תוכנית שקד לצמצום הביורוקרטיה באגפי משרד המשפטים

השרה שקד תביא ביום ראשון הקרוב לאישור הממשלה שורת החלטות ■ בין היתר, מוצע כי יקוצרו הליכי הרישום בטאבו והליכי רישום פטנטים ותצומצם הבקרה על אופוטרופסים

איילת שקד בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב
איילת שקד בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב

"גלובס" חושף את תוכנית שרת המשפטים, איילת שקד, לצמצום רגולציה והביורוקרטיה באגפי משרד המשפטים. השרה שקד תביא ביום ראשון הקרוב לאישור הממשלה החלטה שתעסוק בכלים לטיוב הרגולציה במשרד המשפטים. התוכנית כוללת, בין היתר, רפורמה באגף לרישום והסדר מקרקעין (טאבו), ברשות הפטנטים, ובאפוטרופוס הכללי.

ישראל נמצאת כיום במקום ה-126 בלבד במדד DOING BUSINESS לרישום של נכס. לפי משרד המשפטים, כדי לרשום נכס בישראל נדרשים כ-100 ימים, כאשר מתוך תקופת זמן זו, מרשם המקרקעין (הטאבו) אחראי ל-40 יום. במסגרת הרפורמה של שקד, יקוצר משמעותית הזמן שלוקח לרשום בעלות על דירה. לפי תוכנית שקד, זמן רישום דירה בטאבו יצומצם ל-10 ימים בלבד, ותקופת הזמן הממוצעת שלוקח לרשום נכס בארץ בסך-הכול תצומצם בתוך שלוש שנים ל-14 ימים בלבד. כדי שהתוכנית תצליח צריך, יהיה ליצור תיאום מוגבר בין משרדי הממשלה.

עוד מתכוונת שקד להביא לכך ש60% מפעולות הרישום בטאבו יהפכו למקוונות - ללא צורך בהגעה לאולמות קבלת הקהל. זאת, בהשוואה למצב היום שבו 20% מהשירותים בטאבו בלבד יכולים להיעשות בצורה מקוונת. להערכת השרה שקד, כלל הצעדים בטאבו צפויים להביא חיסכון של כ-90 מיליון שקל בשנה למשק במונחים של נטל רגולטורי.

הקלה לאפוטרופוסים

עוד כוללת התוכנית שמקדמת שקד, פיקוח על אפוטרופוסים בענייני משפחה, צמצום ומיקוד של דרישות הפיקוח על בני-המשפחה, מתן הדרכה ושירותי מידע כך שכל המידע יהיה נגיש נוח וברור והעברה יעילה יותר של מידע בין הרשויות והאזרח.

לפי נתונים עדכניים, בישראל תוחלת החיים עולה בחמש שעות בכל יום, כאשר יותר ויותר משפחות בישראל ימונו כאפוטרופוסים על יקיריהם. על אפוטרופוס חלות חובות רגולטוריות שמטרתן שמירה על האינטרס של האדם שמונה לו אפוטרופוס. כיום החובות הללו מטילות על אפוטרופוס מעמסה רבה וביורוקרטיה משמעותית.

בכדי להעניק מענה לצורך חברתי זה, יחידת הפיקוח על אפוטרופוסים במשרד המשפטים פועלת על-מנת לשפר את השירות ולהקל על תהליך הבקרה על פעילות האפוטרופוס, באמצעות הצעדים הבאים: צמצום ומיקוד של דרישות הפיקוח לשם הקלה על בני-המשפחה; מתן הדרכה ושירותי מידע כך שכל המידע הנדרש יהיה נגיש, נוח וברור; מחשוב מודרני ומתקדם והעברת השירותים למרחב המקוון; הפחתת הנטל על האזרח באמצעות העברת מידע מקוון בין יחידות ממשלתיות והבנקים, ובכך לייתר את הצורך של האזרח לבצע פעולות ביורוקרטיות בעצמו.

לדברי שקד, "צעדים אלו אמורים לסייע לבני המשפחה ולשפר את הממשק עם מערך הפיקוח על אפוטרופוסים ולהפוך את התהליך למהיר, ברור ונוח: זמן המענה של היחידה צפוי להתקצר ב-50%; משך זמן הבדיקה של הדיווחים יהיה קצר ב-30%; וצמצום דרישות הפיקוח ישפיע על 40% מהאפוטרופוסים, בעיקרם בני המשפחה הקרובים".

בין הצעדים המרכזיים הנוספים להפחתת הנטל הרגולטורי שמופיעים בתוכנית, מופיעות גם הקלות ברישום פטנטים וסימני מסחר ברשות הפטנטים, במטרה לסייע למה ששקד מכנה "הכלכלה היזמית בישראל". לפי תוכנית טיוב הרגולציה, תהליך בחינת בקשה לרישום פטנט יתייעל ויקוצר ב-25%, כך שזמן ההמתנה לתחילת בחינת פטנט ברשות הפטנטים יקוצר משנתיים וחצי כיום לשנתיים. זאת, בין היתר באמצעות הגשה מקוונת מלאה של בקשות פטנט, צמצום אגרות וצמצום נהלים.

רשות הפטנטים בישראל אחראית על בחינת ורישום בקשות לפטנטים, סימני מסחר ומדגמים (עיצובים). בנוסף, פעילותה של "רשות החיפוש הבינלאומית", אותה מפעילה הרשות בשיתוף עם רשויות אחרות וארגונים אחרים בעולם בתחום הקניין הרוחני התעשייתי, מסייעת לצמיחה הכלכלית במשק. רשות פטנטים יעילה ואפקטיבית מהווה כלי תומך לכלכלה היזמית בה ישראל מובילה בתחומים רבים ברמה עולמית. נפח הפעילות הבינלאומית של רשות הפטנטים ההולך וגובר עם השנים, מצריך את קידום ושיפור פעילות הרשות והתאמתה לסטנדרטים הבינלאומיים.

תוכניתה של השרה שקד צפויה לשפר באופן משמעותי את שירותי רשות הפטנטים: תהליך בחינת בקשה לפטנט יתייעל ויקוצר ב-25% בממוצע; זמן ההמתנה לתחילת בחינת פטנט יתייעל ויקוצר ב-20%; יבוטלו אגרות ויצומצמו נהלים, כך שהבירוקרטיה תצומצם, והוודאות הרגולטורית תגבר; בנוסף, תתאפשר הגשה מקוונת מלאה ברישום פטנט, רישום מדגם, רישום סימני מסחר, הליכים בפני רשם, רישוי ובחינות עורכי פטנטים. כמו-כן, שקד מעוניינת כי "תקודם חקיקה מודרנית ודינאמית שתמריץ את שוק הקניין הרוחני בישראל, ובכך תקדם את צמיחת המשק כולו".

שקד: "הרפורמה המתוכננת תחסוך עשרות מיליוני שקלים לקופת המדינה"

שרת המשפטים, איילת שקד, עברה היום יום לא קל. פינוי ההתנחלות עמונה, שלו התנגדה שקד, הפך לעובדה מוגמרת. שקד עצמה הודתה היום בכישלונה בכותבה בדף הפייסבוק שלה כי: "לא הצלחנו למנוע את הפינוי המיותר והכואב והאכזר על היישוב עמונה". עוד כתבה שקד כי "היום הזה הוא יום קשה. קשה מאוד. פינוי של 40 משפחות יהודיות בלב ארץ ישראל. לצערי, על אף המאמצים הרבים שעשינו, למרות הימים והלילות שהושקעו במניעת החורבן המיותר הזה, לא הצלחנו למנוע את הפינוי המיותר והכואב והאכזר על היישוב עמונה. אנחנו עדיין מחכים לפסיקת בג"ץ ומקווים שניתן יהיה להעתיק את היישוב לחלקות סמוכות". פינוי עמונה חשף את היכולת המוגבלת של שקד ומנהיג מפלגתה, שר החינוך, נפתלי בנט, להשפיע על המציאות המדינית-ביטחונית ולכוון את דרכה של הממשלה שבה הם יושבים.

בכובעה הנוסף, כשרת משפטים, לא חדלה שקד מלנסות להילחם בחקיקה העודפת בישראל, בעודף הרגולציה ובגלגלי הביורוקרטיה. החלטת שקד לצאת היום עם התוכנית לצמצום רגולציה והבירוקרטיה באגפי משרד המשפטים, אינה מקרית. שקד הסבירה ל"גלובס" את החשיבות הרבה שהיא רואה בקידום התוכנית בהעברת מסר ישיר לאזרחים. "הזמן שלכם יקר לנו. עודפי השומן בבירוקרטיה וברגולציה הישראלית אינם בריאים לכלכלה ולאזרחי המדינה. עלינו לטפל בבעיה מהשורש", אמרה.

לדבריה, "מאז כניסתי לתפקיד אני פועלת להפחתת הביורוקרטיה, הנדרשת כיום מאזרח המעוניין לקבל שירותים המגיעים לו על-פי חוק. ביום ראשון אציג בפני הממשלה את התוכנית לטיוב רגולציה וביורוקרטיה במשרד המשפטים ואת יתרונותיה למשק הישראלי ולאזרח הפרטי. התוכנית עתידה לחסוך זמן רב, עשרות מיליוני שקלים לקופת המדינה, ולסייע לשוק הפרטי ולכלכלה הישראלית, וזו רק ההתחלה". שקד הוסיפה ואמרה כי התוכנית שחלקה כבר מבוצע, ותוכנית הפעולה הבין-משרדית העתידית, תיתן את המענה הנדרש, כדי להתקדם צעד נוסף לקראת היעדים שהצבנו במשרד".