ישראל שיאנית בהקמת חברות בשווי יותר ממיליארד דולר

חברות "חד קרן" הן חברות היי-טק פרטיות אשר שוויין הוערך לצורך גיוס הון במיליארד דולר ומעלה

משרדים של wework / צילום: שירן כרמל
משרדים של wework / צילום: שירן כרמל

יזמים ישראלים בישראל ומחוצה לה ייסדו יותר חברות "חד קרן" ביחס לגודל האוכלוסייה, מאשר יזמים מכל לאום אחר. כך עולה מסקר שערכה החטיבה ליעוץ אסטרטגי בפירמת רואי החשבון בייקר טילי. חברות "חד קרן" הן חברות היי-טק פרטיות אשר שוויין הוערך לצורך גיוס הון במיליארד דולר ומעלה.

לדברי יקי ברנס, מנהל החטיבה העסקית: "על פי נתוני הערכות שווי של חברות פרטיות שקיבלה החברה ממספר גופי מידע, ועל פי נתוני הלאום של המייסדים ככל שניתן היה להשיגם, גיבשנו טבלה המשייכת כל חברת 'חד קרן' ללאומים של המייסדים שלה. זיהינו 183 חברות חד קרן.

"על פי הנתונים הללו, מתוך החברות מסוג 'חד קרן' שזיהינו, שתיים הוקמו בישראל, בחמש נוספות יש מייסד ישראלי ולעוד 2 נוספות יש קשר ישראלי". חד הקרן ה"ישראלי" בעל השווי הגבוה ביותר הוא Wework שגייס לפי שווי של כ-17 מיליארד דולר. חדי קרן שהוקמו באמת בישראל הן ווייז ואיירונסורס. בנוסף מצאו עורכי המחקר קשר ישראלי בחברות Tango, Houzz, Tanium, Compass, Actifio ו-Magic Leap.

ברנס מציין כי: "זה בכלל לא פשוט להקים חברת חד קרן. לא סתם הן קרויות על שם חיה מיתולוגית שאין מאמינים שהיא קיימת. במדינות רבות אין אפילו אחת, בהן מדינות חזקות טכנולוגית כמו יפן למשל. בבריטניה יש כ-30 ובארה"ב יש כ-100. גם בסין יש כ-30 חברות כאלה שלרוב יוסדו על ידי חברות סיניות".

ברנס מציין כי ב-2017, חברות נוספות עשויות להיכנס למועדון היוקרתי ולהגדיל עוד יותר את החלק הישראלי במפת חדי הקרן העולמית.