קונים באינטרנט מחו"ל? אלה המוצרים שהגנבים הכי אוהבים

הסטארט-אפ הישראלי ריסקפייד חושף נתונים לגבי הונאות און-ליין: 2.1% מרכישות הסמארטפונים ברשת - תרמית ■ זה מה שצריך לדעת

כרטיס אשראי / צלם: thinkstock
כרטיס אשראי / צלם: thinkstock

המסחר באינטרנט ממשיך לצמוח בקצב מהיר והוא מגלגל בכל שנה כ-1.7 טריליון דולר - בעסקאות שמבוצעות דרך המחשב או באמצעות הטלפון הנייד. הגידול הזה מואץ במיוחד כאשר מדובר ברכישות של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה. בארה"ב מעריכים כי רבע מכלל מוצרי האלקטרוניקה נמכרים דרך הרשת, זאת לעומת 8% בלבד מהרכישות הפרטיות בכלל השוק. בשנת 2018 צפוי שוק מוצרי האלקטרוניקה און-ליין לגלגל כיותר מ-100 מיליארד דולר - בארה"ב לבדה.

סכומי העתק האלה מעוררים את התיאבון בקרב נוכלים אשר מנסים לבצע הונאות דרך האינטרנט - ובמקביל תומכים בפעילות של חברות סייבר סקיוריטי. נציין כי חברות מסחר אלקטרוני מוציאות בכל שנה כ-10 מיליארד דולר על ניהול סיכונים. בנוסף להונאה מתמודדות החברות השונות עם דחייה של עסקאות טובות - הן אינן מאשרות עסקאות שנראות כהונאה למרות שמדובר בעסקאות כשרות. המהלך הזה פוגע בחברות - 68% מהצרכנים אשר זוהו בטעות כנוכלים מצמצמים את הרכישות שלהם באותה חנות ובמקרים מסוימים מפסיקים לקנות בה ולכן חשוב לזהות אם מדובר בעסקה כשרה או בתרמית.

אחת החברות שעוסקות בכך היא הסטארט-אפ הישראלי ריסקיפייד (Riskified) - שעוסקת במניעת הונאות אשראי ברכישות און-ליין. Riskified אשר הוקמה על ידי עידו גל ואסף פלדמן ב-2012, גייסה מאז הקמתה 31 מיליון דולר מהקרנות קומרה קפיטל, וג'נסיס. החברה מעסיקה 160 עובדים.

ריסקפייד מעניקה שירותים ללקוחות בתחום האלקטרוניקה בהם ZTE, SkullCandy, ABT ואחרים. החברה מפרסמת היום נתונים אודות ניסיונות ההונאה בשנים 2015 ו-2016 בארה"ב וחושפת כי המוצר החביב על הגנבים הוא מצלמות גו פרו. עסקה אחת מכל תשע (11.8%) לרכישת מצלמת גו פרו היא למעשה עסקה לא כשרה. בהמשך הרשימה ניתן למצוא את האייפדים של אפל (עסקה אחת מתוך 14 - 7.1% - היא ניסיון הונאה), קונסולות משחק של כל היצרנים וסמארטפונים (ממוצע של עסקה אחת מכל 45 בשני המוצרים - כ-2.1%), מכונות אספרסו (עסקה אחת מתוך 200 - 0.5%) ומכונות כביסה (עסקה אחת מתוך 2,000 - 0.05%). המוצר הכי פחות מבוקש בקרב גנבים הוא מדפסות.

"זיהוי שגוי"

אמילי גרינצווייג ממחלקת המחקר של ריסקיפייד התייחסה לנתונים ואמרה כי "תחום האלקטרוניקה נמצא בשיאו מבחינת רכישות און-ליין. צרכנים מסביב לעולם מעדיפים לקנות מצלמות, טלפונים ואפילו מכונות כביסה בלחיצת כפתור מבלי להגיע לנקודת המכירה וככל שיש יותר רכישות עולה החשש של הסוחרים מהונאות אפשריות. אנו רואים הרבה עסקאות שנראות במבט ראשון כעסקאות שאינן לגיטימיות, אך בירור קל מעלה כי הרבה פעמים מדובר בזיהוי שגוי של מקור הרכישה".

אחד הפרמטרים אשר אותו בודקת ריסקיפייד הוא המרחק בין הכתובת של בעל כרטיס האשראי לבין כתובת המשלוח - שאליה המוצר אמור להגיע. הנתונים של ריסקיפייד מצביעים על כך שכאשר המרחק בין שתי הכתובות גבוה יותר מ-100 קילומטר - גובר הסיכוי שמדובר בתרמית.

גרינצווייג מוסיפה כי "סוחרים רבים מכירים את הנתון הזה ובעקבותיו נמנעים מלשלוח מוצרים לכתובת שמרוחקת מכתובתו הרשומה של בעל הכרטיס". לדבריה, "צריך להיזהר עם זה, כיוון שיש קבוצה גדולה של צרכנים, בעיקר בינלאומיים שנפגעת מכך, ביניהם גם ישראלים". מדובר בלקוחות ישראלים לגיטימיים אשר מנסים לרכוש את המוצרים דרך חברת שילוח אמריקאית או דרך חבר ששוהה בחו"ל ומגיע לישראל. במקרה כזה מומלץ ללקוח ליצור קשר עם החברה ולהסביר לה את המצב, להשתמש בחשבון פייפאל או לציין שהכתובת למשלוח והכתובת של בעל הכרטיס היא אותה כתובת.

מהדו"ח עולה כי דווקא בסמוך ל"חגי קניות" (דוגמת סייבר מנדיי ובלאק פריידי) - נרשמת ירידה של כ-50% במספר ההונאות של רכישת מוצרי אלקטרוניקה ברשת. מדוע זה קורה? בתקופות הללו נוטות החברות להציע מבצעים והנחות, מה שמעודד יותר לקוחות ישרים לבצע רכישות ומקטין, באופן יחסי, את שיעור העסקאות שמבצעים גנבים.

המוצרים שהגנבים מעדיפים במיוחד
 המוצרים שהגנבים מעדיפים במיוחד