ח"כ כבל על בזק ופרשת העפרוני והזמיר: לא יעבור להם בשקט

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה: חברות יפרטו עבור מה הן גובות "תשלום קבוע"

איתן כבל / צילום: יונתן בלום
איתן כבל / צילום: יונתן בלום

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום לקריאה ראשונה את הצעת היו"ר כבל, וחברי כנסת נוספים, לתקן את חוק הגנת הצרכן ולחייב את החברות השונות הגובות "תשלום קבוע" בעסקאות מתמשכות לפרט בדיוק עבור מה נגבה התשלום. היו"ר כבל אמר כי כבר לפני עשור גילה את הביטוי האלמותי בכל חשבון "דמי שימוש קבועים", וביקש לטפל בזה. הוא הוסיף כי למרות שנטען כי הדבר טופל, בעיקר בחברת בזק שגבתה תשלום קבוע עבור מכשירים שכלל לא קיימים היום, ה"זמיר" וה"עפרוני", התברר שזה עדיין קורה והחברות עדיין משתמשות בפטנט הזה להוציא כסף מהצרכנים. הוא אף הוסיף כי בכוונתו לקיים דיון נפרד באשר לגבייה של בזק, ודרש מנציגי החברה לקבל נתונים על אותה גבייה והבהיר: "זה לא יעבור להם בשקט".

היו"ר כבל התייחס להצעתו ואמר כי "כל מה שאנחנו מבקשים זה שקיפות, אם לוקחים מאתנו כסף תגידו על מה. כשביקשנו לעשות את זה בפעמים קודמות הזהירו אותנו שהשמים יפלו. גם אם כל שבועיים באים עם מטלית ומנקים את הכבל - אז אני רוצה לדעת מזה, אם באים לבצע בדיקת בטיחות - אני רוצה לדעת. ואני רוצה לראות שמישהו יסרב לתת את המידע הזה לצרכנים". הוא אף דרש כי הפירוט יהיה פשוט, "כדי שלא נצטרך אחר כך להקים מכוני מחקר כדי להבין מה כתוב שם".

באשר ל"זמיר" וה"עפרוני" ביקש היו"ר כבל לדעת כמה קווים של בזק היו לפני כעשור וכמה אזרחים ביקשו באותה תקופה להפסיק לשלם עבור אותם מכשירים ישנים. עו"ד איילת כהן מעגן מבזק אמרה כי הדבר מצוין בחשבונית וכי עשרות אלפים ביקשו להפסיק את החיוב. היו"ר כבל אמר בתגובה כי ראה את החשבונית ו"כדי להגיע לאותה שורה צריך לעבור את מחסום קלנדייה" ודרש לדעת כמה צרכנים לא ביקשו לבטל את התשלום.

כאמור, ההצעה אושרה והתיקון קובע כי בעסקה מתמשכת תוכל לגבות "דמי שימוש קבועים" אך ורק אם תפרט בחשבונית את המרכיבים שעבורם נגבה התשלום ואת עלותם. כמו כן נקבע כי ההצעה תיכנס לתוקף 5 חודשים לאחר פרסומה ברשומות. היו"ר כבל אף הוסיף כי בעת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית ייבחן גם גובה העיצום הכספי שיוטל על החברות שיפרו את החוק, כדי שלא ישתלם להם לשלם את הקנסות.