הבנקאי והמפיק לשעבר מנוצ'ין - שר האוצר החדש בארה"ב

פחות פרוטקציוניסט מטראמפ; עשוי לשמש משקל נגד נטיית הנשיא לנהל מלחמות סחר ■ בשימועים בסנאט, תקפו אותו הדמוקרטים כ"מלך העיקולים" מפני שהבנק שבראשו עמד עיקל אלפי בתים של חייבים שלא יכלו לעמוד בתשלום המשכנתא

השבעת דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
השבעת דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

סטיב מנוצ'ין, לשעבר בנקאי, מפיק הוליוודי ומנכ"ל קרן גידור, הושבע אמש (ב') לשר האוצר של ארה"ב בטקס בבית הלבן, לאחר שמליאת הסנאט אישרה את מינויו ברוב של 53 מול 47. כל הסנטורים הדמוקרטים הצביעו נגד המינוי, למעט אחד.

מנוצ'ין היה מועמד שנוי במחלוקת. המחוקקים הדמוקרטים נאבקו לסכל את מינויו בכל דרך אפשרית. הם הפכו את הרקורד הבנקאי שלו כבסיס לקמפיין אכזרי והדביקו לו את הכינוי "מלך העיקולים". הוא היה היו"ר של בנק OneWest בעיצומו של משבר המשכנתאות, שבמהלכו הפקיע הבנק רבבות בתים מבעליהם שלא יכלו לעמוד בתשלום המשכנתאות שלהם.

על פי תחקיר של "ניו-ריפאבליק", התמחה הבנק הזה בהפקעות בתיהם של גימלאים ושחורים. בתביעה אזרחית שהתבררה נגדו, הואשם מנוחין שהפיק רווח של 3.2 מיליון דולר מתרמית הפונזי של ברנרד מיידוף.

הסנטורית הדמוקרטית מושחזת הלשון אליזבת וורן הגדירה את מנוצ'ין כ"פורסט גאמפ של המשבר הפיננסי". (גאמפ, גיבור הסרט המפורסם בעל אותו שם, נכח באירועים היסטוריים ולפעמים השפיע עליהם).

"למנוצ'ין היה חלק בכל ההתנהלויות הכי גרועות בוול סטריט", אמרה הסנטורית. "הוא בילה שני עשורים מחייו בגולדמן זאקס והוא מכר שם מוצרי משכנתאות מהסוג שפוצץ את הכלכלה. אחר-כך הוא הצליח להניח ידיו על מיליארדים מכספי חבילות החילוץ של הבנקים ובעקבות זאת הוא ניהל בנק ששמו יצא לשמצה בגלל התנהלותו האגרסיבית בהליכי הפקעות".

"מינויו של מנוצ'ין כשר האוצר צריך לחולל צמרמורת בגוו של כל אמריקאי שנפגע קשות בתקופת המשבר הפיננסי", הוסיפה וורן. "דונלד טראמפ הבטיח שהוא לא יתיר קיומה של ממשלה שתעבוד למען וול סטריט. הוא הבטיח שלא יאפשר דלת מסתובבת מוול סטריט לוושינגטון וחזרה. ואז, כשהגיע הזמן להחליט על המינוי הכלכלי החשוב ביותר שלו, הוא בוחר לו מישהו מוול סטריט".

כמו אביו, היה מנוצ'ין שותף בגולדמן זאקס ועבד שם 17 שנה, עד 2002. לאחר מכן, הוא עבד כמנהל תיקי השקעות בקרן הגידור של ג'ורג' סורוס. ב-2004, הקים מנוצ'ין, עם שניים מעמיתיו בגולדמן, קרן גידור בשם Dunes Capital Management, בסיועו של סורוס, שאותה הוא ניהל עד מינויו. הקרן הזו רכשה את חברת המשכנתאות הכושלת אינדי-מאק תמורת 1.55 מיליארד דולר.

הקריירה הפיננסית של מנוצ'ין היתה אמורה להכשיל את מינויו כשר בקבינט של טראמפ. במהלך הקמפיין שלו לנשיאות, לא הסתיר טראמפ את איבתו לאנשים כאלה. באוגוסט אשתקד הוא אמר, כי מנהלי קרנות גידור "יכולים לחמוק מהצדק גם אם יהרגו מישהו". כדבריו: "החבר'ה האלה מקרנות הגידור לא בנו את הארץ הזו. הבחורים האלה פשוט מזיזים ניירות ממקום למקום ויש להם מזל בחיים. הם מרוויחים הון תועפות ולא משלמים מיסים. זה מצחיק". אבל את מנוצ'ין טראמפ אוהב, כנראה.

במקביל לעסקי הבנקאות שלו, ניהל מנוצ'ין קריירה מקבילה בהוליווד ויש לו רקורד בעסקי שעשועים הוא היה יו"ר משותף של חברת הפקות קולנועיות, Relativity Media, והיה מפיק ראשי של Mad Max: Fury Road, "צלף אמריקאי", ו"לגו". הוא היה גם מפיק (כלומר השקיע) ב"אוואטאר" ובסדרת סרטי X MAN.

מנוצ'ין נחשב פחות פרוטקציוניסטי מטראמפ ומהאסטרטג הראשי שלו, סטיב בנון. ראיית העולם שלו גלובלית ויש לו יחס חיובי לסחר חופשי, על פי כתבות דיוקן שפורסמו עליו. מנהלי החברות הגדולות בארה"ב ועמיתיו לשעבר של מנוצ'ין במגזר הפיננסי מקווים שהוא ישמש כמשקל נגד לנטייתו המוצהרת של טראמפ להכריז מלחמות סחר ושהוא יפעל ליישום מדיניות של קיצוצי מיסים והשקעות בתשתיות.