הסקטור המוביל: כחצי מגיוסי האג"ח בינואר - של חברות נדל"ן

היקף ההנפקות של אג"ח קונצרניות זינק החודש ב-45% לעומת ינואר 2016 ■ בין ההנפקות הבולטות בינואר: חלל תקשורת, בנק דיסקונט ומליסרון

קניון של מליסרון / צילום: איל יצהר
קניון של מליסרון / צילום: איל יצהר

הריבית האפסית והתשואות הנמוכות בשוק האג"ח הממשלתיות ממשיכות לתדלק את ההנפקות בשוק האג"ח הקונצרניות, ו-2017 נפתחה עם קפיצת מדרגה בשוק גיוסי החוב. הנפקות אג"ח קונצרניות הסתכמו מתחילת ינואר עד היום בכ-8.3 מיליארד שקל - קפיצה של 45% לעומת היקף הגיוסים בינואר 2016. לעומת דצמבר מדובר בעלייה של 28% בהיקף הגיוסים - כך עולה מסקירה שנערכה בחברת מידרוג.

נזכיר כי בסיכום שנתי, היקף הנפקות האג"ח הקונצרניות ב-2016 התקרב ל-70 מיליארד שקל, בהובלת ענפי הפיננסים והנדל"ן.

ההנפקות הבולטות החודש היו של חברת הלוויינים חלל תקשורת, שהנפיקה אג"ח בהיקף של 981 מיליון שקל למימון רכישת הלוויין עמוס 17; הנפקת אג"ח עם מנגנון לספיגת הפסדים (CoCo) של בנק דיסקונט, בהיקף של 784 מיליון שקל; והנפקת חוב של ענקית הקניונים מליסרון, שהשלימה גיוס של שלוש סדרות בהיקף כולל של כ-940 מיליון שקל.

כמו כן, במהלך החודש הונפקו שלושה ניירות ערך מסחריים: חברת הליסינג אלדן הנפיקה את סדרה 2, בהיקף של 83 מיליון שקל, המצטרפת לסדרה 1, שצפויה להיפרע ביולי השנה; חברת הנדל"ן י.ח דמרי הנפיקה ני"ע מסחריים בהיקף של 70 מיליון שקל; וקבוצת המימון החוץ-בנקאי אחים נאוי הגיעה להסכם עם משקיעים מוסדיים להקצאה של עד 300 מיליון שקל ערך נקוב של ני"ע מסחריים לא סחירים.

בסך הכל בוצעו מתחילת החודש 37 הנפקות (לרבות הנפקות "פרטיות" למשקיעים מסווגים והצעות חליפין) על ידי 30 מנפיקים. ערן היימר, מנכ"ל מידרוג, ציין כי "שוק החוב לא מתרגש מאי ודאות פוליטית בישראל ובעולם. הביקושים החזקים מצד המוסדיים מאפשרים לחברות לגייס בתשואות נמוכות ובהיקפים גדולים".

ענף הנדל"ן הוביל את ההנפקות החודש, כשהחברות בענף הנפיקו אג"ח בהיקף של כ-3.9 מיליארד שקל, לעומת 474 מיליון שקל בלבד בינואר 2016. בסך הכל הנפיקו מתחילת החודש 19 חברות נדל"ן. נוסף על ההנפקה של מליסרון, בלטו ההנפקות של איירפורט סיטי (390 מיליון שקל) ושיכון ובינוי (350 מיליון שקל). חברת הנדל"ן האמריקאית ספנסר אקוויטי גייסה 236 מיליון שקל, וזכתה אף היא לביקושים גבוהים מצד המשקיעים המוסדיים.

במידרוג ציינו כי היקף הגיוסים הגבוה של חברות הנדל"ן בשוק החוב המקומי ממשיך את רמת הפעילות הגבוהה שאפיינה את החברות המשתייכות לענף ב-2016. חברות אלה מנצלות את התשואות הנמוכות בשוק החוב המקומי ואת תיאבון המשקיעים המוסדיים לצורך הארכת מח"מ, הקטנת עלויות המימון וגידול בהיקף האשראי.

ענף הרכב בולט אף הוא בהנפקות החודש, עם היקף גיוסים משמעותי של כ-625 מיליון שקל, המורכב מהנפקות אג"ח בהיקף של 250 מיליון שקל ו-242 מיליון שקל של חברות הליסינג אלבר וקרדן רכב, בהתאמה. אלדן ביצעה הנפקה של ני"ע מסחריים בהיקף של 83 מיליון שקל, וחברת קרסו מוטורס ביצעה הרחבה של האג"ח מסדרה ב' שלה בסכום של 48 מיליון שקל.

בניגוד לקפיצה בהיקף הגיוסים של חברות הנדל"ן, במגזר הפיננסי נרשמה בינואר ירידה חדה בהנפקות, לרמה של כ-1.9 מיליארד שקל, לעומת 4.8 מיליארד שקל בינואר אשתקד. הירידה נובעת, לכאורה, מהיעדר גיוס אג"ח של הבנקים הגדולים, שעמדו בבסיס היקף הגיוסים המשמעותי בשנים הקודמות. היקף הגיוסים של חברות הביטוח הסתכם מתחילת החודש בכ-825 מיליון שקל, עם גיוסים של כלל ביטוח (115 מיליון שקל), הפניקס (460 מיליון שקל) והראל (250 מיליון שקל).

לגבי איכות האשראי ציינו במידרוג כי היא נמוכה יחסית בינואר, בשל משקל נמוך יחסית של גיוסי המגזר הפיננסי (המאופיין לפי רוב בדירוגים גבוהים), וכן בשל ההנפקה של חלל תקשורת, שלא הייתה מדורגת, אך מגובה בשעבוד נכסי הלוויין עמוס 17.

היקף הנפקות אגח
 היקף הנפקות אגח