טאואר כבר שווה כ-2 מיליארד דולר, ה-20 בשווייה בבורסה בת"א

(עדכון) - המניה, שנכנסה לת"א 35, סיפקה תשואה תלת-ספרתית בשנתיים האחרונות, לאחר שיפור בתוצאות ובאיתנות הפיננסית ■ המנכ"ל אלוונגר, לאחר דוחות שנתיים חזקים: "נמשיך לצמוח מדי רבעון גם השנה"

ראסל אלוואנגר / צילום: איל יצהר
ראסל אלוואנגר / צילום: איל יצהר

סיפור ההתאוששות העצום של טאואר  -ג'אז, יצרנית ה שבבים ממגל העמק, נמשך. על רקע שיפור מרשים בתוצאות העסקיות ובאיתנות הפיננסית שלה, רשמה מניית טאואר, הנסחרת בת"א ובניו-יורק, עלייה של קרוב ל-100% בשנה האחרונה (ושל יותר מ-200% בשלוש שנים). שווי החברה כבר מגיע לכ-8 מיליארד שקל (יותר מ-2 מיליארד דולר).

כך, טאואר, שבעדכון המדדים בשבוע שעבר נכנסה למדד המוביל ת"א-35, היא כיום החברה בעלת שווי השוק ה-20 בגודלו בבורסה בת"א, לאחר שעקפה בדירוג חברות דוגמת מליסרון, גזית גלוב, שטראוס והבנק הבינלאומי הראשון.

צחוק הגורל הוא ששוויה של החברה לישראל, ששלטה בטאואר עד לפני מספר שנים, עומד כיום על כ-5.7 מיליארד שקל בלבד. בדיעבד מתברר שעידן עופר, בעל השליטה בחברה לישראל, טעה בגדול (טעות אחת מני כמה בשנים האחרונות) כשקיבל החלטה להיפטר ממניות טאואר לטובת התמקדות בהחזקות שהתבררו כמוצלחות הרבה פחות.

כאשר פוצלה החברה לישראל לשתיים לפני קצת יותר משנתיים, עברו החזקותיה בטאואר (24% מהמניות אז) לידי החברה האחות קנון. במהלך 2015 נפרדה קנון מהמניות בדרך של דיבידנד בעין לבעלי מניותיה וכיום אין לה כל החזקות בטאואר, שנותרה מאז ללא בעל שליטה והיא מוחזקת בידי הציבור בארה"ב ובישראל.

בעל השליטה בקנון, עידן עופר, קיבל במסגרת המהלך 8.35 מיליון מניות של טאואר, אולם בין מארס 2016 ליולי אותה שנה הוא דיווח על מכירת כמחציתן תמורת כ-54 מיליון דולר ולפי מחיר של כ-13 דולר למניה (לעומת 22 דולר היום). עקב כך ירד שיעור החזקותיו בטאואר ל-4.8% והוא אינו מחויב עוד בדיווח.

שנת שיא ב-2016

טאואר פרסמה היום את תוצאותיה לרבעון הרביעי ול-2016 כולה, שהוגדרה כשנת שיא. החברה, אותה מוביל המנכ"ל ראסל אלוונגר, דיווחה על מכירות שיא ברבעון הרביעי בהיקף 340 מיליון דולר, צמיחה של 34% בהשוואה לרבעון הרביעי של 2015 ועלייה של 4% לעומת הרבעון השלישי אשתקד. הנתון היה בהתאם לצפי האנליסטים.

הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-88 מיליון דולר, גידול של 36% לעומת הרבעון הרביעי של 2015 ועלייה של 8% לעומת הרבעון הקודם, ואילו הרווח התפעולי צמח ב-61.7% לעומת הרבעון המקביל ל-55 מיליון דולר. בשורה התחתונה דיווחה טאואר על רווח נקי GAAP שצמח ב-118% לעומת הרבעון המקביל ל-48 מיליון דולר ברבעון. הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP קפץ ב-104% והסתכם ב-53 מיליון דולר. הרווח למניה הגיע ל-59 סנט ברבעון הרביעי, 11 סנט מעל צפי האנליסטים.

בסיכום שנתי רשמה טאואר צמיחה של 30% בשורה העליונה ומכירותיה הסתכמו ב-1.25 מיליארד דולר. הרווח הגולמי גדל ב-48% ועמד על 303 מיליון דולר, ואילו השורה התפעולית הצביעה על צמיחה של 113% ברווח לרמה של 175 מיליון דולר. בשורה התחתונה דיווחה טאואר על רווח נקי (GAAP) שנתי של 204 מיליון דולר, או 2.33 דולר למניה, לעומת הפסד בסך 30 מיליון דולר, 40 סנט למניה, בשנת 2015. על בסיס Non-GAAP הציגה טאואר קפיצה של 257% ברווח הנקי ל-175 מיליון דולר, לעומת רווח של 49 מיליון דולר בשנת 2015.

במהלך 2016 ייצרה טאואר תזרים מזומנים חופשי (נקי) של 118 מיליון דולר, ובסוף דצמבר היו ברשותה מזומנים בשווי 389 מיליון דולר, כאשר לחברה חוב פיננסי בגובה 344 מיליון דולר. ההון העצמי של החברה טיפס בסוף דצמבר לשיא של 683 מיליון דולר, ושיקף עלייה של 77% בהשוואה לסוף 2015.

לגבי הרבעון הראשון של 2017, מעריכה הנהלת טאואר כי מכירותיה יסתכמו בכ-330 מיליון דולר (עם סטייה בטווח של 5% למעלה או למטה), בהתאם לצפי האנליסטים המסקרים את החברה. אם אכן החברה תעמוד בתחזיות, הרי שהכנסותיה ישקפו צמיחה של 20% לעומת הרבעון המקביל ב-2016.

"ביקושים עצומים לשבבים אנלוגיים"

מנכ"ל טאואר, ראסל אלוונגר, ציין היום כי "2016 הייתה השנה הטובה ביותר לטאואר-ג'אז בכל המובנים - העסקי, הפיננסי, התפעולי והטכנולוגי. "עם כניסתנו לשנת 2017, אנו מתמקדים בניצול כושר הייצור הקיים במפעלי החברה שנרכשו לא מכבר מהחברות פנסוניק ומקסים, על מנת לענות על הביקושים הגדלים למוצרי החברה. התחזיות הנוכחיות מלקוחותינו מלמדות כי צפויה לנו צמיחה נוספת במהלך שנת 2017, בעוד שכל רבעון צפוי להיות גבוה משמעותית מהרבעון המקביל אליו אשתקד".

בתשובה לשאלת "גלובס" לגבי התוכניות של החברה בשנת 2017, והאם הוא מציב יעד מכירות של 2 מיליארד דולר לשנים הקרובות, אמר אלוונגר כי "אנחנו ממשיכים לראות צמיחה גם לתוך 2017, ואני לא רואה סיבה שזה לא יימשך גם לתוך 2018. היו לנו פגישות רבות בצוות ההנהלה בשבועות האחרונים. עבדנו על החזון שלנו לחמש השנים הבאות, וייתכן שבסיום הרבעון הראשון נכריז על יעד מכירות חדש.

"ההזדמנויות קיימות כל הזמן, וכעת יש לנו הרבה מזומן, בניגוד לעבר שהיינו ללא מזומן בכלל ומוגבלים מאוד בהתנהלות מול הבנקים. כעת אנחנו מייצרים מזומן בכל רבעון, ולכן יש לנו יכולת לנצל הזדמנויות רבות ולהוציא לפועל רעיונות רבים. יש לנו דירקטוריון חזק שתומך בהנהלה וברעיונות שלה, ולכן אני ממשיך להיות מאוד אופטימי. החברה נמצאת במצב טוב מאוד, ויש הזדמנויות רבות לנצל, ואנחנו בוחנים אותן".

- מה לגבי תוכניות ההתרחבות שלכם באסיה? בסין?

"כרגע אנחנו מצליחים למכור ולתת שירות ללקוחות שלנו באסיה דרך הבסיס שלנו ביפן. בנוגע לסין אנחנו ממשיכים לבדוק את האפשרויות, אבל כרגע אנחנו לא יכולים לפרט מה קורה בדיוק. כמובן שאם נחתום על עסקה בסין באחד הרבעונים הקרובים אז נדווח על זה".

- האם הביקוש לשבבים אנלוגיים צפוי להימשך בשנים הקרובות?

"כן. בהחלט. עולם השבבים האנלוגיים ממשיך לצמוח בקצב מהיר, ונראה שהצמיחה רק הולכת ומתגברת. יש תעשיות שלמות, כמו עולם הרכב האוטונומי למשל, שתלויות בשבבים אנלוגיים. גם בעולם הדיגיטלי תמיד יהיה ביקוש רב לשבבים אנלוגיים, ואני ממש לא רואה את זה מפסיק לצמוח או מצטמצם בשנים הקרובות.

"העולם של 'האינטרנט של הדברים' לבדו יוצר ביקושים עצומים לשבבים אנלוגיים. ההתפתחויות בתחום האנרגיה היעילה והירוקה, אנרגיה סולארית, גם יוצרים המון הזדמנויות וביקושים. עולם החיישנים אף הוא מבוסס בעיקר על שבבים אנלוגיים".

לסיכום, אומר אלוונגר, "החברה נמצאת במקום אחר לגמרי היום. כעת אנחנו יכולים לנצל את ההזדמנויות הרבות בשווקים שבהם אנחנו פועלים, אנחנו לא מוגבלים יותר בגלל אמות-מידה והגבלות שונות בגלל התחייבויות לבנקים. התעשיות שלהן החברה מוכרת צומחות בקצב מהיר, ונוצרים תחומי עניין חדשים כמעט ללא הפסקה, כך שאני מאוד אופטימי לגבי העתיד".

טאואר הוקמה ב-1978 תחת השם נשיונל ישראל, וב-1993 נמכרה לחברה לישראל, והפכה לטאואר סמיקונדקטור. ב-2008, לאחר המיזוג עם ג'אז האמריקאית, שונה שמה לטאואר-ג'אז. נכון להיום מועסקים בה כ-4,500 עובדים ב-7 מפעלים, במגדל-העמק, בארצות-הברית וביפן. 

תוצאות טאואר
 תוצאות טאואר