בזק גובה עשרות מיליונים על אנטי וירוס ללא שימוש

גם הלקוחות שכן הצליחו להתקין את האנטי וירוס משלמים על מוצר שכיום ניתן להשיג דומה לו בחינם  ■ בזק: "פועלים להגברת שימושיות בכל תוכנה"

במהלך 2006 השיקה בזק שירות אנטי וירוס, המספק, לדברי החברה, הגנה מפני וירוסים ותוכנות ריגול. לא מדובר בשירות רשתי אלא בתוכנת אנטי וירוס מבית מקאפי; הלקוחות המצטרפים לשירות מתבקשים להוריד את התוכנה מאתר בזק ולהתקינה במחשבם האישי.

במהלך השנים התגאתה בזק בהצלחת השירות ועל פי הערכות, מנויים לו כיום בין 100 ל-200 אלף משתמשים והוא מכניס לבזק עשרות מיליוני שקלים בשנה.

אלא ש"לגלובס" התברר כי הרוב המוחלט של לקוחות השירות כלל לא מודעים לכך שהם מנויים לו ו-90%-80% מהם כלל לא הורידו את התוכנה הנדרשת, למרות שהם משלמים על השירות שנים ארוכות. ברוב המקרים, כנראה, מדובר בלקוחות אינטרנט של החברה שבעת שדרוג קצב האינטרנט שלהם צורפו לשירות על ידי נציגי השירות של בזק, המקבלים תגמול לכל מכירה, מבלי שהלקוחות הבינו בכלל שהם משלמים על השירות.

יש לומר כי בגלל מבנה מחירי האינטרנט בבזק, לקוח המשדרג את קצב הגלישה שלו עשוי לשלם מחיר נמוך יותר מכיוון שמחירי ה"המשך" בבזק גבוהים ממחירי השנה הראשונה - ועובדה זו איפשרה לנציגים להציע ללקוח להמשיך ולשלם אותו המחיר ששילם בשנה הראשונה, למרות שהוא צורף לשירות האנטי וירוס, כך שמחיר הקצב המשודרג בתוספת עלות האנטי וירוס היה שווה, פחות או יותר, למחיר ה"המשך" ששילם על קצב הגלישה הקודם.

החמור מכל הוא שבזק מודעת היטב לכך שהלקוח לא הוריד את התוכנה כלל, כיוון שיש לה אינדיקציה חד משמעית על כך ביחס לכל לקוח ולקוח. כך, למעשה, בזק גובה מהרוב המוחלט של לקוחות השירות 10 שקלים בחודש כבר למעלה מ-10 שנים, סכום שהצטבר, מן הסתם, למאות מיליוני שקלים, והכל בשעה שהיא מודעת היטב כי השירות לא סופק להם מעולם.

מדובר, לכל הפחות, בשערורייה צרכנית ובהתנהלות בעייתית. אלא שהתנהלות בזק בנושא שירות האנטי וירוס, יחד עם ההתנהלות שלה בנושא הטלפונים מסוג זמיר והעפרוני (בזק גובה דמי תחזוקה על טלפונים מהמאה הקודמת למרות שאינם בשימוש - ג"פ) שנחשפה לאחרונה ב"גלובס" ועניינים נוספים, מלמדים כי בזק הפכה זאת לשיטה, ומשרד התקשורת לא עושה דבר.

מבזק נמסר בתגובה: "החברה מספקת מספר שירותי ערך מוסף ללקוחות המעוניינים בכך, חלקם בחינם, כמו ענן האחסון וה-Free Wi-Fi, וחלקם בתשלום כמו שירות האנטי וירוס. החברה פועלת באופן מתמיד להגברת השימושיות בשירותים אלו, וכך גם בנוגע לתוכנת האנטי-וירוס".

פרשנות: בזק עובדת על מירוק המצפון

מעניין מה עובר בראשה של מנכ"לית בזק, סטלה הנדלר, כאשר בישיבות מציגים לה נתונים שמראים גבייה של סכומי כסף אדירים על שירות שבפועל לא ניתן, והיא במקום לגלות את היושרה וההגינות הציבורית, ולעצור את זה מיד, נותנת הכשר לגבייה על ידי כך שהיא מסכמת שבזק תפנה שוב ללקוחות ותציע להם להוריד את התוכנה.

בזק יודעת את האמת, אבל תאוות הכסף חזקה ממנה, וכך היא נהנית מזרימה של מאות מיליוני שקלים לקופתה מבלי שאיש פוצה פה, כולל משרד התקשורת שמשתף איתה פעולה בזה שהוא לא עושה כלום.

ואיך ממרקים את המצפון אם הוא מייסר לרגע? השיטה עובדת כך: כשמעת לעת מציגים את מקורות ההכנסות משירותים שונים, כמו למשל הטלפונים הישנים הזמיר והעפרוני שבזק הרוויחה מהם דמי אחזקה חודשיים שמצטברים לסכומים אדירים לאורך השנים, על שירותים שלא סופקו, פשוט מכיוון שאין יותר טלפונים כאלה, או כמו שירות האנטי וירוס, שכשרואים את נתוני הגבייה והשימוש מגיעים למסקנה שגבו די והותר ואולי צריך לעשות משהו ולהפסיק את התרגיל - מעלים את הרעיון לשלוח שוב הודעה ללקוחות דרך SMS או דרך לינק או בחשבונית.

ורק החלטה אחת פשוטה ומתבקשת לא מקבלים בבזק: לעצור את הגבייה ולהפסיק לקחת כסף מהציבור באופן לא ראוי. בזק נוהגת כך, בשיטת מצליח, במשך שנים, ואחרים בשוק התקשורת רואים ולומדים. משרד התקשורת, הרשות להגנת הצרכן, הרגולטורים - כולם מביטים ואף אחד לא עושה כלום.

אז מכיוון שנעלמה הבושה ובזק מנצלת את זה שיש לה מערכת בילינג ללקוחות כדי לדחוף להם יד לכיס בלי שהם מרגישים, נותר רק לחזור ולבקש מהצרכנים: שימו לב לחשבונות שלכם, חודש בחודשו, וודאו שאתם לא מחויבים בחיובי יתר, כי המפקחים לא יעשו עבורכם את העבודה. הם עסוקים בלהיטיב עם בזק ודומותיה.

ומה יאמרו על כך ראש הממשלה ושר התקשורת, בנימין נתניהו, או השר הממונה על בזק, צחי הנגבי? האם הם יפעלו לעצירת ההתנהלות השערוריייתית הזאת? קשה מאוד להאמין.