שיתופי-פעולה חדשים לתע"א בהודו בייצור טילים ומל"טים

אחד ההסכמים החדשים מתייחס לשותפות עם הזרוע הביטחונית של קבוצת קליאני ההודית ■ החברות יקימו חברה משותפת שתעסוק בפיתוח, ייצור ושיווק של מערכות הגנה אווירית, חימוש קלי-משקל וחימוש משוטט

התעשייה האווירית חתמה על שלושה הסכמים לשיתופי-פעולה אסטרטגיים עם חברות הודיות לפיתוח ולייצור משותפים בתחומי הפעילות העיקריים שלה: טילים, מטוסים ללא טייס (מל"טים), מערכות להגנה אווירית וכיסאות לכלי טיס צבאיים ואזרחיים.

על ההסכמים חתם מנכ"ל תע"א יוסי וייס, השוהה בהודו במסגרת תערוכת הנשק אירו-אינדיה שנפתחה אתמול (ג') בעיר בנגלור. בתערוכה מציגות 11 חברות ישראליות פיתוחים ומוצרים בתחום מערכות הלחימה האוויריות, בביתן שהקים האגף ליצוא ביטחוני של משרד הביטחון. מנכ"ל המשרד, האלוף (במיל') אודי אדם, וראש האגף לייצוא ביטחוני, תא"ל (במיל') מישל בן ברוך, חנכו את הביתן בטקס הפתיחה של התערוכה, הנחשבת אחת מתערוכות הנשק היוקרתיות בעולם.

אחד ההסכמים החדשים שעליו חתמה תע"א מתייחס לשותפות עם הזרוע הביטחונית של קבוצת קליאני ההודית, חברת Kalyani Strategic Systems. על פי ההסכם, שתי החברות יקימו חברה משותפת שתעסוק בפיתוח, ייצור ושיווק של מערכות הגנה אווירית, חימושים קלי-משקל וחימושים משוטטים. לתע"א ידע וניסיון רבים בתחום מערכות ההגנה האוויריות וגם בתחום החימושים המשוטטים ומוכרת בעולם מערכות כאלה המיוצרות על ידה במפעל מבת שביהוד.

מדובר בסוגי חימוש המשוגרים לעבר מטרות באמצעות מטוס לא מאויש, הן חגות מעל המטרה זמן רב ומופנות לעברה במדויק בהתאם להחלטת הגורם המפעיל. תע"א מעורבת בתחום מערכות ההגנה האוויריות בהודו הודות לשותפותה בתוכנית הפיתוח של טילי ההגנה ברק 8 ביחד עם גוף המחקר והפיתוח הביטחוני של הודו.

תע"א חתמה בנוסף גם על הסכם לייצור, הרכבה, תחזוקה ותמיכה במיזמים הקשורים למיני-מל"טים עם החברה ההודית DTL (Dynamatic Tecnologies Limited). ההסכם החדש כולל העברת ידע הקשור להרכבה של מערכות מיני-מל"טים של תע"א בהודו, ו-DTL תשמש קבלן ראשי אל מול הגופים הביטחוניים במדינה.

הסכם הבנות אחר שעליו חתמה תע"א עם חברת TAAL (Taneja Aerospace & Aviation Ltd) קשור לייצור משותף של כיסאות לכלי טיס צבאיים ואזרחיים. במסגרת הסכם זה, במפעל תעשיות גולן שבבעלות התעשייה האווירית, יפתחו מושבים חדישים לכלי טיס והייצור ייעשה בהודו בהתאם למדיניות Make in India שמוביל ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי.

במסגרת מדיניות זו הממשל ההודי מחייב חברות בינלאומית להיערכות מחודשת לקידום עסקיהן בשוק ההודי בתוך ביסוסה על שיתופי-פעולה עם חברות מקומיות.

לדברי וייס, "שיתופי-הפעולה האלה יאפשרו לנו לשמר את מעמדנו בהודו ולהרחיב את פעילות החברה בה בעתיד". הוא הוסיף ואמר כי "בפעילותנו בתחום המל"טים נעביר נתח פעילות משמעותי להודו, לצד התמודדות משותפת עם חברת DTL במכרז הקרוב שיפורסם בהודו לקראת עסקת מיני-מל"טים. במקביל נמשיך גם להשקיע בתחום ההגנה האווירית ובתחום הטילים בהודו וזאת לצד קבוצת קליאני".

גורמים ביטחוניים העריכו היום כי להסכמים החדשים של תע"א משמעות עסקית עתידית בהיקף של מאות מיליוני דולרים בשל הרחבת יכולות הגישה של תע"א למכרזי הצטיידות שיפורסמו בשנים הבאות במדינה. "הפוטנציאל של הסכמים אלה גדול, והם מבטאים את התאמת הפעילות של התעשייה האווירית לשוק ההודי, בתוך בנייה של אסטרטגיה משותפת לקראת מכרזים עתידיים", אמר וייס.