אחרי ניסוי הטילים: ממשל טראמפ הטיל סנקציות על איראן

משרד האוצר האמריקני הודיע כי הסנקציות הוטלו על 13 בני אדם ו-12 ארגונים איראניים ■ המהלך מגיע לאחר הצהרתו של טראמפ לפיה "איראן משחקת באש"

טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס
טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס

ארצות הברית הטילה סנקציות על 13 אזרחי איראן ו-12 ארגונים - כך על פי הודעת משרד האוצר האמריקני. המהלך מגיע לאחר הצהרת הנשיא דונלד טראמפ בעקבות הניסוי האחרון שערכה הרפובליקה האסלאמית בטיל בליסטי, ובה אמר כי "איראן משחקת באש". בהצהרה של משרד האוצר מופיעה רשימת האזרחים והגופים שעליהם הוטלו הסנקציות, כשמקום מושבם של חלק מהם הוא באיחוד האמירויות הערביות, בלבנון ובסין.

איראן ערכה ביום ראשון האחרון ניסוי בטיל בליסטי, לראשונה מאז נכנס טראמפ לתפקידו. לפי הדיווח, הניסוי, שלא הסתיים בהצלחה, אירע באתר מוכר מחוץ לעיר סמנאן, הנמצאת כ-220 קילומטרים ממזרח לטהראן. עוד דווח כי מדובר בטיל לטווח בינוני בשם "חוראמשר", והוא טס למרחק של 965 קילומטרים לפני שהתפוצץ באוויר. הניסוי בחן את החלק האחראי להשבת הטיל לאטמוספירה.

אתמול דיווח העיתון הגרמני "די וולט", מפי גורמים מודיעיניים, כי איראן ערכה ניסוי מוצלח בטיל שיוט המסוגל לשאת ראשי קרב גרעיניים. לפי הדיווח, הטיל, המכונה "סומאר", יוצר באיראן ועבר מרחק של 600 ק"מ בניסוי המוצלח הראשון שלו. עוד דווח כי הטיל יכול לשאת ראשי נפץ גרעיניים ולהגיע למרחק של בין 2,000 ל-3,000 ק"מ. טילי השיוט אינם מוזכרים בהחלטות מועצת הביטחון של האו"ם האוסרות פיתוח של טילים בליסטיים היכולים לשאת ראשי קרב גרעיניים.

בעקבות הניסויים כתב טראמפ אתמול בטוויטר כי איראן נמצאת "תחת אזהרה רשמית". עוד הוא הוסיף: "שום אופציה לא ירדה מהשולחן. איראן נמצאת תחת אזהרה רשמית בעקבות שיגור הטיל". מיד לאחר מכן, דיווחו גורמים ב וושינגטון על הכוונה להטיל סנקציות שלא יפרו את הסכם הגרעין שנחתם לפני כשנתיים בין איראן למעצמות. איראן מתעקשת כי הניסוי אינו מהווה הפרה של החלטת האו"ם, שכן הטיל לא יכול לשאת ראש נפץ גרעיני.

מאז נכנס טראמפ לבית הלבן בסוף החודש שעבר, גברה המתיחות בין וושינגטון לטהראן. במהלך קמפיין הבחירות, קרא טראמפ לביטול הסכם הגרעין שנחתם ביולי 2015 וכינה אותו "אסון". ואולם, עד היומיים האחרונים, ממשלו שמר על טון תקיף פחות כלפי הרפובליקה האסלאמית. מנגד, בטהראן מנסים להדוף את האיומים מצד וושינגטון. עלי אכבר ולאייתי, יועצו הבכיר של המנהיג העליון עלי חמינאי, אמר אתמול כי טהראן "לא תיכנע לאיומיה של ארצות הברית". ברמיזה עוקצנית לטראמפ, הוסיף: "זאת לא הפעם הראשונה שבה אדם לא מנוסה מאיים על איראן. איראן לא צריכה רשות משום מדינה להגן על עצמה".