בגלל הקופקסון: S&P שינתה תחזית הדירוג של טבע לשלילית

השינוי בתחזית של דירוג ה-BBB מושפע מהאפשרות שתחרות גנרית לקופקסון תגיע בטווח השנה הקרובה ותגרע כמיליארד דולר מהכנסות טבע

ארז ויגודמן / צילום: בלומברג
ארז ויגודמן / צילום: בלומברג

ההכרעה לרעתה של טבע  במשפט הפטנטים בעניין הקופקסון 40 מ"ג, והצפי לכניסת תחרות למוצר זה בטווח השנה הקרובה, הובילו את חברת הדירוג S&P להודיע על שינוי בתחזית הדירוג של החוב של טבע, מיציב לשלילי. כרגע החוב מדורג BBB, והשינוי בתחזית משמעותו כי ייתכן שדירוג החוב יירד בטווח של שנה. החוב הפיננסי של טבע עומד על 35 מיליארד דולר.

נראה שהאפשרות להורדת דירוג החוב הייתה מתומחרת בירידות האחרונות שחלו במניה החבוטה של טבע בעקבות ההפסד במשפט הקופקסון. החברה נסחרת כעת לפי שווי של 34.9 מיליארד דולר.

אם אמנם יירד הדירוג בהמשך השנה ל-BBB מינוס, עדיין ייוותר החוב של טבע ברמת "ראוי להשקעה" (Investment grade) מבחינת S&P. אולם כל הורדה נוספת כבר תוציא אותו מקטגוריה זו, ותקשה על החברה למחזר את החוב יחסית למצב של דירוג גבוה יותר. יצוין כי החוב גויס בריביות נמוכות מאוד, כך שבכל זאת טבע תוכל כנראה למחזר את החוב.

על פי דו"ח S&P, דירוג טבע עלול לרדת אם וכאשר ייכנסו לשוק מתחרות גנריות לקופקסון. הערכת האנליסטים קים לוגן וארתור וונג, היא כי תחרות כזו תוביל לאובדן של כמיליארד דולר בהכנסות החברה. בנוסף, לחצי מחירים על הפעילות הגנרית של החברה, יובילו ככל הנראה לכך שהחוב יפחת בקצב נמוך מאשר חזתה החברה בעבר.

2 משוכות בדרכן של המתחרות

יצוין כי על המתחרות שמעוניינות להיכנס לשוק, לעבור לפני כן שתי משוכות. האחת היא אישור ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, למוצרים הגנריים. החברות הגישו את כל המסמכים וממתינות לאישור שיכול להגיע בכל רגע - או שלא להגיע בכלל. ללא אישור FDA, לא ניתן להשיק את המוצרים המתחרים. המשוכה השנייה היא הערעור של טבע על תוצאות המשפט הנוכחי וכן תביעה חדשה על פטנט חדש שנועד להגן על אופן הייצור של התרופה. אולם, גם תוך כדי הערעור והמשפט החדש, החברות יכולות להשיק בסיכון, אם הן מאמינות כי המשפט יסתיים לטובתן.

טבע בהנהלת ארז ויגודמן, חווה בשנה האחרונה ירידות חדות במניה שלה על רקע הציפיה (שהתממשה) להכרעה שלילית במשפט הקופקסון, מגמות שליליות בשוק התרופות הגנריות שהעלו שאלות לגבי כדאיות רכישת החטיבה הגנרית של אלרגן ב-40 מיליארד דולר, אי עמידה של החברה בתחזיותיה וכן בצל פרשיות משפטיות שונות. בתקופה הקרובה היא מצפה לקבל אישורים עבור תרופות חדשות ותוצאות מניסויים קליניים. אלה יכולים להשפיע על המניה לטובה או לרעה, כתלות בתוצאות ובכך שהאישורים אכן יתקבלו במועדים הצפויים.