משקיעים, למה לכם לדעת את הרווח למניה ב-2016?

עונת הדוחות נפתחה, וחברות אמריקאיות בולטות מבלבלות את המשקיעים בשלל דרכים, שמטרתן להסתיר את המספרים שפחות נוחים להן ■ הפליאה לעשות ענקית הסטרימינג נטפליקס

ריד הסטינגס מנכל נטפליקס/ צילום: רויטרס
ריד הסטינגס מנכל נטפליקס/ צילום: רויטרס

שבועיים בלבד אחרי תחילת עונת הרווחים של הרבעון הרביעי, חברות אמריקאיות, כולל חברות בלו צ'יפ ידועות ומכובדות, מפרסמות דוחות בלתי רגילים ומבלבלים, שללא ספק עושים חיים קשים למשקיעים.

ביום חמישי האחרון פרסמה חברת פורד (F) את אחד הדוחות הרבעוניים הכי לא ברורים שמרקטווץ' ראה מעודו, שלא כלל אפילו את הרווח למניה (במקרה זה, ההפסד) בשנה הקודמת. יצרנית הרכב אפילו הפכה את הטבלה הפיננסית שלה כדי להראות את הנתונים של 2015 לפני אלו של 2016. כמה וכמה קוראים היו יכולים בקלות לחשוב שהמספרים של 2015 היו של 2016.

נראה שלפרסום של פורד לא היתה מטרה, מלבד להפנות את המשקיעים אל אתר האינטרנט שלה כדי לקרוא את התוצאות הכספיות. עד שכמה הקלקות העלו אותן, מחיר המניה כבר השתנה.

הפרשנות שסופקה על-ידי המנכ"ל, מארק פילדס, וסמנכ"ל הכספים, בוב שנקס, היתה רק על הביצועים השנתיים, שהראו שפורד עברה מהפסד לרווח ב-2015, מבלי להזכיר שהיא הפסידה 800 מיליון דולר ברבעון הרביעי.

יתרון למוסדיים

מרקטווץ' כבר כתב בעבר על העיכוב שהחברות גורמות למשקיעים, שצריכים לחפש את הנתונים באתר האינטרנט שלהן, שכמעט תמיד קורס תחת הלחץ של כל מי שמנסה להיכנס אליו בו זמנית.

העבריינית הגדולה ביותר בעונה הנוכחית, להערכתנו, היתה ענקית הסטרימינג של הווידאו נטפליקס (NFLX).

העונה, המניה של נטפליקס נעה בכמעט 10% עד שרוב שירותי החדשות התחילו לדווח על המספרים שלה, מה שיצר יתרון ברור לטובת המשקיעים המוסדיים עם שירותי קריאת הדוחות הממוכנים, שיכולים לסרוק אתר אינטרנט ולחפש מידע רלוונטי במהירות גבוהה. מי שהפסיד היו המשקיעים הקמעוניים.

וזה לא הכל. גם כאשר רשות ניירות ערך, ה-SEC, מגבירה את מאמציה לגרום לחברות להפיק דוחות רווח נקיים וקלים לקריאה, החברות מתעלמות מכללי ההתנהגות הראויה ביותר באופן שבו המספרים שלהן מוצגים.

בעונה הנוכחית, גם ג'נרל אלקטריק (GE) וגם יבמ (IBM) הציגו את הרווח למניה מדוללת מעל לרווח הבסיסי למניה. מבחינה טכנית הן לא הפרו שום כלל, אבל לפחות מומחה אחד אמר לנו שזוהי גישה מוזרה לחברות בלו צ'יפ.

"זה די לא רגיל שחברה מדווחת על רווח למניה מדוללת לפני רווח בסיסי למניה", אומר אורוג' חאן, פרופסור חבר במכללה לעסקים באוניברסיטת קולומביה בניו יורק. "אין בזה כל עבירה, אבל מעניין למה הן מעדיפות להיות שונות מרוב החברות האחרות".

רווח בסיסי למניה מחושב על-די המספר המשוקלל של המניות הרגילות של החברה בתקופת הדיווח, ואילו הרווח למניה מדוללת מביא בחשבון את כל המניות שעשויות להתווסף כתוצאה ממימושי אופציות למניות, למשל. לכן רווח למניה מדוללת נוטה להיות קטן יותר מהרווח הבסיסי. משקיע תמים עלול במבט ראשון להסיק שהרווח למניה היה גבוה מהרווח האמיתי.

"אנחנו מציגים את הרווח למניה באופן שלדעתנו מייצג הכי טוב את החברה למשקיעים", מסר נציג של GE למרקטווץ'. יבמ לא הגיבה לבקשת תגובה.

כמה הרווחנו? חשב בעצמך

ביום רביעי שעבר, מניה אחרת במדד דאו ג'ונס, יונייטד טכנולוג'יז (UTX), עשתה דבר עוד יותר מוזר, והציגה רווחים שחייבו את המשקיעים והכתבים לעשות בעצמם את החישובים. תחת הכותרת "רווח (הפסד) מדולל למניה רגילה", שורת הרווח מפעילות מתמשכת היתה 1.26 דולר למניה, והשורה לפעילות שהופסקה היתה הפסד של 1 סנט. המשקיעים הצטרכו לחשב שהרווח הסופי למניה היה 1.25 דולר.

זה נשמע קטנוני, אבל יונייטד טכנולוג'יז היא המניה היחידה במדד דאו שמאלצת את המשקיעים לבצע את החישוב בעצמם. הרווח מפעילות מתמשכת שנה לפני כן היה הפסד של 30 סנט למניה, ואילו הרווח מפעילות שהופסקה היה 4.16 דולר למניה, מה שאומר שהרווח הנקי למניה היה 3.86 דולר. "אנחנו תמיד מתמקדים בפעילות מתמשכת", הגיב דובר החברה למרקטווץ'.

לוקהיד מרטין (LMT) חשפה בשבוע שעבר בעיה עם סיקורסקי, יצרנית המסוקים שהיא קנתה מיונייטד טכנולוג'יז ב-2015. לוקהיד מסרה שהבקרה הפנימית של דוחות סיקורסקי היתה "חלשה באופן מהותי", וכתוצאה מכך הדוח הכספי ל-2016 שהיא תפרסם בפברואר, יהיה חלש מהצפוי.

לפי לוקהיד, סיקורסקי "לא זיהתה, פיתחה ויישמה כראוי בקרה נאותה ברמת תהליכים, ופיקוח נאות על טכנולוגיית מידע במערכות שלה". לכן, הבקרה הפנימית על הדיווחים הכספיים היתה "לא אפקטיבית" ב-31 בדצמבר 2016, לפי דיווח החברה לרשות ניירות ערך. המסקנה הזו צפויה להיכלל בדוחות המבוקרים של לוקהיד לשנת 2016.

התנהגות הפוטסי
 התנהגות הפוטסי

*** כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2017