גבעתיים, ת"א, המדינה ויזמים פרטיים מתקוטטים על גבעה

המאבק על גבעת קוזלובסקי בגבעתיים מתחמם: העירייה דורשת מתל-אביב להעביר לרשותה את הקרקע, ובמקביל מנהלת משא-ומתן עם המדינה ובעלים פרטיים לחילופי שטחים על מתחם בזק במקום

השטח על גבעת קוזלובסקי / צילום: איל יצהר
השטח על גבעת קוזלובסקי / צילום: איל יצהר

בזמן שהערים תל-אביב ובת-ים מגששות את דרכן לקראת איחוד מוניציפלי היסטורי, עיריית גבעתיים החלה לבחון דרכים להעביר לתחומה שטחים הנמצאים בבעלות עיריית תל-אביב.

ל"גלובס" נודע כי ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, הורה לאחרונה ליועצים המשפטיים של העירייה לפעול להעברת גבעת קוזלובסקי שבלב גבעתיים לתחומה המוניציפלי של העיר.

במכתב ששיגר קוניק לראש עיריית תל-אביב רון חולדאי, שכותרתו: "דרישה להעברת המקרקעין שבבעלות עיריית תל-אביב יפו המצויים בגבעת קוזלובסקי בתחום השיפוט של עיריית גבעתיים לגבעתיים", ציין קוניק כי למרות שהשטח נמצא בתחום השיפוט של גבעתיים, הוא רשום על שם עיריית תל-אביב.

"המקרקעין הועברו לבעלות עיריית תל-אביב לפני 70 שנה, למטרת שימוש במקרקעין כבריכות מים שכידוע אינו מבוצע", כתב קוניק. "כידוע לך, עיריית גבעתיים סובלת ממחסור חמור בשטחים לצרכי ציבור. חטיבת הקרקע בגבעת קוזלובסקי היא אחת מחטיבות הקרקע היחידות המצויות בעיר גבעתיים והיא מיועדת לפי הדין לתת מענה לצרכי הציבור. הנחיתי את היועצים המשפטיים של עיריית גבעתיים לפעול משפטית ליישם הקניית המקרקעין לעיריית גבעתיים".

השם גבעתיים קרוי על שם שתי גבעות שעליהן הוקמה העיר, שאחת מהן היא גבעת קוזלובסקי (והשנייה גבעת בורוכוב). גבעת קוזלובסקי היא עתודת קרקע נדירה בת 30 דונם היושבת בלב גבעתיים, באחת הנקודות הגבוהות בגוש דן. בראש הגבעה ישנה נקודת תצפית מרהיבה אל העיר תל-אביב ומצפה כוכבים, הוותיק בישראל. האזור שסובב את הגבעה מאופיין בבנייני מגורים ותיקים, ללא עתודות קרקע פנויות, ואזור זה סובל במיוחד ממחסור בשטחים ציבוריים שיכולים לספק מענה לצרכים ציבוריים שונים.

אף שהיא נמצאת בתחום העיר גבעתיים, חלק ניכר מהשטח נמצא בבעלות עיריית תל-אביב, המחזיקה במקום מאגר מים עירוני היסטורי שסיפק במשך שנים מים לערים תל-אביב, רמת-גן וגבעתיים, ולמטרה זו קיבלה תל-אביב את הקרקע לפני עשרות שנים.

חלומות על מגדל

אבל בעיריית תל-אביב לא ממהרים להיפרד מהשטח. במכתב תשובה שהעביר חולדאי לקוניק, ציין חולדאי: "אינני יודע מדוע בחרת לשלוח בעת הזו מכתב בסגנון זה, כאשר ידוע לך היטב שמאז ומעולם היינו פתוחים לשיח בכל דבר ועניין וגם בנושא זה. אני ואנשיי נשמח תמיד לשוחח ולדון בכל הצעה מעשית בנושא, אך באותה מידה אם תבחרו בהתדיינות משפטית - נדע להתמודד בהתאם".

מלבד שטח המריבה הנמצא בבעלות עיריית תל-אביב, מגרש בן 2.4 דונם הממוקם בתוך הגבעה, שנמצא בשטחה המוניציפלי של גבעתיים, הוא נקודה רגישה עוד יותר.

מדובר במגרש שמצוי בבעלות המדינה (רשות מקרקעי ישראל), וייעודו ציבורי. בעבר פעלה על השטח מרכזיית בזק, אך בשנת 2006 מכרה החברה את זכויות החכירה שלה במקום ליזמים פרטיים, תמורת 20 מיליון שקל. היזמים, חברת טראס השקעות שבבעלות משפחת שוסטר והיזם משה סאלם, זיהו את מיקומו הנדיר של המגרש וקיוו לשנות את ייעודו למגורים. לאחר רכישת הזכויות בקרקע, הגישו היזמים לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה גבעתיים תוכנית לשינוי ייעוד הקרקע למגורים והקמת בניין מגורים בן 70 דירות. בשנת 2008 דחתה הוועדה את התוכנית, בנימוק כי ברצונה לשמור את המתחם כשטח למבני ציבור, או לשמר את המתחם כולו כפארק ירוק.

בעקבות הדחייה פנו היזמים ישירות לוועדה המחוזית. לדבריהם, העיר גבעתיים משוועת ליחידות דיור נוספות. כמו כן, יש צורך לבצע שינוי במתחם המוזנח ולפנות את האנטנה המפורסמת במקום - שהיא מקור למחאה ציבורית נרחבת מצד תושבי השכונה הטוענים לסיכון בריאותי. לדאבונם, הוועדה המחוזית יישרה קו עם עיריית גבעתיים וסירבה לאשר את התוכנית.

למרות התנגדות ועדות התכנון, ליזמים עומדת עד היום הזכות לקבל היתר למימוש הבנייה על המגרש בהתאם לייעודו הציבורי, הכולל שימושים כמו מעונות סטודנטים, דיור מוגן, מרפאות וכו'. שימושים שעיריית גבעתיים אינה חפצה שיתממשו במקום, בשל המחסור במבני ציבור אחרים.

ולכן, לצד המאבקים מול עיריית תל-אביב, מעוניינת עיריית גבעתיים להעביר לבעלותה גם את המגרש של היזמים. זאת, במטרה לתכנן את כלל השטח. בימים אלה יוזמת העירייה הסכם משולש בינה לבין רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) וחוכרי הקרקע (טראס), הכולל חילופי קרקע.

לפי ההצעה הראשונית שהעבירה העירייה לבחינת רמ"י, יועבר המגרש בגבעת קוזלובסקי לבעלותה, וטראס תוכל לממש את זכויותיה על מגרש אחר, גם הוא בייעוד ציבורי ובבעלות רמ"י, הממוקם בדרום מזרח העיר, סמוך לצומת הרחובות אלוף שדה וכורזין. במגרש זה, בניגוד למגרש בגבעת קוזלובסקי, אין לעירייה התנגדות כי טראס תממש פרויקט דוגמת מעונות סטודנטים.

עם זאת, פרטי ההסכם והתנאים למימושו, לרבות קיום או אי קיום מכרז מצדה של רמ"י, וכמובן תשלום פער אם קיים בין שווי המגרשים, טרם גובשו. מדובר בעסקה מורכבת ומסובכת, הטעונה אישור משרד הפנים וחוות דעת משפטיות. גם המאבק בעיריית תל-אביב לא יהיה פשוט, וטראס לא תוותר לנצח על זכותה לבנות את השימושים המותרים במגרש.

לדברי קוניק, "כידוע, השטח של הגבעה נמצא, לצערנו הרב, בבעלות עיריית תל-אביב ויזם פרטי. אנו נלחמים על השבת השטח ומאמינים שהוא ישוחרר ויעבור לבעלות עיריית גבעתיים. אגב, הייעוד הציבורי שלו יבטיח, כל עוד אני פה, שלא נאפשר בנייה למגורים על הגבעה. אנו פועלים במרץ מול מינהל מקרקעי ישראל להעברת השטח לידינו בהסכם חילופי שטחים, ובלי קשר מנהלים מאבק משפטי עיקש על עצם חוקיותה של האנטנה, המתנהל בימים אלו בבית משפט השלום, בתמיכת תושבי האזור. אני מאוד מקווה שכבר השנה יושג פתרון לסוגיה כך שתושבי גבעתיים יוכלו לבלות בהקדם בשטח ירוק שראוי שיהיה שייך להם ולא לאף אחד אחר".

בעירייה אף ציינו כי נשקלת האפשרות להפקיע את הקרקע מהיזם תמורת פיצוי.

מעיריית תל-אביב נמסר, כי "עיריית תל-אביב-יפו אינה יכולה לוותר על רכוש ציבורי השייך לתושבי העיר. עם זאת, אנו בוודאי מוכנים לשאת ולתת מול עיריית גבעתיים אודות עתיד השטח, כפי שאף כתב ראש העירייה במכתבו".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "עיריית גבעתיים אכן הגישה בקשה כאמור. הנושא נבחן".