טקניפ הצרפתית-אמריקאית תתכנן את פיתוח כריש ותנין

TechnipFMC היא תוצאת מיזוג שנערך במאי האחרון, ושוויה עומד על 13 מיליארד דולר ■ היא עשויה להיות גם הקבלנית המבצעת בכריש-תנין

אסדת קידוח / צילום: רויטרס
אסדת קידוח / צילום: רויטרס

אנרג'יאן היוונית, הבעלים של שדות הגז הטבעי תנין וכריש, שבהם קרוב ל-70 מיליארד מ"ק גז, חתמה על הסכם עם טקניפ (TechnipFMC), שתשמש כקבלנית התכנון ההנדסי של פיתוח השדות. אנרג'יאן הודיעה שתעביר לממשלה תוכנית לפיתוח השדות עד אמצע השנה - כריש יפותח ראשון - וכן שתכריז על מימון של 1.3-1.5 מיליארד דולר לפיתוח השדות עד סוף השנה.

פיתוח השדה יתבצע באמצעות מתקן צף להפקה, אחסון ופריקה של נפט וגז טבעי (FPSO), הניצב בסמוך לבארות וחוסך את הצורך בהקמת אסדת טיפול קרוב לחוף.

לדברי יו"ר ומנכ"ל אנרג'יאן, מתיאוס ריגאס, "טקניפ היא חברה גלובלית מובילה בתחום הנדסת, תכנון ופיתוח שדות נפט וגז, ובעלת ידע, ניסיון ומומחיות ברמה גבוהה במיוחד בתכנון פרויקטי מים עמוקים, כמו שלנו... אנחנו בטוחים שהשילוב של המקורות של אנרג'יאן והכישורים של TechnipFMC יתרמו להתפתחות הכלכלה של התעשייה הישראלית המתרחבת הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינת כוח אדם. אנחנו מצפים בקוצר רוח לעבודתנו המשותפת".

על שיתוף הפעולה הראשון בין החברות נמסר כבר במסיבת העיתונאים להשקת פעילות אנרג'יאן בישראל בשבוע השני של ינואר, אז נמסר כי החברות ינהלו את הפרויקט במשותף. לא מן הנמנע שבעתיד הקרוב יתברר שטקניפ תשמש גם החברה המבצעת בפועל בפרויקט. בשלב התכנון ההנדסי שעליו מדובר כעת תהיה מעורבת טקניפ בין השאר באיפיון מתקן ה-FPSO, שייבנה קרוב לוודאי במספנה בסינגפור, דרום קוריאה או סין.

במאי שנה שעברה מוזגו טקניפ הצרפתית ו-FMC האמריקאית לחברה אחת, ששוויה עומד על 13 מיליארד דולר. ההכנסות המשותפות לשתי החברות ב-2015 היו 20 מיליארד דולר. החברה הממוזגת המשיכה להיסחר בשתי הבורסות בהן נסחרו החברות קודם לכן, בפריס וניו יורק. בעלי המניות של טקניפ, הגדולה מבין השתיים, קיבלו שתי מניות של החברה הממוזגת על כל מניה שהחזיקו, בעוד בעלי המניות של FMC קיבלו מניה אחת תמורת כל מניה.