נעילה חיובית ומחזור עצום בבורסה ברקע רפורמת המדדים

מחזור עצום של כ-6 מיליארד שקל בשלב הנעילה ■ עליות קלות בוול סטריט ובאירופה ■ צפו בכל הפרטים החשובים בעדכוני המדדים בבורסה

בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי
בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (ה') במגמה מעורבת תוך נטייה לעליות, ברקע רפורמת המדדים הגדולה. כעת נסחרות בורסות אירופה בעליות שערים, בעוד בוול סטריט הבורסות פתחו בעליות קלות. מחזור המסחר הסתכם היום ב-7.9 מיליארד שקל, כשמתוכם כ-6 מיליארד שקל בשלב הנעילה. לדברי הבורסה, המחזור של היום הוא שיא של 6.5 שנים מאז מאי 2010. 

 

אמש נורה מטח רקטות לאילת, מטח שיורט על ידי מערכת כיפת ברזל. צה"ל תקף בתגובה עמדות חמאס ברצועת עזה והחמאס מדווח על הרוגים. קשה להעריך אם אנחנו לקראת סבב לחימה נוסף ברצועת עזה אך בכל מקרה נראה שההסלמה בפעולות החמאס כמו גם בפעולות צה"ל יובילו, בשלב כלשהו להתנגשות בין צה"ל לחמאס.

הסיפור הגדול של היום הוא הפרסום ב"גלובס" לפיו עידן עופר שם את בזן  על המדף כדי למלא את קופת המזומנים של החברה לישראל  שעלולה להתקשות לשרת את החוב נטו שלה שעומד על 4.5 מיליארד שקל (נכון לתום הרבעון השלישי של השנה). עופר אף הציע לאיש העסקים טדי שגיא לרכוש את השליטה בבזן. 

נושא מרכזי נוסף הוא הכניסה לתוקף של רפורמת המדדים הגדולה. מסיום המסחר משקלות המניות השונות במדדים יהיו: מדד ת"א-35, מניות פועלים , לאומי  ופריגו  - 9%. מניית מיילן  - 5% ושאר מניות המדד - 7%.

המשקלות במדד ת"א-125: מניית פריגו - 9%, מניות פועלים, לאומי וטבע  - 6%, שאר מניות המדד - 5%
מדד ת"א בנקים-5 - 35%.

חמישה דברים שחשוב לדעת על מדדי הבורסה החדשים
 חמישה דברים שחשוב לדעת על מדדי הבורסה החדשים

עיקר הפעילות בשלב הנעילה היו בקרנות המחקות ותעודות הסל שנכנסו למשחק כדי לעדכן את התיקים שלהם למדדים החדשים. בשל כך, שלב הנעילה החל מוקדם מהרגיל, בין 16:39 ל-16:40. 

שאר השחקנים הגדולים בשוק: קופות הגמל, פנסיה, קרנות הנאמנות (הלא מחקות) וחברות הביטוח כבר ביצעו בחודשים האחרונים את השינויים שלהם ונראה שהיום היו רק ספיחים בפעילות שלהם ולמעשה תהיה התאמה אחרונה שלהם לעדכון המדדים.

רועי לאופר, מנהל חדר מסחר במיטב דש ברוקראז': "רפורמת המדדים החדשה היא מבורכת, היא תכניס למשחק הרבה יותר חברות. בכל מקרה, מרבית הגופים המוסדיים הגדולים עברו בחודשים האחרונים לשיטות עבודה חדשות: פחות היצמדות ל-bench mark במדדי המניות ויותר ל-stock pucking, כך שכל גוף יצר לעצמו מדד ייחוס, זו תופעה מעניינת שהתרחשה בחודש האחרון - עיקר הפעילות צפויה היום אצל הקרנות המחקות ותעודות הסל שלקראת הנעילה יעשו את כל השינויים וזו מסה לא קטנה".

כאן המקום לציין כי בחודש האחרון נפדו מתעודות הסל, על פי ההערכות, כ-2 מיליארד שקל שלמעשה עברו מהיצמדות למדדים ל-bench marck החדש והפעילות הזו אמורה להגיע לשיאה היום.

 

פרוטרום  הודיעה היום כי חתמה על הסכם לרכישת חברת Unique Flavors הדרום אפריקאית בתמורה (לרבות נטילת חוב) של כ-6.7 מיליון דולר. הסכם הרכישה כולל מנגנון תמורה עתידית המבוסס על ביצועיה העסקיים העתידיים של יוניק. העסקה הושלמה במועד החתימה ומומנה באמצעות חוב בנקאי.

המצטרפות הבולטות למדדים החדשים
 המצטרפות הבולטות למדדים החדשים