המלצרית לשעבר שמנהלת חברה בשווי של 22 מיליארד דולר

רק 1.4% מהחברות הציבוריות בסין מנוהלות ע"י נשים - אבל ג'יין סאן לא נתנה לעובדה הזאת להפריע לה ■ סאן מובילה את חברת התיירות המקוונת המובילה בסין, מקפידה להעסיק נשים בהנהלה ודואגת גם למעונות יום לילדי העובדים

Ctrip / צילומים: בלומברג
Ctrip / צילומים: בלומברג

לפני כמה שנים הובילה ג'יין סאן שני עמיתים לעבודה לתוך חדר ישיבות בטוקיו כדי להקשיב להצעותיהם של שותפים עסקיים פוטנציאליים. בהתאם לנוהג המקובל, הרעיפו המארחים מבול של מחמאות על שני הגברים, שייצגו את אתר הנסיעות המקוון הגדול ביותר בסין. לעומת זאת, לא זכתה סאן - שאותה זיהו המארחים בטעות כמזכירתם של שני הגברים - לשום התייחסות.

"אני הייתי סמנכ"לית הכספים, אבל אף אחד לא לחץ את ידי", סיפרה סאן, "הם פשוט הפנו לי את הגב והתרחקו ממני".

הזלזול הזה היה עלבון צורב, לנוכח הישגיה של סאן, שהעפילה לעמדת מנהיגות ב-Ctrip.com International, סוכנות הנסיעות המקוונת השנייה בגודלה בעולם במונחי שווי שוק. כמנכ"לית הבולטת ביותר בחברת טכנולוגיה סינית ציבורית, היא עדיין זועמת על גילויי הסקסיזם שבהם נתקלה במקומות שונים - החל מעמק הסיליקון וכלה במשרדי Ctrip בשנחאי. בתגובה לתקריות אלה, היא פיתחה נחישות לבנות עסק עולמי - עם מדיניות העסקת עובדים שמתעדפת נשים.

Ctrip כמעט שאינה מוכרת מחוץ לשוק הבית שלה, וסאן מהמרת על כך שהיא תצליח להפוך את החברה משירות הזמנות גדול בסין, לפלטפורמה עולמית שמספקת באופן מרוכז את כל השירותים לנוסעים. זוהי הסיבה שסאן ארגנה את הרכישה הגדולה ביותר של החברה, ששילמה 1.7 מיליארד דולר עבור Skyscanner. סאן מתכננת לשלב את שירות השוואת המחירים הפועל מבריטניה עם אתר Ctrip, "כבר בחלקה הראשון של השנה הנוכחית".

הזמנות מקוונות מהוות 10% בלבד משוק הנסיעות הסיני, אך קרוב ל-80% מכל עסקאות הנסיעות האינטרנטיות מבוצעים ב-Ctrip, להערכת בלומברג אינטליג'נס. העובדה הזו מעניקה מיצוב דומיננטי לסאן, בדיוק כשסין עומדת להפוך למקור הגדול ביותר של נוסעים בינלאומיים, ולשלוח לחו"ל 200 מיליון בני אדם מדי שנה.

"התיירים הסינים מאוד עשירים. הטיול היקר ביותר שיש לנו במונחי מחיר לאדם הוא 200 אלף דולר", אמרה המנכ"לית בת ה-48, "לקח לנו 17 שניות למכור את כל המקומות".

אך הגודל מביא עמו גם אתגרים, כולל האשמות בהתנהלות מונופוליסטית. אשתקד הסכימה Ctrip להתמזג עם יריבתה, Qunar Cayman Islands, כדי לשים קץ למלחמת סובסידיות עזה. Ctrip, ש-10% ממנה נמצאים בידי יריבה אחרת, Priceline Group, צפויה לדווח על הפסדה הרבעוני הראשון מאז נרשמה למסחר בנאסד"ק ב-2003, והסיבה העיקרית לכך היא העלויות של עסקת Qunar.

תפקיד מפתח

למרות שסאן מכהנת כמנכ"לית רק מנובמבר, היא שיחקה תפקיד מפתח בניווט החברה - תחילה כסמנכ"לית כספים, ולאחר מכן כנשיאה משותפת. ב-2014 נכנסה Ctrip לשוק שיט התענוגות באמצעות רכישת אוניית נוסעים משלה. היא החלה להתמקד באזורים הכפריים בסין, שבהם הזמנת חבילת חופשה באמצעות האינטרנט נחשבת לרעיון חדש.

סאן אומרת כי אם יצליחו הימורים אלה, עשוי שווי השוק של Ctrip לגדול פי שלושה עד 2020, ולהשתוות לשווי השוק הנוכחי בסך יותר מ-75 מיליארד דולר של Priceline. סאן מעריכה כי עד 2021 יבוצעו בפלטפורמת Ctrip עסקאות בהיקף של כ-300 מיליארד דולר.

"ב-15 השנים האחרונות הוכיחה Ctrip שהיא באמת טובה ביצירת מוצרי נסיעה", אמר צ'י צאנג, אנליסט ב-HSBC.

שנותיה הראשונות של סאן לא בישרו על עתיד כמנכ"לית חברה. כבתם של זוג מהנדסים ובת דוד של פיזיקאים, נראה שהיא מיועדת לחיים של חוקרת שקדנית במעבדה. "לאחר שראיתי את בני הדוד שלי עובדים במעבדה, חשבתי: סין הולכת להיות מדינה אדירה, אבל כדי לשנות אותה צריך יותר ממדענים", אמרה סאן.

ב-1987 היא החלה ללמוד משפטים באוניברסיטת בייג'ינג, וקראה ספרים באנגלית כדי להרחיב את אופקיה. היצירה הקלאסית האמריקאית "חלף עם הרוח" היא הספר החביב עליה. הודות למיומנויות הלשוניות שרכשה, היא עבדה כמתרגמת עבור איש האקדמיה ג'וזף ליטל מאוניברסיטת פלורידה במהלך ביקורו בסין. זמן קצר לאחר שליטל שב הביתה, השתלטו סטודנטים ופעילי מחאה על כיכר טיאננמן בבייג'ינג, ודרשו שלטון דמוקרטי. ליטל סיפר כי במהלך הכאוס ששרר אז, פנתה אליו משפחתה של סאן.

"אביה התקשר אלי הביתה באחד הלילות ושאל אותי אם אוכל להיות ספונסר שלה כדי שהיא תגיע לביקור בארה"ב", סיפר המנטור לשעבר של סאן. ליטל סייע לסאן להצטרף לתוכנית לימודי קיץ, שבמסגרתה למדו סטודנטים זרים את החוק האמריקאי. סאן, אז בת 20, עלתה על מטוס לראשונה בחייה, ופתחה במסע שיוביל אותה לפלורידה.

במשרדה בקומה ה-12 בסקאי סוהו בשנחאי, יושבת סאן כשמאחוריה תלוי על הקיר צילום פנורמי של בתים כחולי גגות בקרבת החוף היווני, שמפתה את המתבונן להזמין חופשה בסנטוריני. מסע הבכורה של סאן היה פחות אקזוטי, אך בלתי נשכח באותה המידה. "נכנסנו לסופרמרקט ואני זוכרת בבירור שהיה רגע שכמעט פרצתי בבכי", סיפרה סאן. "ראיתי מעבר אחד שהיה מוקדש אך ורק למזון עבור חיות מחמד, וחשבתי: להמון אנשים במולדת שלי אין אוכל אפילו לעצמם".

חבילות זולות

היא עבדה כדי לממן את לימודיה בקולג', ומלצרה תמורת 3 דולר בשעה. ב-1992 היא סיימה את לימודיה בבית ספר לעסקים, ובסופו של דבר הצטרפה ל-KPMG. לאחר קריירה שכללה עבודה באפלייד מטריאלס, התמנתה סאן לסמנכ"לית כספים ב-Ctrip ב-2005, כשעבודתו של בעלה אילצה אותו לשוב לסין.

אם תצליח סאן להפוך את Ctrip לאחת מענקיות הטכנולוגיה של סין, אין סיכוי שמישהו יטעה שוב אי פעם ויחשוב שהיא המזכירה. מאגי וו, קולגה לשעבר ב-KPMG וכיום סמנכ"לית כספים בעליבאבא, מעניקה לידידתה הקרובה את הקרדיט על פריצת דרך עבור נשים מנהלות.

סאן מתארת את Priceline ו-Ctrip כ"שותפות טובות מאוד", שחולקות משאבים כגון מלאי מלונות, אך השתיים ממשיכות להיות מתחרות. שוק הנסיעות הסיני הופך לקשה יותר, מכיוון שענקית הקניות המקוונות עליבאבא משיקה שירות נסיעות משלה, בעוד ש-Meituan, הנתמכת בידי מפעילת WeChat, טנסנט הולדינגס, נכנסת גם היא לשוק חבילות התיירות הזולות.

"מה שיפה ב-Meituan, הוא התכיפות הגבוהה שבה אנשים מבקרים באפליקציה כדי לראות דילים יומיים", אמר צאנג, האנליסט מ-HSBC.

תשובתה של Ctrip היא להרחיב את פעילותה לאזורים הכפריים בסין. ב-2016 היא רכשה את Travelling Bestone, רשת של 5,000 סוכנויות בערים קטנות. כמו כן מתכננת Ctrip לשווק את המותג שלה במדינות אסיאתיות אחרות, כמו קוריאה הדרומית, ולהפוך את Skyscanner מאתר השוואת מחירים לפלטפורמת נסיעות במתכונת מלאה.

Skyscanner, שבודק אתרי אינטרנט אחרים כדי להציג למשתמשים את אופציות הנסיעה הזולות ביותר, יפעל באופן עצמאי, אך מנוע החיפוש שלו ישתלב בשירותי ההזמנה של Ctrip - בשלב הראשון ברכישת כרטיסי טיסה ונסיעה ברכבת, ובסופו של דבר גם בהזמנת חדרי מלון. סאן כבר מכינה את עובדיה לזירת פעילות גדולה יותר, ומכווינה את המנהלים בחרה לתרגם מצגות לאנגלית.

"שוק המפתח של Ctrip הוא אזור אסיה", אמרה מארי סאן, אנליסטית ב-Morningstar Investment Service.

במקביל מתבצע מאמץ לשמור על נשים בתוך כוח העבודה - מדיניות שתשחק תפקיד מפתח בהצלחה, לדברי סאן. מאו צה טונג אמר פעם ש"נשים מחזיקות במחציתה של כיפת הרקיע", אך ב-1.4% בלבד מהחברות הסיניות הציבוריות מכהנת אישה בתפקיד המנכ"ל או בתפקיד מקביל, על פי חישובי בלומברג.

ב-Ctrip לעומת זאת, מכהנות נשים כסמנכ"ליות אסטרטגיה, פיננסים קשרי משקיעים ותפעול. בקומת הקרקע, בקרבת משרדי החברה בשנחאי, פועל מעון יום לילדים. החברה גם מקימה משרדי-לוויין באזורים כפריים, כמענה לנשים ששבות לביתן בעיר מגוריהן כדי לטפל במשפחה.

"כאישה בתפקיד ניהולי את באמת מרגישה שיש לך המון אחריות", אומרת ג'יין סאן כשהיא יושבת אל שולחן שמשקיף אל נמל התעופה שנחאי, שממנו היא יצאה לראשונה את המדינה ב-1989, "כשנותנים הרבה, מצפים להרבה".