בעולם שגונתה פעמים רבות יותר במועצת הביטחון מאשר ישראל.

אם טראמפ יחתום על הצו הזה וסעיפיו ימומשו במלואם עלולים או"ם והסוכנויות שלו לספוג מכה קשה, מציין ה"טיימס". ארה"ב תורמת מדי שנה מיליארדי דולרים לארגון ולגופיו, לרבות אלה שמסייעים לפליטי מלחמות ולהקלת מצוקת הרעב במדינות עניות.

בצו המתוכנן השני, "מוראטוריום על אמנות רב-לאומיות חדשות", מורה טראמפ לבחון אמנות שעליהן חתומה ארה"ב, ואמנות שעליהן מתנהל עתה מו"מ להצטרפותה. הצו חל רק על אמנות שאינן "קשורות במישרין לביטחון לאומי, הסגרות עבריינים או סחר בינלאומי". הנוסח מעורפל: אמנת פריס למניעת התחממות כדור-הארץ עוסקת בהגנת הסביבה, אך כרוכות בה גם סוגיות מסחריות; האם הבחינה המחודשת חלה על האמנה הזו?

ועם זאת, הצו מורה במפורש לבחון מחדש שתי אמנות: האמנה לחיסול כל צורות האפליה נגד נשים, והאמנה להגנה על זכויות הילדים.