אפליה במקום העבודה: עלייה חדה בתלונות על מין, דת ולאום

בקרב נשים - רוב התלונות עסקו בנושא היריון; בקרב גברים - באפליה על רקע גיל ■ בסך-הכול הוגשו בשנה החולפת 708 תלונות - הנתון הנמוך ביותר מאז 2013 ■ 20 תיקים משפטיים נפתחו כנגד מעסיקים בטענה לאפליה ■ הנציבה: "עדיין לא כולם מתלוננים"

נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, מרים כבהא / צילום: איל יצהר
נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, מרים כבהא / צילום: איל יצהר

בשנת 2016 חלה עלייה של יותר מ-137% במספר התלונות שהוגשו לנציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה בגין אפליה על רקע מגדר. עלייה חדה נרשמה אשתקד גם במספר התלונות שהוגשו לנציבות על הטרדות מיניות במקום העבודה ועל מקרי אפליה על רקע דת והשתייכות לאומית - כך עולה מדוח המסכם את נתוני 2016 שפרסמה היום (א') הנציבות לשוויון הזדמנויות בעבודה.

עם זאת, במהלך השנה שעברה הוגשו 708 תלונות - מדובר במספר הנמוך ביותר של תלונות שהוגשו לנציבות מאז 2013.

63% מהתלונות הוגשו לנציבות בידי נשים; מעל 31% מהתלונות הוגשו בידי עובדים לאחר שפוטרו או לאחר שנפתחו נגדם הליכי פיטורים; מעל 26% מהתלונות הוגשו על תנאי עבודה מפלים; ו-23% מהתלונות הוגשו על אפליה עוד בשלב הליכי הקבלה למקום עבודה.

הנתח הגדול ביותר של תלונות שהגישו נשים לנציבות (36.6%) עסקו בהיריון, כ-12% מהן עסקו באפליה על רקע מין ומגדר, 6.7% מהן עסקו בהשתייכות לאומית ושיעור זהה על אפליה בעקבות גיל.

בקרב גברים שהתלוננו על אפליה במקומות עבודה התמונה שונה: רוב התלונות (14%) עסקו באפליה על רקע גיל; 13.6% עסקו בהיריון; 12.6% עסקו באפליה על רקע שירות מילואים בצה"ל; 11.2% בלאום; ו-8.4% מתלונותיהם עסקו באפליה בעקבות השתייכות דתית.

הנציבות כפופה למשרד העבודה והרווחה ובראשה עומדת עו"ד מרים כבהא. מהנתונים השנתיים שהתפרסמו היום, עולה כי אשתקד חלה עלייה חדה במספר הפניות אליה על אפליה במקומות עבודה על רקע הטרדות מיניות: ביחס לשנת 2015 חלה במספר מקרי האפליה לכאורה בעקבות הטרדות מיניות עלייה של פי 8, ומספר התלונות בנושא זה הסתכם ב-25, לעומת 3 תלונות בלבד בשנה שלפני כן.

בנציבות הסבירו את הזינוק החד שחל במספר אלה בשיח ציבורי ער ובעיסוק תקשורתי נרחב על עבירות מין, שיש בו כדי לעודד קרבנות להתלונן. מחצית מהתלונות על הטרדות מיניות בעבודה הגיעו מאזור תל-אביב והמרכז.

בדומה לשנים קודמות, גם ב-2016 רוב התלונות שהוגשו לנציבות עסקו באפליה על רקע היריון: אשתקד הוגשו לנציבות 193 תלונות בנושא זה, שהן 27.3% מכלל התלונות שהוגשו לה. עם זאת, מדובר במספר התלונות הנמוך ביותר שהוגשו בנושא זה מאז שנת 2010.

מדוח הנציבות עולה כי אשתקד התייצבו התלונות על אפליה בעבודה בשל מגדר במקום השני, שהן 12% מכלל התלונות - שיעור התלונות הגבוה ביותר בנושא זה מאז הקמת הנציבות. מדובר בעלייה של 3.5% במספר התלונות בנושא זה ביחס ל-2015, נתון שמשקף המשך במגמת העלייה בתלונות בנושא זה מאז שנת 2011.

לדברי הנציבה כבהא, ברבות מהתלונות שהוגשו אשתקד בגין אפליה על רקע מין, בולטים הדיווחים על פערי שכר בין גברים לנשים.

בין שלושת הנושאים המרכזיים שעליהם התקבלו אשתקד תלונות על אפליה במקומות עבודה, גם השתייכות לאומית: 9.3% מכלל התלונות שהוגשו לנציבות בשנה שעברה עוסקות בנושא זה - נתון המהווה המשך מגמה של שלוש השנים האחרונות. מספר התלונות שהוגשו בנושא זה בשנה שעברה, 66, הוא מספר שיא מאז שהוקמה הנציבות.

לדברי כבהא, אשתקד פתחה הנציבות שבראשותה ביותר מ-20 הליכים משפטיים נגד מעסיקים שנגדם התקבלו תלונות על אפליה של מגזר כזה או אחר: "יש בישראל אוכלוסיות שמודרות בשוק העבודה, ועדיין לא כולם מגיעים ומתלוננים בנציבות. לכן יש לנו עוד כברת דרך לעבור", אמרה היום ל"גלובס". "הפעולות שהנציבות מובילה עוסקות בהעצמה של עובדים מקהלים מודרים וזאת תוך רתימה של מעסיקים לשינוי ולגיוון במקומות העבודה שהם מנהלים. לנציבות יש שיניים ויש כלים כדי לפעול במצבים של אפליה, אך אנו רוצים שמעסיקים יהיו מחויבים לשינוי החברתי, בלי שנעשה שימוש בכלי האכיפה שעומדים לרשותנו".

לדבריה, במהלך השנה הקרובה הנציבות תרחיב את שירותי ההדרכה שהיא מציעה למעסיקים תוך מתן שירותי יעוץ ארגוני, בניסיון להרחיב את שילובם של עובדים מאוכלוסיות מגוונות במקומות עבודה. זאת, כשבמקביל הנציבות גיבשה מדד חדש שממפה את 20 הענפים המובילים במשק על-פי מגוון האוכלוסיות המועסק בו - פילוח שאמור לאפשר לה למקד את פעולותיה בענפים שבהם ימצא כי הם נעדרי ייצוג הולם של קבוצות אוכלוסייה שונות. 

פניות גברים לנציבות שוויון
 פניות גברים לנציבות שוויון