נתוני המאקרו החלשים הכבידו על המסחר בוול סטריט

אמש נשברה לראשונה הרמה הפסיכולוגית של 20,000 הנקודות בדאו ג'ונס, לאחר שמדד ה-S&P 500 העפיל אמש לשיא חדש ■ בורסות אירופה נסחרות בעליות ■ בורסות אסיה ננעלו במגמה חיובית ■ מחירי הנפט בעלייה

 בוול סטריט/ צילום: רויטרס
בוול סטריט/ צילום: רויטרס

המסחר בוול סטריט הסתיים היום (ה') במגמה מעורבת, לאחר שאמש נשברה לראשונה הרמה הפסיכולוגית של 20,000 הנקודות בדאו ג'ונס, לאחר שמדד ה-S&P 500 העפיל אמש לשיא חדש. המסחר בבורסות אירופה מתנהל בעליות, וגם בורסות אסיה ננעלו במגמה חיובית מובהקת.

 

עבר רק שבוע מאז טקס השבעתו השנוי במחלוקת של נשיא ארה"ב החדש, דונלד טראמפ, ופעולותיו לא מפסיקות לטלטל ולהכות בהלם את השווקים. לאחר שבתחילת השבוע ביטל טראמפ את הצו של קודמו, ברק אובמה, והוציא את ארה"ב מה-TPP, אתמול חתם טראמפ על צו המורה להקים חומה לאורך הגבול המשותף בין מכסיקו לארה"ב.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, העריך היום כי הנסיגה של ארה"ב מהסכמי סחר רב צדיים תפגע בטווח הקצר - בינוני בסחר העולמי כשמדינות שתלויות ביצוא עלולות להיפגע עוד יותר כשהכוונה היא בעיקר למדינות השווקים המתפתחים והמדינות החלשות יותר.

אתמול פורסם גם ב"ניו-יורק טיימס" כי טראמפ מתכנן קיצוצים משמעותיים ב מימון האמריקאי לגופי או"ם שמדיניותם או פעילותם חורגת מקווי המדיניות של ממשל טראמפ, לרבות גופי או"ם תומכי פלסטינים. לדברי העיתון, הממשל החדש מכין עתה את הנוסחים של שני צווים נשיאותיים שיכשירו את הקרקע לצמצום "דרסטי" במעורבות ארה"ב בפעילות גופים בינלאומיים וישיקו תהליך בחינה מחודשת של אמנות בינלאומיות מסוימות שעליהן היא חתומה. תהליך זה עלול להביא לפרישת וושינגטון לפחות מחלק מאמנות אלה. 

נוסח הצו הראשון, שנושא את הכותרת "בדיקה וצמצום של המימון האמריקאי לגופים בינלאומיים", מחייב לבטל את התרומות שמושיטה ארה"ב לכל גוף של או"ם, או ארגון בינלאומי אחר שמתקיים בו אחד מהתנאים הבאים: הענקת חברות מלאה בו לרשות הפלסטינית או לאש"ף; תמיכה בהפלות או מתן תקציבים לביצוע הפלות; פעילות שעוקפת את הסנקציות נגד איראן וקוריאה הצפונית. (העצרת הכללית של או"ם העניקה לרשות הפלסטינית מעמד של "משקיפה", לא של מדינה חברה).

נוסח הצו קורא גם לבטל את המימון האמריקאי לארגון כלשהו שנמצא בשליטת מדינה תומכת טרור או נתון להשפעה חזקה שלה, או שהוא מואשם ברדיפת קבוצות חלשות או בכל הפרה שיטתית אחרת של זכויות האדם.

הנפט  רשם עליות, ומחיריו מעודדים על רקע היחלשות הדולר. 

בגזרת המאקרו, בשעה 15:30 (שעון ישראל) התפרסם נתון תביעות האבטלה השבועי, מהנתונים עולה כי בשבוע החולף נרשמו 259 אלף תביעות חדשות לדמי אבטלה, נתון גבוה מהתחזיות המוקדמות שצפו 247 אלף תביעות חדשות ונתון גבוה גם מהיקף התביעות לפני שבועיים שעמדו על 237 אלף. מכירות הבתים החדשים נפלו בחודש דצמבר לרמה של 536 אלף, נתון מאכזב ביחס לתחזיות שצפו מכירות של 585 אלף דירות חדשות.

עונת הדוחות בעיצומה, וג'ונסון אנד ג'ונסון  ריכזה עניין לאחר שדיווחה כי תרכוש את אקטליון תמורת 30 מיליארד ד'. ביוגן, בריסטול-מאיירס סקוויב  קטרפילר  פיאט  וופורד  דיווחו לפני הפתיחה. אלפאבית , מיקרוסופט , פייפאל  וסטארבקס  ידווחו לאחר הנעילה.