צומחת בקבלנות: יתרונות וחסרונות בהשקעה במניית אשטרום

אשטרום, מחברות הבנייה והתשתיות הוותיקות והמובילות בארץ, נוכחת כמעט לכל אורך שרשרת הערך הענפית, עם פרויקטים משמעותיים גם בחו"ל ■ עדיין, התלות העיקרית של החברה היא בשוק המקומי

אינטגרציה, סינרגיה, שיתוף ידע, יתרונות לגודל וניסיון נצבר - מהווים בסיס איתן להצלחתה של חברה הפועלת במספר מגזרי פעילות בענפי הבינוי והתשתיות בישראל לאורך עשרות שנים.

קבוצת אשטרום   הנסחרת בבורסה המקומית היא אחת מהחברות הוותיקות והמובילות, מבחינת היקפי הפעילות והנוכחות שלה בפרויקטים מורכבים במשק המקומי ובחו"ל, ומצויה לאורך חוליות רבות בשרשרת הערך הענפית.

אשטרום מעורבת בביצוע פרויקטים רחבי היקף בתחום הבנייה הפרטית והציבורית, מגה פרויקטים בתחומי התשתיות, כולל פרויקטי זכיינות לסוגיהם בארץ ובעולם. כמו כן, היא מעורבת בפעילות ייצור של חומרי גלם ואלמנטים מתועשים לכל תעשיות הבנייה, מפתחת ויוזמת מקרקעין, מנהלת נכסי נדל"ן מניב ויוזמת הקמת בנייני מגורים ברחבי הארץ.

בתחום קבלנות הביצוע, מעורבת הקבוצה בפרויקטים המובילים בישראל בשנים האחרונות, בהם: נמל מפרץ חיפה, כביש 531 ומספר מגדלי משרדים בתל אביב. צבר החברה בתחום זה מסתכם במעל ל-5.3 מיליארד שקל, כאשר הסביבה העסקית חיובית והיקפי הבנייה בתחום התשתיות והמגורים בישראל מעניקים רוח גבית חזקה.

הידע התפעולי-הנדסי בתחום הקבלנות לצד הגישה האיכותית למקורות מימון, הובילו לכניסתה של הקבוצה למספר פרויקטים בתחום הזכיינות - המהותי ביותר מביניהם הוא הרכבת הקלה בירושלים ("סיטיפס") - מגזר המהווה זרוע תזרימית יציבה יחסית לאורך זמן. הפעילות בישראל כוללת גם החזקות בחברות הציבוריות העוסקות בתחום הנדל"ן המניב (אשטרום נכסים, שלה גם פעילות בגרמניה) ובתחום הייזום למגורים (אשדר), שמציגות עלייה עקבית בהיקפי הפעילות בשנים האחרונות.

כחלק ממנועי הצמיחה, מתעתדת אשטרום לקבע את מעמדה כגורם קבלנות-ביצוע מוביל במספר מדינות באפריקה. לאחרונה התקשרה החברה עם ממשלת זמביה להקמת יחידות דיור ומבני ציבור בהיקפים של כ-200 מיליון דולר, התקשרות שעשויה להאיץ פרויקטים נוספים במדינה זו ולהקטין את התלות במדינות פעילות נוכחיות של הקבוצה, כגון ניגריה. נכסים משמעותיים נוספים מחוץ לישראל הם הקרקעות בפלורידה, לגביהן קיימת אסטרטגיית מימוש, ונכס מניב בבירת סרביה, בלגרד, שהשלמתו צפויה במהלך 2017.

קשרי גומלין בתוך הקבוצה

כחלק מהעצמת מעמדה העסקי של החברה, ועל מנת למקסם את הערך לטובת הקבוצה ובעלי מניותיה, מקיימים מגזרי הפעילות של אשטרום קשרי גומלין עסקיים. מגזר התעשייה מקנה לחברה שליטה על אספקת חומרי גלם איכותיים לפרויקטים בביצוע הקבוצה, ומייתר את התלות באספקה ובמחיר מצד צדדים שלישיים. מגזר הקבלנות בשוק המקומי משמש כקבלן ביצוע במגזר היזמי, לצד מעורבותו כמובן בבנייה עבור חברות יזמיות אחרות בישראל. קבלנות הביצוע אף מהווה את הבסיס לזכייתה של הקבוצה במכרזי תשתיות ובנייה, בהם היא משמשת גם כזכיין-יזם בפרויקטים שבהם המדינה מעבירה את הסיכון לגורמים יזמיים לטובת פיתוח תשתיות תחבורה, מוסדות ציבור וכד'. זאת ועוד, גם פעילות הקבלנות בחו"ל נהנית מעקומת הלימוד של הקבוצה בנושא של בקרות ומערכי תפעול, התנעת עובדים וניודם בין אתרי פעילות, ומהיכולת לזכות במכרזים מורכבים תפעולית, הנדסית ומימונית.

התוצאות הכספיות של הקבוצה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2016 מצביעים על המשך צמיחה כוללת בהיקפי הפעילות, שיפור מרווחי הפעילות והרווח האבסולוטי ועלייה בתשואה לבעלי המניות. אלו נובעים גם מחיסכון בעלויות המימון של הקבוצה, לאור שחלוף מקורות החוב הפיננסי. צבר ההזמנות טיפס לכמעט 7 מיליארד שקל, נתון הגוזר נראות גבוהה להמשך צמיחה של החברה בטווח הקצר בתחומי הפעילות השונים. החברה עתידה ליהנות מהעלייה הצפויה במרווחי הפעילות בתחום הקבלנות בישראל, לאור ירידה במספר השחקנים, מעלייה צפויה בהיקפי בניית יחידות דיור (מחיר למשתכן) ומהמשך הוצאות פרויקטים על ידי המדינה לטובת השוק הפרטי.

בין גורמי הסיכון ניתן לציין את התלות הגבוהה (עדיין) בשוק המקומי, ואת מרווחי הפעילות המצומצמים בחלק מהפעילויות בהתאם למאפיינים הענפיים. יכולתה של אשטרום להציף את היתרונות הייחודיים לה במשק, שעשוי להאט בקצבי הצמיחה שלו, תהווה אתגר לאחת החברות הבולטות בישראל בתחום הבנייה והתשתיות.

הכותבים הם כלכלן ראשי ומנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה באקסלנס נשואה ומנהל יחידת המניות במחלקת המחקר בקבוצה. הנתונים מבוססים על דיווחים פומביים של החברה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה