רוזן וקאול במהלך שעשוי לטלטל את שוק הסלולר

מקדמים ניסוי בשיתוף אריקסון וחברת החשמל שיציע לחברות הסלולר כיסוי באזורים אורבניים צפופים ■ משרד התקשורת תומך נלהב ביוזמה, וגם במשרד להגנת הסביבה מגלים עניין

דני רוזן / צילום: רוני שיצר
דני רוזן / צילום: רוני שיצר

דני רוזן, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, ויצחק קאול, לשעבר מנכ"ל בזק, יוזמים ניסוי מעניין וחשוב ביחד עם חברת החשמל וחברת אריקסון, החברות הסלולריות, ובתמיכה של משרד התקשורת והמשרד להגנת הסביבה.

במסגרת הניסוי, יוצבו אתרים זעירים סלולריים על עמודי חשמל, כדי לאפשר לחברות הסלולריות לספק באמצעותן כיסוי במוקדים בהם יש ריכוז גבוה של משתמשים. היוזמה מוגדרת כניסוי במסגרתו יקצה משרד התקשורת תדרים בתחום ה-2,600 מגה הרץ. החברות הסלולריות יקבלו נגישות לאתרים הזעירים ויוכלו לבחון את האפקטיביות של השימוש בהם באותם מקומות. המטרה היא לבחון כיצד עובד המיזם והאם הוא כדאי כלכלית. החברות הסלולריות חוסכות את ההתקנה ואת הפריסה והן משלמות עבור שכירת השירותים בלבד.

במשרד התקשורת מעוניינים לקדם את הניסוי והם רואים בו הזדמנות ממשית לקידום השוק הסלולרי, בעיקר לאור האתגרים העצומים שעומדים בפני החברות לקראת דור 4.5 והדור החמישי שיחייבו השקעות כבדות מאד בהרחבת הפריסה והכיסוי והן יזדקקו לאתרים זעירים שבלעדיהם יהיה כמעט בלתי אפשרי לספק את הדרישה לאינטרנט סלולרי.

עבור המשרד להגנת הסביבה הניסוי חשוב מכיוון שהוא מבין היטב שהיקף השימוש בדאטה, מוכפל כל שנה, מה שאומר שגם היקפי הקרינה הולכים וגדלים, ולכן חייבים להקטין את הקרינה דרך מעבר לאתרים זעירים נמוכי הספק.

תדרי ה-2,600 מגה הרץ פנויים לשימוש ומשרד התקשורת לא הקצה אותם במסגרת מכרז תדרי הדור הרביעי. התדרים הללו מתאימים בעיקר לאזורים אורבניים וממתינים להקצאה אלא שמדובר בתדרים שהשימוש בהם פחות אפקטיבי מאשר בתדרים הנמוכים. במלים פשוטות, כדי לכסות את אותו שטח, נדרשים הרבה פחות אנטנות כאשר משתמשים בטווחים הנמוכים מאשר בתדרים הגבוהים. בנוסף, השימוש של החברות הסלולריות בתדרי ה - 2,600 הוא מורכב יותר בגלל אגרות התדרים הגבוהות.
הרעיון לפיכך הוא שלחברות הסלולריות יהיה כדאי יותר לקנות שירותי כיסוי באזורים צפופים מאד מגוף שלישי במקום לעסוק בהקמתם בעצמם.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "המשרד פועל בכמה ערוצים במקביל לקדם השקעה ושידרוג של רשתות התקשורת בישראל. במטרה להכין את השוק הישראלי למהפכת הדור החמישי לקראת שנת 2020".