כמות הדירות על המדף לא הצליחה לעלות גם בשנת 2016

כמות הדירות על המדף לא הצליחה לעלות גם ב-2016 ■ נתוני אתר יד2 מצביעים על הידוע, ת"א היא עיר של שוכרים ■ וגם: אילו שכונות פופולריות בירושלים, ראשל"צ וב"ש?

למכירה ולהשכרה / צילום: תמר מצפי
למכירה ולהשכרה / צילום: תמר מצפי

מאמצי הממשלה להביא לעלייה בהיצע הדירות בשוק היד שנייה (ובמקביל להעלות כמובן את היצע הדירות שבונים קבלנים), בעיקר באמצעות גזירות על המשקיעים שיבקשו לממש דירות, לא תורגמו בשנת 2016 לעלייה בכמות הדירות שפורסמו למכירה.

לפי נתוני אתר יד2, מספר המודעות למכירת דירות שפורסמו באתר בשנה החולפת הציג דווקא נטייה לירידות: בתל-אביב פורסמו 26.2 אלף דירות למכירה, ירידה של 6% לעומת השנה שלפניה. בבאר-שבע פורסמו 12.6 אלף דירות למכירה, ירידה של 2%. מנגד, חיפה נותרה יציבה (15.4 אלף דירות), בירושלים חלה עלייה של 3% ל-14.2 אלף דירות, ובראשון-לציון נרשמה עלייה של 7% לסך של 10,000 דירות למכירה.

למשקיעי הדירות פחות משתלם להחזיק היום בדירת מגורים, בעיקר מאז בוטל בשנת 2014 הפטור ממס שבח בעת המכירה (25% מהפער בין קנייה למכירה) ועל רקע הדיבורים על רמות השיא אליהן הגיעו מחירי הדירות בישראל. עם זאת, הדיבורים על מיסוי הדיבידנד - מס מדמי השכירות החל מהשקל הראשון, לא צולחים את המחוקק, וגם 'החוק לשכירות הוגנת', המתקדם כרגע בוועדות הכנסת, לא כלל בסופו של דבר סעיף המנסה להגביל את דמי השכירות.

כרגע מוקדם לקבוע מה יחולל לשוק מס ריבוי נכסים שנכנס לתוקף בתחילת 2017. המס, בשיעור של 1% משווי הנכס (ועד ל-18 אלף שקל לדירה) למחזיקי 3 דירות ומעלה, אמור להשפיע על כ-80 אלף דירות (לפחות) שנכנסות לקטגוריית המס ולעודד משקיעים למכור את אותן דירות (מהלך שגם יזכה אותם במענק של עד 85 אלף שקל על חשבון מס השבח).

ובעוד ההיצע עמד בסימן של ירידות, בתחום חיפושי הרכישה נרשמה דווקא עלייה בביקושים. עם זאת, יתכן כי הדבר מעיד דווקא על "ישיבה על הגדר" והגברת החיפושים ברשת של קונים פוטנציאלים מתוסכלים. לפי אתר יד2, תל-אביב היא כמובן המבוקשת ביותר - 6.7 מיליון חיפושים, ירידה של 4% לעומת 2015. השכונות המבוקשות ביותר בתל-אביב היו לב תל-אביב, יד אליהו, הצפון הישן, פלורנטין ורמת אביב.

בירושלים כיכבו השכונות פסגת זאב, גילה והר חומה, בחיפה בלטה קריית חיים המזרחית, וכן נווה שאנן, אחוזה והדר, בראשון-לציון - שם נרשם זינוק של 20% בחיפושים - השכונות הבולטות היו נאות שקמה ונחלת יהודה. בבאר-שבע כיכבו רמות, נווה זאב-נאות אילן, שכונה ט-נאות לון, נווה מנחם, שכונה ו' ושכונה ד'.

 

תל-אביב: עיר של שוכרים ומשכירים

תל-אביב היא עיר של שוכרים. כמחצית מהאוכלוסיה בעיר שוכרת דירות, והדבר מתבטא גם בנתוני החיפוש והיצע הדירות לשכירות, שעולים בסדרי גודל על נתוני החיפוש וההיצע בשוק המכירה בעיר (בשונה מיתר הערים בארץ).

13.6 אלף חיפושי שכירות היו בתל-אביב לפי אתר יד2, עלייה של 3% בהשוואה לשנת 2015 ופי שניים מחיפושי הרכישה שהיו לדירות בתל-אביב. מספר המודעות להשכרה עמד על קרוב ל-39 אלף, ירידה של 1% מול 2015 ו-50% יותר מכמות הדירות שפורסמו למכירה בשנה שעברה.

ביתר הערים כמות הדירות למכירה ולהשכרה, וכמות החיפושים לשכירות או למכירה, דומים למדי. כדאי אולי לשים לב לבאר-שבע, מי שנחשבה במשך שנים לבירת המשקיעים. חיפושי השכירות ירדו בבירת הנגב ב-1% אשתקד. אבל מנגד, גם כמות הפרסומים להשכרה ירדה בשיעור של 4%, ל-10,369 דירות.

ביקוש דירות לפי ערים
 ביקוש דירות לפי ערים

ובעוד הלמ"ס הציג עלייה של 1.4% במחירי השכירות אשתקד, בערים עצמן מדובר על עלייה ממוצעת של 1.5% (בירושלים) ועד 4% (בתל-אביב) במחיר המבוקש לשכירות של דירת 3 חדרים.