בנק ישראל יגדיל סיכון בתיק המט"ח, המוערך בכ-100 מ' ש'

הוועדה המוניטרית אישרה המלצת חטיבת השווקים להגדיל ב-25% את הרכיב המנייתי ובשיעור דומה את רכיב האג"ח ■ ההחלטה - על עלייה ברווחיות החברות בארה"ב והיציבות בשווקים

בנק ישראל מגדיל את רכיב הסיכון בתיק המט"ח המנוהל על-ידו שהיקפו מוערך בכ-100 מיליארד דולרים, לאור הערכה כי הכלכלה העולמית נמצאת בהתאוששות.

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל אישרה את המלצת חטיבת השווקים - המנהלת את יתרות המט"ח המוחזקות בבנק - להגדיל בשנה הקרובה את הרכיב המנייתי של התיק ב-25%, וכן להגדיל בשיעור דומה את הרכיב המושקע באגרות חוב קונצרניות בדירוג השקעה. משמעות ההחלטה היא רכישת מניות ואג"ח במיליארדי דולרים, לאור היקפו המשמעותי של התיק.

הבנק המרכזי צפוי לרכוש השנה לראשונה מניות בבורסות אוסטרליה וקנדה כחלק מפרופיל שישקף את משקלן היחסי של בורסות המדינות המפותחות בעולם. גם ברכישות האג"ח הקונצרניות צפוי שינוי מעבר להגדלת רכיב זה - כשלראשונה ירכוש הבנק אג"ח קונצרניות של חברות בדירוג השקעה הנסחרות בבורסות באירופה, ולא רק בארה"ב.

היעדים שנקבעו ל-2017 הם השקעת 12.5% מהתיק במניות הנסחרות בבורסות השווקים המפותחים ברחבי העולם ו-8% באגרות חוב קונצרניות של חברות בדירוג השקעה הנסחרות בבורסות בארה"ב ובאירופה. שאר היתרות יושקע באגרות חוב ממשלתיות של ארה"ב ומדינות באירופה, במח"מ של 1.8 ו-1.5 שנים, בהתאמה.

בסקירה שהציגה חטיבת השווקים של הבנק (בראשות אנדרו אביר) לוועדה המוניטרית, הושם דגש על השיפור ברווחיות החברות בארה"ב ועל העמידות הגבוהה שהפגינו שוקי ההון במהלך 2016 למרות שורת זעזועים שספגו - החל מהחששות למשבר בסין, דרך החששות ליציבות הבנקים באירופה ועד לברקזיט ולניצחון הדרמטי של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב.

בנק ישראל מממן את רכישות המט"ח שלו באמצעות הנפקת מק"מים בשוק המקומי. הריבית הנמוכה שהבנק משלם על המקמ"ים והגדלת הרכיב המנייתי הובילו כך שהתיק רשם בשנתיים האחרונות תשואות חיוביות. ב-2016, למשל, נרשם עודף תשואה של 1% על-פני עלות המימון של המק"מים בנטרול הפרשי שערי החליפין.

 

הרכב תיק הנכסים של הבנק עומד כיום על 85% אגרות חוק של ממשלת ארה"ב וממשלות באירופה - כשהיתר במניות של חברות הנסחרות בבורסות ארה"ב, אירופה ויפן (10%) ובאג"ח של חברות אמריקאיות בדירוג השקעה (5%).

הרכב התיק ל-2017 מבטא גידול ברכיב הסיכון, כאשר הנחת הסיכון היא להפסד שנתי מרבי בגובה 3.5% משווי התיק, בהסתברות של 95% - לעומת 3% ב-2016. מדיניות ההשקעות הנוכחית של הבנק מאפשרת את הגדלת הנחת הסיכון עד להפסד שנתי של 4%. להמחשה, מביאים בבנק כדוגמה משבר דוגמת 2008, שהביא לצניחה של כ-40% בשנה אחת במדד S&P 500 - שגם בו הפסד התיק לא היה עולה על 3%. 

הרכב תיק
 הרכב תיק