דיל פוליטי? ניסנקורן בעד גיוס תומכים לסיעת "כולנו"

הוועדים הגדולים מחתימים אלפי עובדים על טפסים רשמיים להקמת סיעה חדשה של שר האוצר בהסתדרות - תוך קריצת עין של יו"ר הארגון אבי ניסנקורן

ניסנקורן וכחלון / צילום: דניאל בר און
ניסנקורן וכחלון / צילום: דניאל בר און

בשורה של מקומות עבודה גדולים, שנחשבים דווקא למעוזים של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, נעשים בימים האחרונים מאמצים גדולים להחתים 5,000 עובדים על טפסים רשמיים להקמת סיעה חדשה בהסתדרות - סיעת "כולנו" של שר האוצר, משה כחלון.

על פי גורמים מקרב העובדים וההסתדרות ששוחחו עם "גלובס", ההחתמה על הטפסים נעשתה תוך קריצה ואפילו עידוד לכאורה מצד אנשיו של ניסנקורן. איך קורה שיו"ר ההסתדרות, שעשה מאמצים כבירים לחתום על הסכמים קואליציוניים שיימנעו בחירות ויבלמו את האפשרות שח"כ שלי יחימוביץ' תחבור לסיעה קיימת כדי להתמודד מולו, מעניק תמיכה או לכל הפחות עוצם עין מההתגייסות של העובדים למען סיעה אחרת? תכף נגיע לזה.

על פי בדיקת "גלובס", החתמת העובדים לטובת הסיעה של כחלון נעשית, בין היתר, בדואר ישראל ובשירותי בריאות כללית, קופת החולים שמעסיקה כ-30 אלף עובדים. אנשיו של כחלון נתקלו בקושי להשיג את החתימות הדרושות עד המועד שקבעה ועדת הבחירות, משום שתקנון הבחירות החדש מחייב לא רק החתמה ידנית של 5,000 עובדים - אלא גם אישור מעו"ד עבור כל אחד מהגורמים שאוספים את ההחתמות.

במה פוליטית נוספת לכחלון

על פי גורמים בהסתדרות, הקשחת התנאים המחייבים לצורך הקמת סיעה חדשה נועדה לבלום את האפשרות הזו בפני יחימוביץ', תוך ניסיון לחתום על הסכמים קואליציוניים עם יתר הסיעות הקיימות, כך שגם האפשרות לחבור לסיעה קיימת תיסגר בפניה. בהתחלה הכוונה הייתה לאפשר לכחלון "להשתמש" בסיעת "תמורה" בראשות איציק ג'רופי, אולם כשהאחרון הבין מה מתבשל הוא זעם ואיים בצעדים משפטיים. כדי להקל על כחלון, כך על פי אותם גורמים, כמה מהוועדים הגדולים קיבלו מסר לפיו העזרה לסיעת "כולנו" כמוה כעזרה לסיעת "עוגן", של ניסנקורן.

אז מה יוצא להם מזה? עבור יו"ר כולנו ושר האוצר כחלון הקמת סיעה בהסתדרות מאפשרת לו פלטפורמה פוליטית נוספת לצורך האחיזה שלו בשטח - ודאי לקראת בחירות כלליות לכנסת. סיעה בהסתדרות זוכה לתקצוב קבוע ואם היא שותפה בקואליציה של יו"ר ההסתדרות, היא יכולה לקבל ייצוג בהנהגת הארגון ואף בתפקידים בשכר. ובעברית: ג'ובים.

אם היו מצליחים למנוע את הבחירות מראש, בהתאם למהלך שמייחסים לניסנקורן ולמקורביו של היו"ר לשעבר עופר עיני, אופן הייצוג בראשות הארגון וכך גם גובה התקצוב, היה נקבע על פי יחסי הכוחות או יחסי החברות. ניסנקורן כבר הרחיב לאחרונה את מספר הנציגים בהנהגת הארגון (שזוכים לשכר לפי ישיבה). על פי הערכות, הוא הבטיח כי בכוונתו לאפשר לראשונה מינוי סגנים לראשי מרחבים. מדובר בתפקיד עם שכר של כ-25 אלף שקל ברוטו בחודש ויש כ-30 מרחבים כאלה בכל הארץ.

עבור ניסנקורן, או ליתר דיוק עבור ההסתדרות כולה, דיל כזה עם שר אוצר בממשלת ישראל הוא לא רע בכלל. ככל שהאחרון מרגיש שהוא חייב יותר ליו"ר ההסתדרות, כך (לפחות תיאורטית) הוא עשוי להיות גמיש ונדיב בשורה של זירות מול הארגון, בין היתר בהסכמי השכר וברפורמות שעל הפרק.

לכאורה, מאז ומתמיד היו בהסתדרות סיעות פוליטיות שגם שיתפו פעולה עם סיעתו של יו"ר הארגון. אלא שזו הפעם הראשונה שבה שר אוצר מכהן מקים סיעה חדשה בהסתדרות רגע לפני בחירות לארגון, ועוד זוכה על פי כל הסימנים לקריצה מיו"ר ההסתדרות ואנשיו. גורמים בהסתדרות ובמערכת הפוליטית סבורים כי מדובר בפוטנציאל גדול לטובות הנאה הדדיות, וספק רב אם הדבר עומד בקנה אחד עם התנהלות ציבורית ראויה מצד הנוגעים בדבר.

גם פקידים בכירים בירושלים שמכירים מקרוב את השניים, מתארים "ברית חזקה" שבאה לידי ביטוי היטב במגעים השוטפים שמתנהלים בין ההסתרות למשרד האוצר בעניינים השונים שעל סדר היום. על פי אחד הגורמים, שני הצדדים מבינים מראש כי אין כוונה ללכת לעימות, וברור לכל שהדברים ייסגרו בשלום. בין השניים, כך נטען, כחלון נתפס כדומיננטי יותר, שיודע לומר את המילה האחרונה.

בסיעת "עוגן" של ניסנקורן הבהירו לנו היום כי "אין שום מעורבות של ניסנקורן בענייני סיעות אחרות או סיעות בהקמה". במפלגתו של כחלון לא מסרו תגובה לידיעה.

קרב בטוויטר

בינתיים, בסביבתו של ניסנקורן מביעים לפחות כלפי חוץ שביעות רצון מהעובדה שאין עוד ועד אחד אפילו שהצהיר באופן פומבי כי הוא תומך ביחימוביץ'. הציפייה הזו, צריך לומר, מעט מוגזמת: ועדי העובדים של ההסתדרות נחשבים לאורגן של ההסתדרות, וספק אם יהיו ועדים שיביעו תמיכה מופגנת, אף שיש סיכוי לא נמוך שניסנקורן ינצח בבחירות. יחימוביץ' מצידה טוענת כי ועדים רבים פונים אליה ומביעים באוזניה את תמיכתם וכך גם רבים מהעובדים. אמש עקצה יחימוביץ' את ניסנקורן, לאחר שהתברר כי אנשי ההסתדרות שיגרו מסרונים לבעלי תפקידים בארגון כדי להיכנס במיוחד לטוויטר ולהצביע בסקר אינטרנטי שערך בעניין הבחירות כתב YNET. בתוך זמן קצר, עשרות בעלי תפקידים פתחו חשבונות בטוויטר ונכנסו להצביע.

על פי תקנון ההסתדרות, עובדי הארגון כלל אינם רשאים לעסוק בענייני הבחירות ולכן הצעד הזה משדר פאניקה מצידו של ניסנקורן. יחימוביץ' כתבה בטוויטר על ההתגייסות הזו: "רק תזכור ניסנקורן שזה לא במקום הבחירות שאתה פוחד מהן".