האם ראלי טראמפ נעצר? פעולות הנשיא עלולות לפגוע בשווקים

מדדי המניות מתומחרים בנדיבות, במהלך אחד מהשווקים השוריים הארוכים ביותר בהיסטוריה, ומה שיקבע במידה רבה את ההמשך הוא תוכניותיו של מי שעומד בראש המעצמה הכלכלית החזקה בעולם ■ חוסר יכולת ליישם את התוכניות עלול לגרום לשוק לרדת חזרה לרמתו מלפני הבחירות

``במידה וטראמפ ישחרר חסמים מהבנקים זה עשוי להפריח את הנדלן`` / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
``במידה וטראמפ ישחרר חסמים מהבנקים זה עשוי להפריח את הנדלן`` / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הראלי בשווקים אינו עוצר, ובשבוע שעבר היינו עדים להיסטוריה קטנה, שבמהלכה חצה מדד דאו ג'ונס את רף 20,000 הנקודות, וקבע, יחד עם ה-S&P 500, שיא חדש. הקטליזטור לראלי שראינו בשבועות האחרונים הוא הבחירה בדונלד טראמפ לנשיא ארה"ב, עקב הציפייה כי תוכנית ההרחבה הפיסקאלית שלו, יחד עם הקטנת המס המוטל על חברות, יובילו לעלייה ברווחיהן.

יחד עם זאת, טראמפ אינו הנשיא הטיפוסי, ולא כל התוכניות הכלכליות שעליהן דיבר במהלך הקמפיין יביאו לעלייה בשווקים. קיימות גם תוכניות העלולות לפעול בכיוון ההפוך. כך למשל, הצהרותיו בנושא יחסי הסחר עם שאר מדינות העולם, וכוונותיו להטיל מכסים על היבוא, עלולות להוביל לעליות מחירים, ודווקא לפגוע בשווקים. רמות השיא שאליהן הגיעו מדדי המניות מראות, כי השוק, כנראה, אינו מתמחר את מלוא האיומים האלה.

בשבוע האחרון ראינו את התנהלותו בנושא המהגרים, כאשר חתם על צו נשיאותי האוסר על מהגרים משבע מדינות מוסלמיות להיכנס לארה"ב. הבעיה המהותית שעלתה, מבלי להביע דעה לגבי תוכנו של הצו, היא הדרך שבה ניסה ליישם את תוכניותיו. הצו נחתם והופץ ללא תיאום מוקדם עם הקונגרס, ללא גיבוי מקצועי מהאנשים שאמורים היו ליישם את הצו, ותוך התעלמות מהנחיות משרדי הממשלה המעורבים ומיועציו המשפטיים. הביקורת החריפה שהועלתה בעקבות פרסום הצו מעלה את השאלה האם יכול הנשיא ליישם את שאר הבטחותיו, בעיקר בנושאים הכלכליים.

כך, למשל, עולה השאלה, האם כאשר דיבר על הורדת המסים ועל תוכנית פיסקאלית מרחיבה, בדק אם ניתן להעביר החלטות אלה בקונגרס, שאף שהוא נשלט על-ידי עמיתיו הרפובליקאים, ואם דעותיהם לגבי שמירה על יחס הגירעון הממשלתי עומדות בסתירה לתוכניותיו.

אם יתקשה טראמפ להוציא לפועל את תוכניותיו הכלכליות, באיזה מצב יועמדו מדדי המניות המובילים? כדי לענות על השאלה יש לבחון את מצב הכלכלה האמריקאית ואת התמחור של מדדי המניות.

 

התוכנית עלולה להשפיע לכאן ולכאן

מצד אחד, הנתונים המתפרסמים מראים כי האבטלה נמצאת במגמת ירידה, והמשק קרוב מאוד לתעסוקה מלאה, השכר השעתי בארה"ב מתחיל לעלות, והאינפלציה נמצאת אף היא במגמת עלייה, וקרובה ליעדי הבנק המרכזי. נתונים אלה תומכים בהמשך עלייה של מדדי המניות.

מצד שני, אם נבדוק את השכר המותאם לאינפלציה, נראה כי לא חל בו שיפור, ואם נבדוק את קצב הגידול בצמיחה לנפש, נראה כי הוא מאט, ונמצא ברמה נמוכה יותר מהרמה שאליה הגיע בתקופות השיא הקודמות של שוק המניות.

קשה לקבוע אם התוכנית הכלכלית של טראמפ, שעד כה לא קיבלנו לגביה די אינפורמציה, ושאינה מופיעה במסגרת התוכניות שבהן מתכנן הקונגרס האמריקאי לדון במאתיים הימים הראשונים לכהונה, תשפיע בצורה חיובית על הצמיחה. מצד אחד הרחבה פיסקאלית תשפיע בכיוון החיובי, מאידך גיסא, נסיגה מהסכמי הסחר הקיימים, והטלות מכסים על מוצרים שמגיעים מסין וממקסיקו, עלולות להשפיע בכיוון השלילי.

שוק ההון יקבל בברכה את הקלות המס והסרת הרגולציה, אך לאחר עליות של כ-6%-7% בממדי המניות, עושה רושם שהוא כבר מגלם את רוב החדשות הטובות. נראה כי המומנטום של הראלי נעצר, ובמהלך החודשיים האחרונים מדד S&P 500 נע יותר הצדה מאשר למעלה (ראו גרף).

ראלי המניות הנוכחי (שנמשך כבר 7 שנים ו-10 חודשים) מהווה את התקופה השלישית באורכה לשוק שורי|. הראלי הארוך ביותר היה במהלך שנות ה-90 של המאה הקודמת, והראלי השני באורכו היה בשנות ה-20 שלה. לא למותר לציין, כי הם הסתיימו בירידות של 50% ושל 86% בהתאמה.

התמחור הנוכחי של מדד S&P 500 אינו זול כלל ועיקר, ומכפיל הרווח שלו נסחר הרבה מעל לממוצע ההיסטורי. גם מכפיל הרווח של מדד קייס שילר (הלוקח בחשבון את הרווח הממוצע בעשר השנים האחרונות ומחלק אותו במחיר), נמצא בשיא, ורק בשנת אלפיים ראינו אותו ברמות יותר גבוהות.

העדפת מניות ספציפיות על מדדים

נוסיף לכך את העובדה כי הבנק המרכזי החל כבר במהלך של הרחבה מוניטרית, וכי כיום השוק מעריך כי עד סוף שנת 2019 הריבית תעלה מספר פעמים, ותגיע לאזור של 2%. ריבית גבוהה צפויה להקרין בצורה שלילית על תמחור המניות, שכן היא מגדילה את עלויות המימון של החברות, והופכת את האלטרנטיבות (פיקדונות בנקים, איגרות חוב) לאטרקטיביות יותר.

במציאות שבה מדדי המניות מתומחרים בנדיבות, במהלך אחד מהשווקים השוריים הארוכים ביותר בהיסטוריה, אין להקל ראש בתוכניות (או בהעדרן) של מי שעומד בראש המעצמה הכלכלית החזקה בעולם.

אי היכולת ליישם את תוכניותיו, או הצגת גרסאות מתונות יותר, עלולה לגרום לשוק לרדת חזרה לרמתו מלפני הבחירות ואולי אף נמוך מכך. יש לזכור כי הנתונים הכלכליים המתפרסמים בארה"ב הם חיוביים, והאתגר שעומד כרגע אל מול פני המשקיעים הוא בחירה סלקטיבית של מניות ספציפיות, והעדפת ההשקעה בהן על פני המדדים.

■ הכותבים הם מנהלת מחלקת המחקר במנורה מבטחים פיננסים ומנהל השקעות בכיר בקרנות בית ההשקעות. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלה שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

מדד 500
 מדד 500