יועץ בכיר של טראמפ: "העיתונות צריכה לסתום את הפה"

בראיון ל"ניו-יורק טיימס" אמר סטיב בנון, "האסטרטג הראשי" של נשיא ארה"ב: "צטטו אותי. העיתונות כאן היא מפלגת האופוזיציה. העיתונות לא מבינה את הארץ הזו. היא לא מבינה למה טראמפ נשיא" ■ "אמצעי התקשורת צריכים להיות נבוכים ומושפלים"

``במידה וטראמפ ישחרר חסמים מהבנקים זה עשוי להפריח את הנדלן`` / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
``במידה וטראמפ ישחרר חסמים מהבנקים זה עשוי להפריח את הנדלן`` / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

סטיב בנון, אחד מעוזריו הבכירים ביותר של דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב, אומר, כי העיתונות האמריקאית היא "מפלגת האופוזיציה" לממשל טראמפ, וכי אמצעי התקשורת "צריכים לסתום את הפה". זו ההתקפה הפרועה ביותר נגד המדיה בארה"ב שיצאה מהבית הלבן מאז תקופת נשיאותו של ריצ'ארד ניקסון, במחצית הראשונה של שנות ה-70.

בנון, שתפקידו מוגדר כ"אסטרטג הראשי" של הנשיא, אמר ל"ניו-יורק טיימס": "אני רוצה שתצטט אותי. אמצעי התקשורת כאן הם מפלגת האופוזיציה. הם לא מבינים את הארץ הזו. הם עדיין לא מבינים מדוע דונלד טראמפ הוא נשיא ארה"ב .אמצעי התקשורת צריכים להיות נבוכים ומושפלים. הם צריכים לסתום את הפה ופשוט להקשיב לזמן מה".

הדברים נאמרו בעיצומו של עימות קשה בין ממשל טראמפ למדיה, שנובע, בין השאר, מדבקותו של הנשיא בטענתו, כי קהל הנוכחים בטקס השבעתו, בשבוע שעבר, היה הגדול ביותר אי-פעם. כל העיתונים הגדולים ורשתות הטלוויזיה פרסמו תצלומים, שמראים כי הקהל בטקס ההשבעה של ברק אובמה ב-2009 היה גדול הרבה יותר, ותיארו את טענת הנשיא כ"כזב" או "שקר".

 

וזו אינה ההתנגשות היחידה. בסוף השבוע אמר טראמפ עצמו, כי הוא מקיים "מלחמה מתמשכת" עם המדיה. הוא תיאר עיתונאים כ"אנשים הכי פשוט ישרים עלי אדמות". בנון חולק את דעתו טראמפ, שהתקשורת מעולם לא הבינה את התנועה שהניפה אותו לבית הלבן.

בראיון ל"טיימס" האשים בנון את העיתונות שהיא מוטית נגד טראמפ ושהיא מנותקת לגמרי מהעם בארה"ב. זה טיעון שמוכר היטב לצרכני ערוץ פוקס ניוז והאתר הימני קיצוני ברייטבארט, שבנון היה המו"ל שלו עד שהחל לעבוד בבית הלבן.

"התקשורת האליטיסטית טעתה ב-100%, בכל 100 האחוזים", אמר בנון בהתייחסו לניבוי תוצאות הבחירות בארה"ב בנובמבר. "... זו היתה תבוסה משפילה שהתקשורת לעולם לא תצליח למחות, משהו שתמיד יישאר אתה".

"עיתוני הזרם המרכזי לא פיטרו אף אחד מאלה שסיקרו את הקמפיין שלנו", הוא הוסיף. "ראה את הציוצים של האנשים האלה; הם היו ממש פעילים במחנה קלינטון. זו הסיבה שאין לכם כוח". בנון לא נקב בשמות העיתונאים שלדעתו היו ראויים לפיטורים.

בנון יזם את השיחה עם ה"טיימס" כדי לשבח את דובר הבית הלבן, שון ספייסר, שהעיתונות שפכה עליו קיתונות של שופכין לאחר שהשמיע טענות כוזבות לגבי גודל הקהל שנכח בהשבעת טראמפ בתדרוך שלאחר ההשבעה. באותו תדרוך טען ספייסר שהעיתונאים אינם ישרים וניסה להורות להם איזה ידיעות לכתוב.

בתגובה על שאלה האם ספייסר לא איבד את אמינותו בקרב הכתבים בגין השקרים שהשמיע על מספר הנוכחים בהשבעת טראמפ, גיחך בנון: "אתה צוחק ממני? אנו רואים (בביקורת של העיתונאים) אות כבוד. 'הוא איבד את אמינותו'? אתה צוחק ממני. לתקשורת יש אפס יושרה, אפס אינטליגנציה ואפס (נכונות) לעבודה קשה".

"אתם מפלגת האופוזיציה", הוא חזר. "לא המפלגה הדמוקרטית. אתם. התקשורת היא מפלגת האופוזיציה". בדרך כלל הוא התייחס לתקשורת באופן כללי, אך הוא נקב בשמו של ה"טיימס": "העיתון שמתעד את ההיסטוריה של הרפובליקה האהובה שלנו, 'ניו-יורק טיימס', צריך להתבייש בעצמו. הוא יצא מושפל. הם טעו בכל מאת האחוזים". בכל זאת, הוא ציין כי הוא קורא את ה'טיימס' כמעט כל שנות חייו כמבוגר.

אך דברי בנון מצטיירים כפרודיה עצמית לנוכח דיווחים על התמכרות טראמפ לדימויו במדיה. הוא מתפאר לא רק בגודל הקהל שבא לעצרות הבחירות שלו (או לטקס ההשבעה), אלא גם במספר הפעמים שבהם הופיע על שער השבועון "טיים", למשל. על פי דיווחים בתקשורת האמריקאית, שמבוססים על הדלפות ממטה הנשיא, טראמפ קם מוקדם כדי לראות את חדשות הבוקר ברשתות הגדולות ובערוצי הכבלים. הוא בוחן מה נאמר עליו וקובע את סדר היום הנשיאותי שלו על סמך דברים שנאמרו בשידורים אלה. בלילות הוא בודק שוב כיצד הצטייר במדיה והוא שולח ציוצים נזעמים על תכניות ששמו אותו ללעג  (Saturday Night Live, למשל).

וכאילו להעמיק את הקרע בינו לבין התקשורת, מפרסם הבוקר "וושינגטון פוסט" ידיעה נוספת שמקבעת את דימוי טראמפ כאדם שהאגו שלו נזקק לסעד מתמיד. על פי הידיעה, למחרת טקס ההשבעה, התקשר טראמפ אישית למנהל בפועל של שירות הפארקים הלאומיים, שממונה גם על ה-MALL, השדירה הרחבה שבהם נאספו ההמונים שצפו בהשבעה, ודרש ממנו למצוא תצלומים נוספים של ה-MALL בעת הטקס, שמהם יעלה שבאירוע נכחו יותר אנשים מכפי שנטען בתקשורת.