סיטרואן C3: שוברת סטיגמות ומעניקה אישיות ייחודית

מיני מבחן: עיצוב ייחודי, שמזכיר קצת את ה"מיני" של ב.מ.וו והרבה יותר את האחות הגדולה והנועזת "קקטוס" - אך עם פחות מוזרויות

חברת סיטרואן נמצאת כיום בחיפוש נמרץ אחרי זהות מותג ייחודית. הנישה של "אופי צרפתי עם עיצוב גרמני" כבר תפוסה זה כמה שנים על ידי החברה-האחות פיז'ו (ועל ידי מתחרים רבים אחרים). האופציה של "מיצוב פרימיום מתוחכם" מאוכלסת על ידי תת-המותג "DS" של סיטרואן ולהיות "יותר יפני מיפני" זה פשוט לא בא בחשבון. מה שנותר לסיטרואן זה להמציא את עצמה מחדש ולפנות ללקוחות שמחפשים משהו שונה. משהו ייחודי, צעיר ועם "אישיות" ומראה שניתן להתאמה אישית - אבל במחיר נגיש.

התוצאה היא הדור החדש של סיטרואן C3, שמבוסס על פלטפורמה A הקומפקטית של סיטרואן. על הבסיס הזה ניצב כעת עיצוב ייחודי, שמזכיר קצת את ה"מיני" של ב.מ.וו והרבה יותר את האחות הגדולה והנועזת "קקטוס" - אך עם פחות מוזרויות. הדמיון אינו מקרי. לדברי בכירי החברה שנכחו בהשקה, זוהי הנציגה השנייה, אחרי הקקטוס, של "סיטרואן החדשה".

כחלק מאסטרטגיית המוצר שדוגלת בהתאמה אישית, מציעה סיטרואן לא פחות מ-36 שילובים אפשריים של צבעי חוץ, חישוקים וגוני פנים שונים. "חופש ביטוי", בשפת סיטרואן. עדיין לא ידוע כמה מהאופציות האלה יהיו פתוחות גם בפני הלקוחות הישראליים.

תא הנוסעים ממשיך את השפה רבת ההבעה של עיצוב החוץ. משטח עמדת הפיקוד אופקי ודומיננטי ומחזק את תחושת המרכב. צורות מלבניות-מרוככות מאפיינות את פתחי המיזוג (שממוקמים מצוין), טבור גלגל ההגה והטבעות ההיקפיות סביב המתגים שעל ההגה ולוח המחוונים. ישנן גם "רצועות העור" בסגנון סיטרואן קקטוס על ידיות הדלתות. במרכז עמדת הפיקוד בולט מסך מגע 7 אינץ' עם קישוריות מלאה ואפשרות לשיקוף טלפונים חכמים, מצלמת חניה ועוד.

המושבים מרווחים למדי והישיבה מאחרי ההגה עמוקה ויוצרת תחושה כאילו מדובר ברכב גדול ממה שהוא באמת. מאחור, לעומת זאת, הספסל האחורי מספק אבל לא יותר. יש חלל פנימי סביר לגוף, לכתפיים ולברכיים תודות להארכת בסיס הגלגלים, אבל לנוסעים שגובהם מעל 180 ס"מ יחסר מקום לפדחת. קו החלונות מאחור נמוך וכך גם משקוף הדלת ויש ממש צורך להתכופף כדי להשתחל פנימה והחוצה.

רכבי ההדגמה צוידו במערכות בטיחות מתקדמות: התראת סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, התראת עייפות ובלימת חירום אוטונומית. אפשר להניח שכולם או חלקם יגיעו גם ארצה. היצע מנועי הבנזין מגיע מהארסנל המוכר של סיטרואן ונשלט על ידי מנועי 3 צילינדרים עם ובלי טורבו בהספק של 68, 82 ו-110 כ"ס. לצד תיבת ההילוכים הידנית קיימת אופציה בחלק מהגרסאות לתיבה אוטומטית מקובלת בת 6 מהירויות.

הנסיעה נוחה ונעימה באופן מפתיע לטובה. עדיין לא הנוחות "של פעם" אבל בהחלט שיפור ניכר בבידוד הנוסעים מרעשי דרך, מנוע ורוח. כיול מתלים נכון גם הוא אפשר לסיטרואן הקטנה לגהץ יפה מהמורות ברחבות ברצלונה וכבישי כפר מתפתלים.

בנהיגה נמרצת יותר מרגישים היטב את השלדה "עובדת" עם רכינה בפניות ותגובות מחודדות להעברת המשקל. זה לא מאוד הפריע לי לנהוג מהר - להפך, זה עזר לי להתחבר יותר ו"להרגיש" את המכונית, ועל כבישים פחות ממושלמים מתלים רכים הם ברכה. גם מערכת ההיגוי מפתיעה בדיוק ובמשוב שלה - ויחד עם מעצורים טובים ושלדה מתקשרת אפשר ליהנות מהפרי האסור של כביש מפותל.

בנהיגה בין עירונית תברכו על יחסי ההעברה הארוכים של תיבת ההילוכים - אשר מורידים את הסל"ד ומאפשרים שיוט חסכוני. תוספת הילוך שישי שחסרה לתיבה הידנית הייתה משפר את צריכת הדלק ומרגיעה את המנוע.

עם 36 שילובי צבעי מרכב ועוד ארבע רמות אבזור בתא הנוסעים - ומאחר שהתאמה אישית היא אחד מארבעת עמודי התווך של המוצר הזה - ליבואן ממתינה משימה לא קלה בבחירת הקומבינציות לשוק הישראלי. נוחות הנסיעה תתאים מאוד לפיסות הכביש המגורדות מאיילון ועד כביש הצפון, והחבילה הטכנולוגית תוסיף נקודות זכות.

בשורה התחתונה. אהבתי את שמחת החיים - במראה, באופי ובדינאמיות ואת הזהות המעורפלת של אנדרוגינוס שאינו ג'יפון ואינו פרייבט. סיטרואן בהחלט מביאה בשורה לסגמנט והיא מגיעה עם חיוך רחב וסלפי על רקע של קיר מכוסה גרפיטי.

*** הכותב היה אורח סיטרואן בספרד