רה"מ נתניהו ייפגש עם הנשיא טראמפ בבית הלבן ב-15 בפברואר

דובר הבית הלבן: "יחסינו עם הדמוקרטיה היחידה במזה"ת חיוניים לביטחון הלאומי של שתי המדינות" ■ רה"מ יבקש לחדש את הסנקציות על איראן בעקבות ניסוי הטיל הבליסטי שערך הצבא האיראני

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו/ צילום:רויטרס
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו/ צילום:רויטרס

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ייפגש עם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ב-15 בפברואר - כך הודיע הערב דובר הבית הלבן, שון ספייסר.

"היחסים שלנו עם הדמוקרטיה היחידה במזה"ת חיוניים לביטחון הלאומי של שתי המדינות והנשיא מצפה לדון עם רה"מ על המשך שיתוף הפעולה בין ארה"ב לישראל בנושאים אסטרטגיים, טכנולוגיים, צבאיים ומודיעיניים", אמר ספייסר.

נתניהו הודיע הערב, כי הוא מתכנן לבקש מטראמפ לחדש את הסנקציות נגד איראן. נראה שההודעה קשורה לשיגור טיל בליסטי ע"י הרפובליקה האסלאמית כמה שעות קודם לכן.

רה"מ נפגש בראשונה עם טראמפ במעונו בניו-יורק ב-25 בספטמבר. בהודעה שפרסם מטה טראמפ לאחר אותה פגישה פגישה נאמר, שהשניים דנו על "היחסים המיוחדים" בין ארה"ב לישראל ועל "הקשר שאי אפשר לנתקו" בין שתי המדינות. על פי ההודעה, דנו טראמפ ונתניהו על סיוע צבאי, ביטחון ויציבות במזה"ת".

ההודעה ציינה, שטראמפ הבטיח להכיר בירושלים כ"בירה הבלתי מחולקת של מדינת ישראל". הכרה זו תהפוך על פיה את המדיניות האמריקאית הקיימת מאז 1948. מאז 1967 עמדת כל הממשלים בוושינגטון הייתה, שמעמד ירושלים ייקבע בהסכם שלום בין ישראל לפלסטינים.

טראמפ אמר עוד אז, לפי הודעת המטה שלו, כי סיוע צבאי לישראל הוא "השקעה מצוינת" לארה"ב. הוא סמך ידו על עמדת נתניהו, שיהיה אפשר להשיג שלום רק לאחר שהפלסטינים יזנחו את המשטמה לישראל ואת האלימות נגדה.

 

מכל מקום, באחרונה סירבו טראמפ ודובריו להתייחס לסוגיית ירושלים ואמרו כי "עדין מוקדם לדבר על כך". טראמפ לא גינה את החלטת הממשלה בשבוע שעבר לאשר מאות יחיד דיור מעבר לקו הירוק, אך גם לא שיבח אותה. בנאום ההשבעה שלו הוא מתח ביקורת על העובדה ש"אנו מסבסדים צבאות זרים". למעשה, הנהנות העיקריות מסיוע צבאי של ארה"ב הן ישראל ומצרים, והדברים עוררו הערכות כאילו טראמפ מתכנן לקשור את נושאי הסיוע, ירושלים, ההתנחלויות ואולי שלום עם הפלסטינים לעסקת חבילה אחת.

בנפרד, תקף ספייסר את התקשורת בגין התקפותיה על הבית הלבן, לאחר שהצהרה לרגל יום השואה הבינלאומי שפרסם הממשל ביום ו' השמיטה כל זכר ליהודים. "אותנו אתם תוקפים"? - קרא הדובר. "מדוע אינכם תוקפים את מה שנעשה בוושינגטון בשמונה השנים שחלפו, כגון ההסכם עם איראן והסכמת ממשל אובמה שמועצת הביטחון תפרסם החלטה בגנות ההתנחלויות"?