ב-3 לפנות בוקר טלפן טראמפ ליועצו: דולר חזק זה טוב או רע?

האדם בצד האחר של הקו היה היועץ לביטחון לאומי, שהשיב כי הוא אינו בטוח מה טוב יותר, וכי מוטב לשאול כלכלן ■ "האפינגטון פוסט": לטראמפ יש נטיה כפייתית לראות את ביצועי דובריו בטלוויזיה; צופה באדיקות בסאטרדיי נייט לייב כדי לראות איך מחקים אותו

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

בשעה 3 לפנות בוקר, באחד מהימים הראשונים לנשיאותו של דונלד טראמפ, צלצל הטלפון בביתו של מייק פלין, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן. על הקו היה טראמפ, שביקש לדעת האם דולר חזק יהיה טוב לכלכלה הלאומית, או, אולי, דולר חלש יהיה טוב יותר.

לפלין יש ניסיון ארוך בלוחמה בטרור, אך לא במאקרו-כלכלה. הוא השיב לטראמפ כי אינו יודע מה להשיב מפני ששאלה כזו חורגת מתחום המומחיות שלו. כדאי אולי שתתייעץ עם כלכלן, הוא אמר לנשיא.

התיאור הזה מובא ב"האפינגטון פוסט" והוא מיוחס לשני מקורות המודעים למה שפלין סיפר על האירוע מאוחר יותר. פלין ודובר הבית הלבן לא הגיבו על בקשות לאשר את הדיווח.

ההתנהגות הנפיצה של טראמפ יצרה בממשל אווירה שנוחה להדלפות ממשרדי ממשל שונים ואפילו מתוך הבית הלבן, אומר "האפינגטון פוסט". בדרך כלל הדלפות נובעות מרצון של אנשי צוות לחבל זה בהישגי זה ולשפר את מעמדם במידרג המינהלי, או לתקוע מקלות בגלגלי מיזם ממשלי כלשהו שלדעתם אינו ראוי להתממש. אך ממשלו עול הימים של טראמפ יצר קבוצה שלישית של מדליפים: עובדי הבית הלבן או גופי ממשל אחרים שנחרדים באמת ובתמים מהתנהגותו של הנשיא.

"אני נמצא בעיר הזו כבר 26 שנה ומעודי לא ראיתי דבר כזה", אמר ל"האפינגטון פוסט" אליוט כהן, שהיה פקיד בכיר בסטייט דיפרטמנט וחבר במועצה לביטחון לאומי בתקופת ממשלו של ג'ורג' בוש (הבן). "אני באמת חושב שזה איננו נשיא עם בריאות נפשית איתנה".

אשר לעמדת טראמפ כלפי הדולר - הוא ויועציו טענו, כי דולר חזק פוגע בכלכלה האמריקאית. בראיון ל"וול סריט ג'רנל" ב-17 בינואר הוא אמר, שדולר חזק "הורג אותנו". לדבריו, "החברות שלנו אינן יכולות להתמודד עם חברות סיניות מפני שהמטבע שלנו חזק מדי".

מועמדו של טראמפ לשר האוצר, סטיוון מנוצ'ין, אמר בינואר, על פי בלומברג, כי בעוד שדולר חזק טוב בדרך כלל לכלכלה האמריקאית, מפני שהוא משקף את אמונת המשקיעים בעשיית עסקים בארה"ב, הרי בטווח הקצר יש לו השפעות שליליות על הכלכלה.

עוד מגלה "האפינגטון פוסט", כי לטראמפ יש נטיה כפייתית לראות את ביצועי דובריו בהופעות ברשתות הטלווזיה בכבלים וכי הוא הפך מעקב אחרי הופעות משודרות של העוזרים חלק משגרת יומו. הוא גם צופה באדיקות בסאטרדיי נייט לייב כדי לראות כיצד מחקים אותו. תגובותיו נעות מהעדר ביטוי של הנאה עד לרתיחה.