למרות התנגדות היועמ"ש: הכנסת צפויה לאשר חוק ההסדרה

באופוזיציה הציעו שמות חלופיים למהלך: "חוק התקפלות 'כולנו' והליכוד לבית היהודי" ■ הממשלה צפויה לאשר את המהלך הלילה או מחר ■ ליברמן: "כשהיועמ"ש אומר שלא יגן על החוק בבג"ץ - לא צריך להיות גאון כדי להבין שהסיכוי שייפסל הוא 100%"

איילת שקד ואביחי מנדלבליט/ צילום: צילום: חיים צח-לע"מ
איילת שקד ואביחי מנדלבליט/ צילום: צילום: חיים צח-לע"מ

מליאת הכנסת אמורה לאשר הלילה (ב') באופן סופי את "חוק ההסדרה".

הממשלה ממשיכה לקדם את חוק ההסדרה שנועד להכשיר בדיעבד התנחלויות ומאחזים שהוקמו על קרקע פלסטינית בבעלות פרטית מוכחת - זאת למרות שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הבהיר גם אתמול כי מדובר בחוק "בלתי חוקתי" ועל כן אין בכוונתו להגן עליו במקרה של עתירה לבג"ץ. לפחות לפי שעה נראה כי גם מפלגתו של שר האוצר משה כחלון (כולנו) תצביע בעד, למרות שכחלון הצהיר בעבר שלא יסכים לפגיעה בבג"ץ.

ההצהרה ההיא הביאה אמנם לכך שהנוסח הסופי של החוק לא יחול על התנחלויות שבג"ץ כבר פסק לגביהם (מקרה "עמונה"), אבל לאור העמדה התקיפה של היועמ"ש שערער על עצם החוקיות של המהלך, היו מי שתלו בכחלון עוד תקוות שיבצע פניית פרסה.

מי שדנו היום לראשונה במאות ההסתייגויות לחוק הם חברי הוועדה המשותפת לוועדת החוץ והביטחון ולוועדת חוקה חוק ומשפט. חלק מההסתייגויות היו למעשה הצעות חוק חלופיות עם שמות חלופיים, שנועדו להקניט את הקואליציה. כך למשל, בין החלופות נמנו "חוק התקפלות 'כולנו' והליכוד לבית היהודי", ו"חוק לסתימת הגולל לפתרון שתי המדינות לשני העמים".

רק לאחרונה נדמה היה כי חוק ההסדרה עומד לעבוד קבורת חמור, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו רמז כי העלאת החוק לסדר היום היא שהביאה להחלטת האו"ם נגד ההתנחלויות. גם שר הביטחון אביגדור ליברמן חיזק את האווירה הזו, לאחר שטען כי הוא לא מאמין שהחוק יובא שוב להצבעה. מה השתנה בתוך שבוע? במערכת הפוליטית לא כולם משוכנעים כי השבעתו של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ היא ששינתה את הרוחות בממשלה, ויש מי שמצביע דווקא על חקירות ראש הממשלה כטריגר אפשרי בכדי להביא לשינוי סדר היום הציבורי. נתניהו, מתברר, הפגין במהלך סוף השבוע האחרון נחישות גדולה להעביר את החוק והעביר מסרים בעניין הן ליו"ר הקואליציה והן לראש הסגל שלו, יואב הורביץ.

נזכיר כי על-פי הערכות גורמים במערכת האכיפה, המשטרה צפויה להודיע בקרוב על כך שהתגבשה תשתית ראייתית נגד ראש הממשלה נתניהו, לכל הפחות בפרשת המתנות שניתנו לכאורה באופן שיטתי. המשמעות היא שהמשטרה תמליץ לפרקליטות להגיש כתב אישום בגין מירמה והפרת אמונים, זאת ללא קשר לפרשות הנוספות שנחקרות ונבדקות - בראשן השיחות של נתניהו עם מו"ל ידיעות אחרונות ארנון מוזס, ורכש כלי השיט מגרמניה. 

ליברמן אמר היום על החוק בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו: "אנחנו נתמוך בחוק ההסדרה, אבל כשקוראים בבוקר שהיועץ המשפטי לממשלה מתנגד ואומר שהוא לא מוכן להגן עליו בבג"ץ כי הוא לא חוקתי - לא צריך להיות גאון כדי להבין שהסיכוי שלו להיפסל בבג"ץ הוא 100%. זה ההבדל בין הצהרות למעשים. ויתרנו על הצהרות וננסה להתמקד במעשים ולהביא צעדים בשטח כמו בנייה ביהודה ושומרון. הצהרות וחגיגות נשאיר לאחרים".

מה קרה שכעת מפלגתו תומכת בחוק? "לא רצינו להעלות אותו לפני הכניסה הרשמית של ממשל טראמפ, ובדיעבד זה היה נכון מאוד. להגיד לכם שאני מאמין גדול בחוק הזה? לא. אבל אנחנו חלק מהקואליציה ונתמוך בזה. יש כרגע מציאות אחרת בעולם, ועדיף לנו להתמקד בדברים פרקטיים שאפשר לממש אותם. כל נושא הריבונות והבנייה ביו"ש זה קודם כל פונקציה של ההבנה בינינו לממשל החדש, ולא פונקציה של חקיקה בכנסת ישראל".

רגע אחרי שליברמן הבהיר כי הוא יצביע בעד חוק ההסדרה רק משום שהוא חלק מהקואליציה, הוא לא היסס להצהיר כי הוא יצביע נגד "חוק הכותל" שזוכה לתמיכת ש"ס ויהדות התורה. "אם ההצעה תעלה, נצביע כולנו נגד, וכדאי שזה יהיה ברור מראש". 

יו"ר המחנה הציוני וראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, הגיב היום לדבריו של ליברמן ואמר: "אתה לא יכול להגיד שאתה תומך בחוק בגלל שברור לך שבג"ץ יפסול אותו. אתה שר הביטחון! מה שנתניהו עושה פה הוא מוזר, ושיקוליו זרים ומסוכנים. ישראל הפכה בחודשים האחרונים לרפובליקת בננות של נתניהו. יש פה שלטון שמסובך בפרשות שחיתות ומפגין חוסר יציבות מוחלט".

ח"כ מרב מיכאלי, שמרכזת את סיעות האופוזיציה, הבהירה כי האופוזיציה התנגדה לדחיית ההסתייגויות על החוק בתמורה לדחייתו בשבוע. "הקואליציה יכולה הרי לדחות את החוק הזה גם בלעדינו, מבחינתנו שהחוק הגרוע הזה יידחה עד אין-קץ".