שגרירת צרפת: הקהילה הבינ"ל תוהה אם אפשר לסמוך על ישראל

על רקע הביקורת החריפה באיחוד האירופי נגד חוק ההסדרה, שגרירת צרפת בישראל אמרה בגל"צ כי "קביעת העובדות בשטח הופכת את הפתרון ליותר קשה"

האיחוד האירופי נגד חוק ההסדרה: אלן לה-גאל, שגרירת צרפת בישראל, שוחחה הבוקר (ד') עם אסף ליברמן בגלי צה"ל. לדבריה, אישור חוק ההסדרה מקשה על הקהילה הבינלאומית לסמוך על ישראל. "העובדה שישראל קובעת עובדות בשטח הופכת את הפתרון ליותר קשה", אמרה לה-גאל. "זה מטריד את הקהילה הבינלאומית, ואנחנו תוהים האם אפשר לסמוך עליכם".

פלסטינים לא נשאלו על חוק ההסדרה", הוסיפה השגרירה בנימה ביקורתית. "אין כעת משא-ומתן פעיל בין הצדדים, וזה מדאיג את הקהילה הבינלאומית".

שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, פרסמה אמש (ג') הודעת גינוי חריפה במיוחד לחוק ההסדרה: "החוק חוצה גבול חדש ומסוכן בכך שהוא מאפשר תפיסה של קרקע פלסטינית בשטחים הכבושים".

בהודעת האיחוד האירופי נאמר כי החוק החדש ייאפשר להסדיר בחוק התנחלויות ומאחזים, "שנחשבו בלתי חוקיים אפילו תחת החוק הישראלי. הוא יסתור התחייבויות קודמות של ממשלות ישראל וייחשב בלתי חוקי תחת החוק הבינלאומי".

שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, הגיב על החוק. הוא אמר כי כי מדובר ב"חציית קו אדום עבה מאוד". מלדנוב הוסיף כי "לחוק יהיו השלכות דרמטיות עבור ישראל ועבור הטבע הדמוקרטי שלה".

נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, נפגש אתמול בפריז עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ואמר כי הגדלת ההתנחלויות בשטחים הפלסטיניים סוללת את הדרך לסיפוח. אבו מאזן אמר כי "על הקהילה הבינלאומית שלא לאפשר ביסוס של משטר אפרטהייד בגדה המערבית".

אמש פורסם בחדשות ערוץ 2 כי היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שמתנגד לחוק, מתכוון להתייצב בבג"ץ ולטעון נגדו, כאשר מנגד הממשלה תנסה להגן על החוק באמצעות עורך דין פרטי.

בלשכת ראש הממשלה פרסמו מסרי הסברה לשגרירים הישראלים בעולם, בהם נכתב כי חוק ההסדרה נועד להתמודד עם הבעיה של בתים ישראלים ביהודה ושומרון, שנבנו שלא בכוונה על אדמה שהיא לא אדמת מדינה. רוב הבנייה המדוברת התרחשה לפני כמה עשורים, והחוק קובע כי הזכויות לשימוש באחזקת הקרקע תועבר לרשויות עד שיגיעו להסדר מדיני, והבעלים של האדמה יקבלו פיצוי כספי הוגן או אדמות אלטרנטיביות בסמיכות. "חשוב להדגיש כי החוק נוגע למספר מוגבל של מקרים קיימים, והוא בשום אופן לא רישיון להפקעת אדמות", נכתב במסמך.